Del : SMS
Berlingske Business

Rigmand bag ny dansk specialbank

19BUSKristian-Skovmand.jpg
Kristian Skovmand er ledende partner i Christian Dyvigs nye investeringsbank, der er rykket ind i FIH Erhvervsbanks gamle domicil her på Langelinie Allé. Foto: Liselotte Sabroe

Det er nogle af landets allerskrappeste pengemænd med Christian Dyvig i spidsen, som står bag en ny dansk investeringsbank efter britisk forbillede, som både rådgiver og kan deltage i investeringerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er pengemænd af en liga, som Danmark kun sjældent har fostret. Nu står de bag en helt ny investeringsbank med hovedsæde i FIHs gamle lokaler på Langelinie Allé. Drivkraften bliver Kristian Skovmand, der har en lang fortid som investmentbanker af de rigtig skrappe hos Morgan Stanley i London.

Manden bag projektet er den tidligere kapitalfondsmand og velhavende private investor Christian Dyvig, der også har en fortid hos Morgan Stanley. Dyvig er en bemærkelsesværdig person i dansk erhvervsliv, da han med sig selv som hovedaktionær har købt den Odense-baserede legeredskabs-virksomhed Kompan og netop har købt den kriseramte arbejdstøjsproducent Kwintet, som står bag Kansas. Han har også spillet en hovedrolle i FIH-handlen. Den nye rådgivningsbank kommer til at ligge under hans C.P Dyvig & Co.

19INDChristian-Dyvig.jpg

Overtagelserne er sket i klassisk kapitalfondsstil med Dyvig som investor bagved, men med ledelsen som co-investor. Det er disse kompetencer, han nu vil bruge til at skabe en ny dansk investeringsbank med britisk forbillede, der rådgiver virksomhedsledere og bestyrelser til at finde løsninger om børsnoteringer, virksomhedsovertagelser, aktiesalg, generationsskifter og finansieringen af disse.

»Vi skal rådgive om det, der er kernen i en virksomheds situation. Her vil vi være den fortrolige rådgiver, som de kan stole 100 pct. på,« forklarer Christian Dyvig om det nye tiltag. For som han siger, kan der være en implicit interessekonflikt, hvis man som stor dansk eller nordisk virksomhed hyrer en international investeringsbank til at hjælpe sig.

International erfaring

Til at stå i spidsen for det nye selskab, som p.t. er ved at hyre nye medarbejdere til at løse opgaverne, har Dyvig ansat Kristian Skovmand som ledende partner. I hans 15 års erfaring fra Morgan Stanley i London har han i høj grad rådgivet om danske børsnoteringer som Pandora og Matas som adm. direktør for Morgan Stanleys nordiske M&A-aktiviteter (køb og salg af virksomheder, red.). Men han har også international erfaring fra udstationeringer i Mumbai, Hong Kong og Stockholm. Her rådgav han f.eks., da Statoil fusionerede med Hydro, da Jaguar og Land Rover blev solgt til indiske Tata, ligesom han har arbejdet en del i Rusland, da man forsøgte at fusionere de to oliegiganter Gazprom og Rosneft.

Også Kristian Skovmand genkender den potentielle interessekonflikt, der kan opstå, hvis man som virksomhed søger rådgivning hos en af de internationale investeringsbanker:

»Jeg kan ikke gå ind i enkeltsager, men ser du f.eks. på et selskab, som helst ikke vil sælges, men som er nervøs for, at der er nogen, som cirkler omkring dem og kunne overveje et Hostile Takeover. Hvis de involverer en traditionel bank som rådgiver, så er det bedste udfald for banken oftest, at virksomheden faktisk bliver solgt. Men det er ikke nødvendigvis altid det bedste udfald for selskabet.«

MORGANSTANLEY-ROSNEFT/

Kan man forestille sig en situation, hvor en investeringsbank vil modtage et gebyr for en fjendtlig overtagelse i stedet for at hjælpe den siddende ledelse med at forblive uafhængig?

»Ja, men det behøver ikke at være odiøst. De sælgende aktionærer kan ende med få en fantastisk pris og være meget tilfredse. Men du kan også forestille dig en situation, hvor du er i en gråzone, og hvor ledelsen kunne have en case for større værdiskabelse på sigt, men aktionærerne ikke umiddelbart har tillid til det. Her kan der være en case, hvor selskabet kunne være forblevet uafhængigt, hvis der var gjort et stykke arbejde for at formidle selskabets strategi bedre.«

Mere fleksible

Det er den slags incitaments konflikter, som Kristian Skovmand gerne vil undgå:

»Vi kan være mere fleksible end de større banker. Vi kan lave rådgivning, som ikke behøver at ende ud med en transaktion. For det er ikke altid et succeskriterium, mens det typisk er det for de større banker.«

»Konflikter er noget, som man i branchen skal holde styr på. For i store banker har man kunder, som er konkurrenter, og man har forretningsområder, der kan have modstridende interesser. For skal en branchefokuseret investmentbanker mødes med konkurrenten, hvad han ofte skal, så er der grænser for, hvor meget man som kunde føler, man kan åbne sig. Der kan vi tilbyde vores kunder noget andet. Vi har ikke brug for at jage flere kunder med modstridende interesser.«

Dyvig

Som tidligere beskrevet i Berlingske Business har vi i Danmark flere eksempler på Hostile Takeovers, eller noget der kan udvikle sig til det. Den ene er finske Sampos gradvise overtagelse af Topdanmark, og en anden og mere klar sag er salget af satellitkommunikationsvirksomheden Thrane & Thrane, som blev slugt af den britiske forsvarsvirksomhed Cobham imod stifteren Lars Thranes ønsker. En banks forskellige interne forretningsområder kan også gøre det nødvendigt, at man balancerer interne og eksterne interesser:

»En bank har jo både en handels- og research-forretning, der har forskellige interesser, ligesom der er tale om informationer, man skal holde helt separat.«

Hvad er det så, I ikke kan i forhold til store investeringsbanker?

»Vi mener, at vi kan tilbyde noget anderledes og et reelt alternativ til de internationale banker. Men der vil være nogle åbenlyse ting, som vi ikke kan. Vi kommer ikke til at have en mand i Buenos Aires. Så vi kan ikke matche det globale fodaftryk. På den anden side kan vi via egen profil og erfaringsbase tilbyde mere eller mindre det samme produkt. Dog meget mere lokalt forankret.«

På et centralt punkt adskiller CP Dyvig & Co. Advisory sig også fra andre banker. Man er nemlig villig til at være medinvestor, hvis kunderne ønsker det. På den måde er forbilledet en såkaldt merchant bank, som før i tiden var en mere klassisk forretningsmodel med udgangspunkt i London:

»Ja, der er vi også unikke. Det vil være i få sager, men der vil være situationer, hvor vi kan gå ind sammen med kunderne, hvor der skal rejses kapital. Men i fire ud af fem sager vil det ikke være tilfældet. Det er noget, vi kan ligesom gamle britiske Merchant Banks,« forklarer Kristian Skovmand, som anerkender, at det også kan udløse interessekonflikter, men understreger, at man i CP Dyvig & Co. har en klar politik om, at kunden altid kommer først. Selv er han også klar til at komme med penge, selv om det vil være »en afrunding af« Christian Dyvigs formue, der f.eks. er placeret i FIH Erhvervsbank, som han købte sammen med PFA, ATP og Folksam. Nu står han til at få pengene tre gange igen, svarende til en gevinst på mere end 300 mio. kr. En klassisk deal for ham.

pix-Ruth Porat

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere