Del : SMS
Berlingske Business

Ringkjøbing-topchef ser udfordrende 2016 efter historisk 2015

ll
Ifølge direktør i Ringkjøbing Landbobank, John Fisker, gør det øjeblikkelige lavrentemiljø, at banken fortsat kommer til at tjene mindre. Foto:

Oven på et sidste år med det bedste resultat efter skat nogensinde i Ringkjøbing Landbobanks historie hænger der anderledes mørke skyer over 2016, hvor årets start også har budt på megen uro.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det fortæller administrerende direktør John Fisker fra Ringkjøbing Landbobank, efter banken med base i det vestjyske onsdag morgen har aflagt regnskab for 2015.

Sidste år endte selskabets basisresultat 13 pct. højere på 588 mio. kr., og dermed indfriede banken sin egen forventning, der lød på at ramme i intervallet 500-575 kr. Men i forbindelse med årsregnskabet udvider banken intervallet for 2016 og venter her et basisresultat i intervallet 475-575 mio. kr. Det kan umiddelbart virke konservativt, erkender John Fisker.

Ringkjøbing Landbobank

I mio. kr.20152014Ændr.
i pct.
Indtægter9549075%
Driftsresultat58852213%
Resultat før skat5885870%
Egenkapital3,2963,0996%
Egenkapitalrente15.416.0

- Det kan man sige, at det er. Vi har et internt budget, der underbygger højresiden i udmeldingen, men vi må omvendt også sige, at vi ser ind i et meget udfordrende år, hvor mange ting er mere usikre, end da vi så ind i 2015, siger han.

- Derfor synes vi, det er et rimeligt spænd at holde fra årets start. Men vi har et budget, der underbygger højresiden i vores udmelding, fortsætter John Fisker.

I løbet af 2015 er andelen af gebyrer, provisioner og valutaindtjening steget med 13 pct. til 275 mio. kr. for banken. Stigningen skyldes blandt andet en styrket indtjening fra værdipapirhandel og depoter samt formuepleje med baggrund i større handelsaktivitet og stigende mængder under formueforvaltning.

fisker billede

- Vi har i 2015 hævet os til et nyt niveau på de transitionsbestemte omkostninger. Vi har rekordstore beløb i kundernes depoter, og de har handlet rigtig fint i 2015, fortæller John Fisker og fortsætter:

- Men nu har vi startet 2016 med stor uro, og det sætter sig i handelsaktiviteten fra årets start. Hvis det fortsætter sådan, så kommer vi ikke til at tjene det samme, som vi gjorde sidste år. Man må også sige, at vi havde ganske stor konverteringsaktivitet i 2015. Vi har ikke budgetteret med nogen konverteringsaktivitet i 2016, så det er også en ting, der trækker den anden vej.

Ringkjøbing Landbobank

Derudover nævner John Fisker om udsigterne for 2016, at det øjeblikkelige lavrentemiljø gør, at banken fortsat kommer til at tjene mindre.

- Den stigende konkurrence i sektoren gør også, at vores rentemarginal har fået et ordentligt tryk ned i 2015. Vi har haft en vækst i vores udlån på 12 pct., men vi fik kun 3 mio. kr. mere ud af det på rentelinjen, siger han.

- Lige nu budgetterer vi med, at vi skal udlåne 5 pct. mere i et marked, hvor udlånene alt i alt går tilbage. Så det er et ret aggressivt budget, vi har lagt på den del. Men vi regner egentlig ikke med, at det giver noget specielt til rentelinjen alene af den grund, at rentemarginalen også forventes at blive presset i 2016, tilføjer bankens administrerende direktør.

For helåret 2015 endte resultatet efter skat på 588 mio. kr. for Ringkjøbing Landbobank. Året inden stod der 587 mio. kr. ud for samme post.

TV: Kunderne strømmer til Rinkjøbing Landbobank

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere