Del : SMS
Berlingske Business

Sådan vil Danica slå igen

Pensionsselskabet Danica på Parallelvej i Lyngby. Foto:

Efter tre år i chefstolen er Per Klitgård klar med det hold, der skal genoptage kampen om at være pensionskonge af Danmark. Især et haltende afkast har fået meget opmærksomhed, men Per Klitgård vil også vinde på andre fronter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Per Klitgård, topchef i Danica, kan godt minde lidt om en glad haj, når han fortæller om de nye nøglemedarbejdere, han har snuppet fra blandt andre ærkerivalen PFA. Især da talen falder på PFAs nu tidligere salgsdirektør Lars Ellehave-Andersen, der netop er flyttet til Danica, har han svært ved at holde mundvigene nede.

Danica har også gennemført en regulær oprustning, efter det Danske Bank-ejede pensionsselskab i nogle år har fået klø af PFA. Med netop Ellehave som salgsdirektør har PFA erobret mange af de store gruppelivsordninger, hvor hundreder af medarbejderes pensionsordninger flyttes på en gang. PFAs salgsstyrke kunne bruge den såkaldte kundekapital til at give kunderne et afkast over markedets afkast. Men selv uden det es i ærmet kunne PFAs salgskorps argumentere med flere års højere afkast, end konkurrenten kunne præstere.

Nu har Danica ansat flere af PFAs ledende investeringsfolk – også selv om Per Klitgård gerne vil brede fokus ud på flere faktorer i kampen om pensionskunderne.

»Vi vil gøre alt for at levere de bedste afkast til vores kunder. Det er klart, at det historiske afkast over det seneste to år kan vi ikke ændre. Men hvis man gerne vil være et sted, hvor man fremover kan generere stærke afkast til vores kunder, så er vi stedet at være. Gode afkast følger ikke selskaber. Gode afkast følger mennesker,« siger Per klitgård.

Han slår fast, at Danicas ambition er konstant at levere det bedste eller det næstbedste afkast fremover.

»Vi tror ikke på, at man kan være nummer ét hvert år. Hvis man skulle forfølge det mål helt rigidt, så kommer du til at tage nogle risici, der også kan medføre store tab,« siger han.

Vil tage mere ansvar

Men Danica har slet ingen ambition om at kæmpe på pris. Som en del af en aktionær-ejet bankkoncern med et krav om overskud er det en kamp, som Danica altid vil tabe. Danica er ifølge Per Klitgård nødt til hele tiden at være et hestehoved foran konkurrenterne med nye produkter samt bedre service og rådgivning, der endda kommer kundernes behov i forkøbet.

Per Klitgård gerne overtage en større del af ansvaret for, at kunderne får de rigtige forsikringer og opsparinger – også selv om de måske hverken interesserer sig for det eller kan overskue det selv.

»Når vi skal være blandt de bedst indtjenende og samtidig have de mest tilfredse kunder, så skal vi gøre det ved at være de mest innovative til at skabe værdi og have nogle ordentlige værditilbud til kunderne. Hvis vi betragter Danica som en simpel vare, så ender det med en prisdiskussion, og den vil Danica aldrig blive en vinder af,« siger Per Klitgård.

Han vil desuden overtage noget ansvar for kundernes valg.

»Vi skal være meget tydelig i vores anbefaling til kunderne. Vi kommer fra en kultur, hvor jo mere vi fortalte kunderne om det, vi kan, jo bedre var det. Men kunderne vil bare have et rigtig godt råd om, hvad der passer til dem. Vi skal ikke efterlade vores kunder i en valgsituation. De er mere tilfredse, hvis vi kan give dem en klar anbefaling,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere