Del : SMS
Berlingske Business

SF om ATP-redning: Det var en meget speciel situation

Jonas Dahl_business
Foto:

Vi skal helst ikke tilstræbe, at statslige institutioner som ATP skal holde hånden under danske banker, mener SF.

Artiklen fortsætter under annoncen

SF håber ikke og regner ikke med, at det bliver nødvendigt med en kæmpe milliardinvestering i den danske bankverden fra pensionspengetanken ATP i fremtiden.

Det skete i 2008, da ATP ifølge Berlingske Business investerede 40 milliarder kroner i danske banker, der kæmpede desperat for overlevelse. Danske Bank fik »en betydelig del« af de penge.

- Vi skal ikke tilstræbe, at ATP, Nationalbanken eller for den sags skyld politikerne på Christiansborg skal ind og sikre danske virksomheder, siger SFs finansordfører, Jonas Dahl.

Han understreger, at der var tale om en »meget alvorlig« situation i 2008, og at det var nødvendigt med en milliardindsprøjtning fra både ATP og Nationalbanken.

- Det var en helt speciel situation, som de danske banker stod i. Der var en risiko for, at lånemarkedet ville fryse til, og der var behov for en meget hurtig opbakning til det danske banksystem for at sikre, at en masse banker ikke gik under, siger Jonas Dahl.

Men det skal ikke danne præcedens, at Nationalbanken, ATP og politikerne skal holde hånden under hverken bankerne eller andre virksomheder, understreger SFs finansordfører.

- Det var en unik situation, som jeg ikke håber, at vi kommer til at opleve fremover, siger Jonas Dahl.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere