Del : SMS
Berlingske Business

PFA-formand lægger afstand til topchefs familierelationer

pix-pfa
PFA-formand Svend Askær kræver en redegørelse fra Henrik Heideby i sagen om PFAs kundeforhold til reklamebureauet Umwelt, som hans søn er medejer af. Foto:

PFA-formand Svend Askær kræver en redegørelse fra Henrik Heideby i sagen om PFAs kundeforhold til reklamebureauet Umwelt, som hans søn er medejer af.

Artiklen fortsætter under annoncen

PFA-formand Svend Askær vil have undersøgt, hvordan PFA-topchef Henrik Heideby har håndteret relationen til reklamebureauet Umwelt, som hans søn Mikkel Heideby ejer 16 pct. af - og som PFA er storkunde hos, som beskrevet i Berlingske Business i dag.

heideby

Formandens holdning er klar - der bør ikke være forretningsmæssige relationer til virksomheder med familiemæssige relationer.

Svend Askær, der også er formand for organisationen Lederne, vil nu bede topchefen for landets største kommercielle pensionsselskab, PFA, om en redegørelse i sagen:

”Jeg har på baggrund af artiklen i Berlingske Tidende bedt Henrik Heideby om en redegørelse til bestyrelsen, så vi kan få klarlagt, hvad der er op og ned i denne sag. Når den redegørelse foreligger, vil vi behandle den i bestyrelsen. Det er PFA’s bestyrelses holdning, at der ikke bør være forretningsmæssige relationer til virksomheder med familiemæssige relationer. Når vi har behandlet sagen i bestyrelsen, må vi samtidig vurdere behovet for at få strammet op i forhold til PFA’s generelle politik omkring forretningsmæssige relationer til virksomheder, hvor PFA-ansatte har familiemæssige relationer,” siger topchefen i en mail til Berlingske Business.

pfa pension

I dagens avis forsvarer PFA-koncerndirektør Lars Ellehave ellers sagen med, at man har taget tilstrækkeligt højde for den potentielle interessekonflikt, der ligger i det tætte samarbejde mellem PFA og reklamebureauet Umwelt, der har stået på siden 2008. Lars Ellehave mener her, at det er tilstrækkeligt, at han har taget sig af håndteringen af kundeforholdet, ligesom det er Umwelts direktør Martin Michael Hansen, der har været den direkte kontakt mellem PFA og Umwelt - ikke PFA-direktørens søn.

Tidligere meldte PFA ellers ud, at Henrik Heidebys søn ikke måtte arbejde i PFA direkte, men ifølge kilder som kulegravet i dagens Berlingske er det altså sket alligevel.

PFAs bestyrelse har heller ikke været orienteret om, at PFA-topchef Henrik Heidebys søn har været medejer af et reklamebureauet Umwelt, som PFA har et mangeårigt og tæt kundeforhold til.

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere