Berlingske Business

Sampension rådede alvorligt syge kunder til at ændre dækning: Dømt til at betale erstatning

bill sampension
Sampensions hovedkontor på Tuborg Havnevej i København. Foto:

Sampension brød reglerne for god skik, da pensionsselskabet anbefalede kunder med livstruende sygdomme at ændre dækning. Nu skal Sampension betale livslang erstatning til de efterladte. Flere kunder kan have krav på erstatning, og de skal henvende sig hurtigt.

Artiklen fortsætter under annoncen

For dårlig kommunikation fra pensionsselskabet Sampension koster nu selskabet en dom om at betale erstatning til en række kunders efterladte. Flere står til at modtage over 100.000 kr. i engangsudbetaling samt en månedlig udbetaling på godt 4.000 kr. resten af livet.

Det er netop afgjort af Retten i Lyngby, efter Forbrugerombudsmanden havde anlagt en sag mod pensionsselskabet på baggrund af nogle omstridte breve fra 2009.

Business people negotiating a contract

Mange pensionskunder modtog i sin tid det pågældende brev fra Sampension. I brevet fortalte Sampension om selskabets nye pensionsordning »3 i 1 Livspension«, og i brevet stod blandt andet »Vi synes, du skal vælge 3 i 1 Livspension« og »Sampension anbefaler dig ud fra en samlet vurdering at vælge den nye ordning«.

Tre af de kunder, som modtog brevet med anbefalingen, led allerede på daværende tidspunkt af en livstruende sygdom. Og det blev fatalt for dem at sige ja til anbefalingen.

Ændringen af pensionsordningen medførte nemlig samtidig, at en livslang udbetaling til kundernes ægtefæller - en såkaldt ægtefællepension - bortfaldt. Og da kunderne efterfølgende døde af den kritiske sygdom, stod de efterladte ægtefæller nu uden en livslang udbetaling fra ægtefællepensionen.

Billede

Dette havde Sampension ikke gjort tilstrækkeligt opmærksom på, har Retten i Lyngby slået fast.

Samtlige tre dommere i Retten i Lyngby fandt, at Sampension havde handlet i strid med god skik, fordi brevet indeholdt en anbefaling til kunden, uden at der var foretaget en vurdering af kundens individuelle forhold. Desuden var det i strid med god skik, at Sampension ikke som noget af det første i brevet oplyste, at skiftet til den anbefalede pensionsordning medførte, at ægtefællepensionen bortfaldt.

Sampension har meddelt Forbrugerombudsmanden, at Sampension per kulance vil sikre, at de efterlevende ægtefæller eller boet efter ægtefællen til de tre nu afdøde kunder modtager ægtefællepension, som om de tre kunder havde beholdt deres dækning med ægtefællepension.

Sampension

Den ene kundes efterladte vil modtage 876 kr. hver måned resten af sit liv samt et engangsbeløb på 52.560 kr. for den periode, hvor den efterladte ikke har fået udbetalt den løbende udbetaling. Den anden kundes efterladte vil modtage 4.000 kr. hver måned resten af sit liv samt et engangsbeløb på 164.000 kr., mens den tredje kundes efterladte vil modtage 4.772 kr. hver måned resten af sit liv samt et engangsbeløb på 181.336 kr.

Dertil kommer, at Sampension på baggrund af sagen har kontaktet yderligere 54 kunder, som var i en lignende situation. De er tilbudt at tilkøbe ægtefællepension gebyrfrit uden at skulle afgive helbredsoplysninger.

Men dommen kan have betydning for endnu flere Sampension-kunder, siger Forbrugerombudsmanden. Og de skal i så fald handle hurtigt. Andre kunder eller ægtefæller til kunder i Sampension, som er i samme situation som kunden i dommen, skal henvende sig til Sampension senest den 1. marts 2017. Ellers vil deres eventuelle krav blive forældet.

Billede

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen forventer, at dommen er med til at sikre, at pensionsselskaberne generelt i fremtiden er mere grundige i deres kommunikation til kunderne.

»Dommen er vigtig, fordi den slår fast, at pensionsselskaberne skal være påpasselige med, hvordan de skriver til os. Pensionsordninger er komplicerede produkter. Vi skal som forbrugere kunne have tillid til selskabernes anbefalinger, og vi skal kunne stole på, at væsentlige ændringer oplyses tydeligt og fremtrædende,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen