Del : SMS

Nykredit-boss: Færre kvadratmeter betyder færre medarbejdere

Nykredit i fremgang skal spare en kvart milliard om året
Nykredit sælger ud af sine bygninger for at rykke sammen i et hovedsæde, hvor alle medarbejderne kan sidde samlet, forklarer topchef Michael Rasmussen. Foto:

Realkreditkæmpen Nykredit sælger ud af koncernens mange hovedsædebygninger og flytter i stedet ind på én adresse, hvor der skal sidde færre ansatte, fastslår koncernchef Michael Rasmussen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når Nykredit forlader hovedkvarteret ved Kalvebod Brygge i København, bliver der fremover færre medarbejdere at finde på den nye adresse.

Sådan lyder meldingen fra Nykredit-topchef Michael Rasmussen, efter at det onsdag kom frem, at direktionen vil sælge de dyre hovedsædebygninger. Det drejer sig om Glaskuben og Krystallen samt lokalerne på Anker Heegaardsgade og Otto Mønsteds Plads.

»De tre store bygninger, vi har så tæt på byen, beslaglægger meget kapital, som vi gerne vil have frigjort. Samtidig vil vi godt bo noget billigere, hvilket vi kan gøre ved at flytte vores hovedkontorer sammen i en bygning, hvor vi også kan høste, at vi skal bruge færre kvadratmeter, fordi vi bliver færre mennesker,« siger Michael Rasmussen.

aaa

Så I bruger flytteøvelsen til at reducere medarbejderantallet?

»Der er ikke nogen tvivl om, at vi er nødt til at gøre alt, hvad vi kan på alle poster for at møde de kapitalkrav, og vi vil blive færre mennesker over de kommende år. Hvor meget kan jeg ikke sige, men vi bruger ikke det her til at gøre det, for det ville vi have gjort alligevel. Men det muliggør, at vi kan få besparelsen ved at anvende færre kvadratmeter,« forklarer han.

Der er endnu ikke fastlagt en dato for, hvornår Nykredit flytter, men realkreditkæmpen forventer at have solgt ejendommene inden for et halvt år. Michael Rasmussen afviser ikke, at Nykredit efterfølgende kan leje sig ind i nuværende bygninger for en periode, men han understreger, at salget af bygningerne sker med henblik på at finde et nyt hovedsæde, hvor alle medarbejdere vil være samlet under ét tag.

»På den måde får vi en meget større effektivitet og samhørighed,« siger Michael Rasmussen.

aa

I har tidligere på dagen bebudet, at I fortsat gerne vil ligge i Københavnsområdet. Hvor ønsker I nærmere præcist at have hovedkontor?

»Vi er nødt til at være omkring Hovedstadsområdet, men vi har ikke stærke følelser for, om det er det ene eller andet sted. Vi vil gerne have et effektivt hovedsæde, hvor vi kan være, og hvor det er nemt for vores kunder og medarbejdere at komme til,« siger han.

Hvorfor har det hidtil været nødvendigt for jer at købe mondæne hovedsædebygninger beliggende på meget centrale adresser?

»Det er sket før min tid, og det bruger jeg ikke ret meget tid på at tænke over, for jeg kan ikke gøre noget ved det. Man skal også bare huske på, at det var en anden tid, og der var nogle andre krav til finansielle virksomheder. Jeg bekymrer mig om det, jeg kan gøre noget ved i dag, og der ser jeg, at kapitalkravene er meget kraftig tiltagende, og derfor synes jeg, at jeg gør det rigtige for Nykredit,« siger Michael Rasmussen.

Ministerieoverdragelse2015


Den bogførte værdi af hovedsædebygningerne, I har sat til salg, udgør 1.154 mio. kroner. Hvad forventer du, at et salg af hovedsædebygningerne vil kunne indbringe?

»Jeg håber, at vi kan bogføre det og få en pæn gevinst ud af det, men det må tiden vise.«

Forventer du, at et salg vil kunne indbringe mere, end de er bogført til?

»Det har jeg en stærk forventning om.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere