Del : SMS

PFA kører tæt parløb med topchefens søns virksomhed

heideby
Overskrift
Henrik Heideby adm. direktør i PFA Pension Foto:
BM
Overskrift
Reklamebureauet Umwelt. Kristen Bernikows Gade 6, København K. Foto:

Landets største pensionsselskab har fået et stadig tættere samarbejde med det reklamebureau, som topchef Henrik Heidebys søn er medejer af. I sin tid lovede PFA, at sønnen ville blive holdt ude af en tæt relation, men det er ikke sket. HK/Privat kræver sagen taget op i PFAs bestyrelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Landets største pensionsselskab, PFA, har særligt tætte relationer med reklame-bureauet Umwelt, som topchef Henrik Heidebys søn har økonomiske interesser i. Tilmed har Henrik Heidebys søn, Mikkel Heideby, arbejdet med at løse markeds-føringsopgaver direkte i PFA, som kontrolleres af arbejdsmarkedets parter og er sat i verden for at sikre pensionsopsparernes interesser.

Det er sket på trods af, at PFA i 2008 meldte ud, at sønnen ikke måtte arbejde med PFA af frygt for interessekonflikter.

pfa pension

Den familiære relation mellem PFA og Umwelt er heller ikke kendt bredt i PFAs bestyrelse. Ifølge Berlingskes oplysninger har flere af de menige bestyrelsesmedlemmer således ikke kendskab til, at Henrik Heidebys søn er medejer af Umwelt. Også formanden for HK/Privat, Simon Tøgern, er overrasket. Han repræsenterer en del af den million lønmodtagere, som PFA forvalter bundne pensionsformuer for.

»Man skal passe meget på at sætte sig i en position, hvor der kan drages tvivl om habiliteten. Især når man er et selskab, som er medlemsejet og dermed også mere politisk. Derudover er PFA jo også Danmarks største pensionsselskab og har indflydelse på branchen. Hvorvidt Umwelt konkret har draget fordele af det forhold, at medejeren er søn af PFAs topchef, det ved jeg ikke. Men det må bestyrelsen nu vurdere.« siger han.

Et tættere forhold siden 2008

Berlingske Business har på baggrund af både åbne kilder og kilder, der ikke kan stå frem, kulegravet, at PFA siden 2008 har fået et tættere forhold til reklamebureauet Umwelt, der har Mikkel Heideby som partner og medejer.

Da Umwelt blev hyret af PFA i 2008, forsikrede PFAs daværende underdirektør Søren Espersen, at det familiære og økonomiske bånd ikke var et brud på habilitetsreglerne i PFA, men kun hvis sønnen ikke arbejdede direkte med PFA. I dag er Søren Espersen ikke længere ansat i PFA og ønsker ikke at udtale sig om sagen. I 2008 udtalte han følgende til nyhedsmediet Bureaubiz:

»Vi har et princip om armslængde, der indebærer, at et familiemedlem til en ledende medarbejder godt kan arbejde hos for eksempel et advokatkontor, et trykkeri eller et reklamebureau. Man kan bare ikke have noget med PFA at gøre.«

Men flere kilder oplyser nu, at Heidebys søn alligevel har arbejdet i PFA. Det gælder for eksempel i analyser om PFAs markedsposition, og hvad PFA skal stå for, hvordan PFA kan bruge det på markedet, og hvilke styrker og svagheder virksomheden har. Ifølge Berlingske Business har han arbejdet med PFA fra 2009 og fremefter. Det er et brud med armslængdeprincippet fra dengang:

»Det kører efter det første halve års tid, efter at Umwelt begyndte, og så var der et enkelt projekt, som Mikkel kom på. Og så begyndte det at gribe om sig,« siger en kilde.

Han oplyser, at familierelationen har givet bekymringer internt i PFA:

»Man har ikke kunnet gå helt så hårdt til sin samarbejdspartner, som man gerne ville, hvis de ikke leverede på en opgave. Man har måske ikke kunnet vælge en anden samarbejdspartner på en delopgave, hvis man ikke følte, at Umwelt havde kompetencerne til lige den opgave. Man har været godt bundet, fordi – du ved – den firkantede version er, at så ville far høre om det – og fortælle, at sådan skulle det ikke være. Den frygt har der i hvert fald været,« siger kilden.

Også en anden kilde har mødt sønnen internt i PFA.

»Man sagde, at han blev holdt ude af PFA-relationen, men det passer altså ikke. Han har ikke haft det overordnede kundeansvar, men han var til stede adskillige gange.«

Umwelt har for eksempel stået bag den højt profilerede kampagne om »Pensionstallet«, som fodboldikonet Michael Laudrup reklamerer for, og som TV-værten Anders Breinholdt også har profileret. Også Sofie Graabøl og D-A-D forsangeren Jesper Binzer har været frontfigurer i det tætte kampagne-samarbejde, som PFA har med Umwelt.

Mikkel Heideby ejer via sit selskab Math Aps 16 procent af aktierne i Umwelt, som PFA er en af de største kunder i. Sidste år kunne partnerne dele et udbytte på fem millioner kroner. Det har ikke kunnet klarlægges, hvor mange penge PFA har betalt til Umwelt gennem årene, men på et år tidligt i forløbet var der tale om et pænt encifret millionbeløb. PFA er nu et af de kundeforhold, bureauet bruger til at profilere sig på, For nylig vandt Umwelt bronze i San Diego til Echo Aawards for PFAs »Pensionstallet«. Umwelt har også lavet årsrapporten for PFA, arrangeret en årsfest for PFA i 2010 og små film om PFAs historie, som Henrik Heideby medvirker i.

Årelangt samarbejde

Begyndelsen på relationen mellem PFA og Umwelt er bemærkelsesværdig. Den opstod i 2008, da Umwelt vandt en bureaukonkurrence over reklamebureauerne DDB, Bates, Y&R og Kunde & Co, hvoraf sidstnævnte tidligere var det bureau, PFA arbejdede tættest på. Kort efter, at Umwelt vandt PFA som kunde, blev Henrik Heidebys søn og den nuværende direktør i Umwelt, Martin Michael Hansen, samtidig ansat i Umwelt efter at have arbejdet sammen med marketing i TDC. I dag er Martin Michael Hansen den direkte kontakt mellem PFA og Umwelt. Kontakten beskrives af branchekilder som tæt. Det underbygges af et kig på Umwelts Facebook-profil, hvor det kan ses, at Umwelt og PFA har været på inspirationstur i New York sammen.

Også tidligere var der sammenfald mellem fars og søns job, idet Mikkel Heideby var ansat i Kunde & Co og i perioden fra 2000 til 2004 havde PFA på sin kundeliste, fremgår det af hans Linkedin-profil. Henrik Heideby tiltrådte som administrerende direktør i PFA Pension i 2001.

Ifølge Business’ oplysninger var Henrik Heideby med i den gruppe, som valgte Umwelt dengang i 2008. Og branchemediet Bureaubiz oplyser, at både Martin Michael Hansen og Mikkel Heideby sagde op i begyndelsen af august 2008, da bureaukonkurrencen var i fuld gang. Det er dog uklart, om Henrik Heideby vidste, at hans søn stod over for en ansættelse som kontaktdirektør og medejer af Umwelt. PFA oplyser selv til Berlingske, »at Mikkel Heideby blev ansat som kontaktdirektør og købte sig ind som ejer i Umwelt per 1. november 2008 – altså efter, at PFA havde indgået aftale med bureauet«.

Men flere kilder undrer sig:

»Jeg tror, at processen var fornuftig, medmindre Henrik Heideby vidste, at hans søn var på vej derover og derfor har påvirket beslutningen i den retning. Omvendt tror jeg, at det efterfølgende har gjort, at der er en tættere binding. Og jeg tror også, at det har betydet, at dem i marketing ikke har kunnet gå så hårdt til Umwelt, fordi de vidste, at der var den binding op til Henrik,« lyder det fra en kilde.

Også en anden kilde, der heller ikke har mulighed for at stå frem, undrer sig:.

»Min oplevelse var, at det var et bemærkelsesværdigt sammenfald; det er vel næsten nøjagtigt tidsmæssigt. Det lugter lidt. Det er også opfattelsen internt i PFA,« siger en anden kilde.

Imidlertid var det i branchen velkendt, at et af bureauerne måske havde en konkurrencefordel:

»Der blev da tænkt over, at kundens topchef var far til medejeren i Umwelt. Vi har selv et klart princip om, at vi ikke kan arbejde for en kunde, hvis der er den mindste familiære relation. Jeg er i hvert fald ikke misundelig på de medarbejdere hos PFA, som ved, at storleverandøren er chefens søn. Men Umwelt har jo efterfølgende lavet et imponerende stykke arbejde for PFA, som branchen har stor respekt for. så det er ikke noget vi har det dårligt med i dag,« siger en kilde, der ønsker at være anonym.

En anden kilde synes, det er noget rod: »Jeg hader sådan noget. At blande det familiære ind skaber en usikkerhed hos dem, der skal træffe beslutninger, hvis nogen har en direkte vej til direktionen.«

Åbenheden afgørende

For en virksomhed, der selv brander sig på principper om good governance, er det afgørende, at der er fuldstændig åbenhed om relationen, så bestyrelsen bør være informeret, lyder det fra professor i ledelse og organisation ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh.

»Etik handler jo også om at sikre, at man ikke får et problem. Her vil jeg sige, at hvis man har med bestyrelsesanliggender at gøre – det kan være store aftaler inden for marketing, IT-leverandører eller forsikringer – så bør bestyrelsen i det mindste være informeret om, at der er en sådan familierelation mellem direktøren og leverandøren. Der er ingen lov om det, men i veldrevne bestyrelser vil det være sådan, at direktøren simpelthen går uden for døren. Han skal forebygge, at bestyrelsesmedlemmerne er bange for, at sige deres mening om en leverandør.«

Samme vurdering har Caspar Rose, professor i corporate governance, CBS.

»Det afgørende i sådan nogle sager er, at der er fuldstændig åbenhed omkring et muligt sammenfald af interesse. Så længe direktionen spiller med åbne kort, er det ikke i sig selv et problem, at der er familiære relationer. Direktionen skal blot oplyse om, at der er en potentiel risiko for interessekonflikt. Man kan så diskutere, hvor tydeligt man skal kommunikere. Det afhænger af, hvor mange penge det drejer sig om, og hvor strategisk beslutningen er. Jeg vil mene, at bestyrelsen bør informeres, mens det ikke nødvendigvis er noget, alle medarbejderne bør informeres om,« forklarer Caspar Rose.

Hos PFA har man ikke ønsket at kommentere, hvorvidt det familiære bånd skal håndteres i bestyrelsen. PFAs koncern-direktør, Lars Ellehave-Andersen, skriver i en e-mail:

»Umwelts kreative tanker har gang på gang bidraget til, at PFAs markedsposition er blevet styrket de seneste år. Vi er derfor både glade og stolte over det samarbejde, vi har og har haft med Umwelt. Både PFA og Umwelt har samtidig været opmærksomme på, at der, siden Mikkel Heideby købte sig ind som partner i reklamebureauet, har været nogle familiære relationer, som har skullet håndteres professionelt. Det har vi gjort,« siger Lars Ellehave-Andersen, som mener, at den potentielle interessekonflikt er løst ved, at han har kontakten med Umwelt – ikke topdirektør Henrik Heideby:

»I PFA har vi en politik om, at familiemedlemmer til ansatte – også til ledende medarbejdere – godt kan arbejde hos en leverandør til PFA. Det afgørende er i den sammenhæng, at det pågældende familiemedlem ikke kan være ansvarlig for kontakten med PFA. Denne politik er naturligvis også håndhævet i denne sammenhæng. Her har vi derudover sikret, at jeg som koncerndirektør med ansvar for salg og marketing har haft kontakten med og ansvaret for samarbejdet med Umwelt, der således er kørt uden om Henrik Heideby.«

PFA-direktør Henrik Heideby har meldt sin afgang som topchef i PFA med udgangen af 2014. Han har ikke ønsket at tale med Berlingske, men oplyser på SMS: »Der er ikke noget dilemma.«

Hos Umwelt ønsker direktør og ansvarlig for PFA-relationen Martin Michael Hansen ikke at kommentere kundeforhold – det henviser Mikkel Heideby også til.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere