Del : SMS
Berlingske Business

Nykredit får ikke noget ud af prisstigninger

08BUSMichael-Rasmussen-med-.jpg
Koncernchef i Nykredit Michael Rasmussen var mandag i Hjørring for at møde utilfredse kunder. Bankerne i Totalkreditsamarbejdet bejler nu til dem med tilbud om at omlægge realkreditgæld til banklån.Foto: Henning Bagger

Mens Nykredit forsøger at formilde mange kunder, der er vrede over prisstigningerne, med løfter om tilbagebetaling af såkaldte kundekroner, står en lang række banker til at få fordel af pris­stigningerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hele balladen om Nykredits prisstigninger gør ikke realkreditkoncernen særlig meget rigere. Til gengæld kan koncernen slippe for en kundegruppe, den helst ser sig foruden.

Nye beregninger viser, at de samlede prisstigninger på den såkaldte bidragssats ifølge Berlingske Business’ kilder indbringer 856 millioner kroner, mens det mandag kom frem, at Nykredit har tænkt sig at udlodde 600 millioner kroner som de såkaldte ­kundekroner, der skal gå retur til kunderne.

Sydbank får ja af Diba-aktionærer til aktiekøb

Bankerne profiterer

Til gengæld kan de banker, som Nykredit­koncernen samarbejder med via datterselskabet Totalkredit, smile fra øre til øre. Dels får de knap halvdelen af de indbetalte bidragssatser fra Totalkreditkunderne, dels kan bankerne ende med at profitere af de prisstigninger, der især rammer kunder med variabel rente på flekslån, belåning fra 60 til 80 procent af boligens værdi samt afdrags­frihed.

Det er nemlig præcis de kunder, som en lang række banker i Totalkreditsamarbejdet over de seneste dage har bejlet til med tilbud om at lægge en del af deres realkreditlån om til banklån.

»Skåret ind til benet får Nykredit ikke noget ud af første års prisforhøjelse. Nok tværtimod, når man medregner badwill og sivende kunder. Til gengæld tjener bankerne på det, både på de lån de har formidlet, men også ved at de kan lave deres egne lån til at erstatte Totalkreditlånene, som Spar Nord og Sydbank har meldt ud mandag – i øvrigt en genial manøvre fra bankernes side,« siger Hans Peter Christensen, partner og direktør i rådgivningsvirksomheden Uvildige.dk.

energi

Han peger også på, at hele manøvren med prisstigningerne kan gavne Nykredit. Realkreditkoncernen bliver nemlig ikke ked af at sige farvel til de kunder, der tager de mest risikofyldte lån, som kræver mest kapital af realkreditselskabet at udstede.

Belåning falder på et tørt sted

Lån i intervallet mellem 60 og 80 procent af en ejendoms værdi, flekslån og afdrags­frihed kræver mest kapital blandt real­kreditprodukterne. Og Finanstilsynets såkaldte tilsynsdiamant træder i kraft fra 2018 med pres for at nedbringe de risikable lån.

Omvendt står bankerne i en situation med rigelig kapital og mangel på udlåns­muligheder. I den situation falder belåning af fast ejendom på et tørt sted – også selv om belåningen ligger i den høje ende af ejendommens værdi og dermed repræsenterer en større risiko i realkreditsammenhæng.

Risikable lån ud af bøgerne

Hans Peter Christensen ser en klar sammenhæng.

»Så får Nykredit løftet nogle af de mest risikable lån ud af bøgerne,« siger han.

Michael Rasmussen

Bankerne har altid været med til at bære risikoen for de Totalkreditlån, som de formidler. Men det har skærpet problemet for Nykredit, at aflastningen er blevet mindre, efter at nye regler blev indført i 2014.

Senest kom Spar Nord med sit tilbud om at erstatte et Totalkreditlån med et banklån på den øverste del af belåningen, og Hans Peter Christensen påpeger, at der er tætte bånd mellem både Spar Nord og andre banker på den ene side og Nykreditkoncernen på den anden.

Med Lasse Nyby og Claus E. Petersen (formand for Lokale Pengeinstitutter, red.) i bestyrelsen for Nykredit Holding er det måske ikke så mærkeligt, at der kom en ­løsning, der udefra set mest tilgodeser ­samarbejdsbankerne, men også hjælper med at løse Nykredits problem,« siger han.

Desuden er der et tæt krydsejerskab, hvor Nykredit ejer 11 procent af aktierne i Spar Nord samt aktieposter i blandt andre Sydbank og DLR Kredit.

Nykredits koncernchef Michael Rasmussen

Undervurderet reaktion

Hans Peter Christensen ser hele ­manøvren som flytning af kunder væk fra de risikable lån:

»Jeg synes, det ser mere og mere ud, som om Nykredit har meget travlt med at ­nedbringe lån i intervallet mellem 60 og 80 procent, hvis det er fleks eller afdragsfrie lån. Og så får samarbejdsbankerne en skilling for at hjælpe dem. Kundekronerne og den »halve udmelding« mandag virker som et forsøg på at dæmpe en reaktion, som man nok havde undervurderet,« siger han.

Det ligger også i tråd med, at Nykredit i et par år frem til marts 2014 forsøgte sig med en forretningsmodel med to lag lån: Et sikkert og billigt lån op til 60 procent og et dyrere lån med begrænsede valgmuligheder op til 80 procent. Den slog aldrig an, og Nykredit opgav modellen, der ville have lettet koncernens kapitalbelastning på samme måde, som hvis priserne stiger på de risikable lån, eller at bankerne overtager en del af dem.

Spar Nord

Kryptisk meddelelse

Meddelelsen om kundekronerne var kryptisk med henvisning til skatte­problematikken. Nykredit må nemlig ikke specificere, hvad pengene skal bruges til, før de er uddelt, hvis de skal være skattefri.

Planen er at tildele pengene som en rabat, hvilket er skattefrit. Men da beløbet skal trækkes fra ydelsen på realkreditlånene, der for renten og bidragets vedkommende er fradragsberettiget, så mister kunderne alligevel en lille skattefordel.

Nina Smith, Professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet, og næstformand i Foreningen Nykredit.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere