Del : SMS
Berlingske Business

Realkreditinstitut ser med stor alvor på mælkebønders krise

Mælkebonde Kim Gohr Nielsen
EU-mælkekvoters ophør og faldende efterspørgsel fra Rusland og Kina har betydet, at verdensmarkedspriserne er faldet markant. Foto:

Man skal ikke græde over faldende mælkepriser. Men udviklingen er dog bekymrende, selv om den måske ikke er en direkte trussel mod de pengeinstitutter, der udlåner penge til mælkebønder.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Vi ser med stor alvor på situationen i landbruget i øjeblikket, og vi er særligt bekymret for den del af landbruget, der beskæftiger sig med mælkeproduktion. Udviklingen i mælkepriserne har været utilfredsstillende. Samtidig er udsigterne fortsat negative. Det er gået fra slemt til værre, slår Jens Kr. A. Møller, der er administrerende direktør for realkreditinstituttet DLR, som ejes af nogle af de pengeinstitutter, der låner penge ud til blandt andre mælkebønder, fast over for Ritzau Finans.

Landbrug

Onsdag fremlagde Arla regnskab for 2015. EU-mælkekvoters ophør og faldende efterspørgsel fra Rusland og Kina har betydet, at verdensmarkedspriserne er faldet markant. Og de hårde tider kunne da også ses på Arlas indtjening, der opgøres som den værdi, som Arla har skabt for andelshaverne per kilo mælk.

Den udgjorde sidste år 251,4 øre per kilo mod 310,9 øre per kilo i 2014 - svarende til et fald på 19 pct.

To tendenser i dansk mælkeproduktion

Ifølge Jens Kr. A. Møller er der to udviklingstendenser, når man ser på den danske mælkeproduktion. Den ene side er de bedrifter, som har været begrænset i produktion af mælk på grund af EU's kvoter.

- De kan faktisk udvide produktionen med begrænsede marginale omkostninger og gøre det rentabelt, selv ved det nuværende prisniveau. Det betyder ikke nødvendigvis, at de får overskud, men de kan sænke deres nulpunkt ved at udvide produktionen. De står til, tror vi, at kunne klare sig fremover, fordi der vil komme et fald i mælkeproduktionen globalt med det prisniveau, vi ser nu, vurderer Jens Kr. A. Møller.

EU afviser krisestøtte til danske svineproducenter

Nulpunkt er der, hvor der er balance mellem omkostningerne på bedriften inklusive afskrivninger og forrentninger og mælkeprisen.

- Den anden side er de bedrifter, som er låst på et nulpunkt, som ligger noget over den mælkepris, vi ser nu. Selv om de er effektive i deres bedrift, har mange af dem reelt ikke mulighed for at arbejde med deres nulpunkt i et betydeligt omfang. Her ser det svært ud, forklarer Jens Kr. A. Møller.

Frugtavlere kræver forbud mod pesticidregn Et såret landbrug

Landbruget har de seneste år i forvejen været en vanskelig sektor at udlåne penge til for realkreditinstitutter og banker. Og de udfordringer er ikke blevet mindre for finanssektoren med dykket i mælkepriserne. Alligevel vurderer DLR ikke, at de finansielle institutter står over for en bølge af nedskrivninger som følge af mælkebønder, som må dreje nøgle om.

- Jeg tror, at den finansielle sektor i vid udstrækning har taget de nedskrivninger, der skal til på landbruget. Det betyder ikke, at der ikke kan dukke nogle nye op, men jeg tror, at der med Finanstilsynets hjælp over de senere år er taget de nedskrivninger, der skal til og dermed ikke er nogen trussel for den finansielle sektor, vurderer Jens Kr. A. Møller.

01BUSBONDE3.psd

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere