Del : SMS
Berlingske Business

Nykredits næstformand: »Jeg kan godt lide at presse mig selv til det yderste«

10BUSPix-Nina-Smith-181913.jpg
Nina Smith er ambitiøs og vil gerne gøre en forskel ved at sidde med ved bordet – og gerne for bordenden – for at få indflydelse. Det satser hun også på at få som formand for Foreningen Nykredit. Foto: Thomas Lekfeldt

Næstformand i Foreningen Nykredit, Nina Smith, har været i modvind i kølvandet på Nykredits stigende bidragssatser. Men det er sjovest at være med der, hvor man kan få indflydelse, lyder det fra hovedpersonen selv, der i sin fritid holder sig i form til at cykle op ad et Tour de France-bjerg uden for kategori.

Artiklen fortsætter under annoncen

Velfærdskommissionen, Forskningskommissionen, Socialkommissionen og Dagpengekommissionen. Det er blot et udpluk af de kommissioner, Nina Smith, der for tiden er havnet i modvind som kommende formand for Foreningen Nykredit, har været medlem af. Den sidstnævnte kommission som formand. For Nina Smith er det vigtigt at sidde med der, hvor hun kan gøre en forskel. Der, hvor hun kan få indflydelse.

Pelle

Som næstformand og kommende formand i Foreningen Nykredit, der ejer aktiemajoriteten i Nykredit, har beslutningerne om at børsnotere Nykredit og hæve bidragssatserne kastet den 60-årige økonomiprofessor ud i et regulært stormvejr. I samtlige landsdækkende medier har Nina Smith skullet stå på mål for kritiske spørgsmål fra journalister, politikere og vrede kunder.

»Jeg er fuldstændigt sikker på, at vi gør det rigtige, og det er det, der driver mig,« siger Nina Smith.

Hun er en kvinde, der er vant til at have det store ansvar. Ud over at være næstformand i Fore­ningen Nykredit besidder hun en lang række bestyrelsesposter hos blandt andet Carlsberg A/S og Nykredit. Samtidig er hun bestyrelsesformand hos KORA, Det Nationale Analyse- og Forskningsinstitut for Kommuner og Regioner.

»Det har altid været utroligt vigtigt for mig, at det, jeg laver, på en eller anden måde kan bruges i samfundet og gøre nytte. Derfor har jeg altid syntes, at det er utroligt spændende at være med i kommissioner og prøve at bruge den viden, man får som forsker i praksis. Det giver indflydelse, og det er sjovt,« siger Nina Smith.

Nykredits og Totalkredits forhøjede bidragssatser.

Så indflydelse er din drivkraft i dit arbejde?

»Jeg vil gerne bruge det, jeg kan, til at gøre en forskel i det samfund, vi har,« lyder det kontrollerede svar.

Nina Smith er uddannet økonom ved Aarhus Universitet og blev i 1993 Danmarks første kvindelige professor i økonomi ved selvsamme universitet. Fra 1995 til 1998 var hun en af de dengang tre økonomiske vismænd, da hun sad i formandskabet for De Økonomiske Råd.

I fritiden kan hun godt lide at cykle, hvor hun i øjeblikket træner op til at bestige et Tour de France-bjerg uden for kategori.

»Jeg kan godt lide at presse mig selv til det yderste. Det gør man, når man tager Mont Ventoux eller Alpe D’Huez. Det er sjovt at presse sig selv til det yderste. Det kan godt være lidt hårdt undervejs.«

Nina Smith, Professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet, og næstformand i Foreningen Nykredit.

Presser du også dig selv til det yderste i dit arbejde?

»Det har altid været en drivkraft for mig at gøre mit allerbedste og lidt til. Det, synes jeg, er rigtigt sjovt. Jeg hører til dem, der er glad for at arbejde, og jeg har ikke tænkt mig at arbejde mindre,« siger hun.

Nina Smith er gift med øko­nomiprofessor Valdemar Smith. Parret har fire voksne børn.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere