Del : SMS
Berlingske Business

Ny forsikringsspiller dropper omstridt flyttegebyr

13BUSpelle.jpg
Pelle Martin Smidt, direktør i Next Forsikring, tror på, at fri konkurrence og loyalitet skal skabes gennem tilfredse kunder. Men i Topdanmark er man ikke imponeret og har ikke tænkt sig at sløjfe gebyrerne og betragter det som en gratis markedsføringsgimmick fra Next Forsikring. Foto: Katrine Emilie Andersen

Next Forsikring lader kunder skifte selskab gratis i modsætning til den øvrige forsikringssektor, der typisk opkræver 50 kroner pr. forsikring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skift forsikringsselskab gratis, hvis du finder en bedre forsikringsløsning for dig.

Sådan lyder tilbuddet fra en af de nye spillere på det danske forsikringsmarked, agenturet Next Forsikring, og selv om det for nogle kan lyde ganske naturligt, er det ikke nødvendigvis tilfældet i forsikringssektoren. Således er det kutyme blandt forsikringsselskaberne, at de opkræver et gebyr på omkring 50 kr. pr. forsikring, som de skal slippe til et andet forsikringsselskab.

Kun hvis kunden lader sine forsikringer løbe til hovedforfald, kan det gøres gebyrfrit, mens det koster op mod 600 kr. pr. forsikring at opsige dem, hvis man har været kunde i selskabet i mindre end ét år.

Politi

Men det skal være gratis at flytte uanset hvad, mener Next Forsikrings direktør, Pelle Martin Smidt.

»Vi kommer jo fra telebranchen, og kigger man på den private telebranche i dag, er sådan noget som flytningsgebyrer for længst fjernet. Det sikrer en god mobilitet i markedet og en form for fair konkurrence, så kunderne kan flytte rundt, som det passer dem,« siger han og tilføjer:

»Vi tror på den fri konkurrence, og at loyaliteten skal skabes gennem tilfredse kunder. Hvis vores kunder ikke er tilfredse, så står det dem frit for at finde et andet selskab, og det er det her da i hvert fald det stærkeste udtryk for. Ingen bindingsperiode og ingen flyttegebyrer.« Tiltaget bliver mødt med glæde hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der flere gange har kritiseret forsikringssektoren for manglende mobilitet og konkurrence.

»Det er jo noget, der gør det lettere for forbrugerne at skifte forsikringsselskab, og det vil sige, at det er godt for konkurrencen på forsikringsmarkedet. Så det er vi bestemt glade for,« siger Martin Nyvang, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Til BT: X- faktor biluheld

Også Forbrugerstyrelsen Tænk er begejstret og håber på, at de øvrige forsikringsselskaber vil følge efter:

»Det gælder om at komme af med så mange barrierer som muligt for at skifte forsikring, og de her flyttegebyrer er klart nogle af dem. Så hvis man kan komme af med dem, vil vi da være rigtig glade. Vi synes generelt, at danske forbrugere skal blive bedre til at tjekke hyppigere, om de har den rigtige forsikring det rigtige sted til den rigtige pris. Vi ved, at der er meget stor forskel på, hvad forsikringer koster fra forsikringsselskab til forsikringsselskab, så der er mange penge at spare,« siger vicedirektør Vagn Jelsøe.

Rent reklamefremstød

Et af landets største selskaber, Topdanmark, har dog ikke tænkt sig at droppe gebyret, der skal dække de omkostninger, der er ved at opgøre kontoen og sende penge retur til kunden:

»Vi har ikke planer om at lave det om. Vi synes, at det er mest retfærdigt, at de kunder, der flytter, betaler de udgifter, som vi har ved det. Ellers er det bare alle andre kunder, der betaler den,« siger privatkundedirektør Erik Adrian, der mener, at tiltaget fra Next blot er et reklamefremstød:

»Jeg betragter lidt det her som en gratis markedsføringsgimmick fra Next Forsikring, for de har jo ikke nogen kunder i dag. Så de skal jo gøre noget reklame for deres forsikringsselskab, men det koster dem ikke noget, for vi kan jo ikke tage kunder fra dem,« siger han og påpeger, at kunden bør kigge på den samlede pakke, de køber. Next Forsikring ønsker at skabe mere gennemsigtighed, og direktør Pelle Martin Smidt mener, at de øvrige forsikringsselskaber har en særlig grund til at beholde gebyrerne:

»Kigger man meget nøgternt på flyttegebyrerne, svarer de slet ikke til de udgifter, som der bør være relateret til en flytning. Med de edb-systemer, som forsikringsbranchen har indført i dag til at flytte kunderne imellem sig, og hvor kunden har en nem-konto til at få pengene på, så tror jeg nærmere, at det er en indtægtskilde for forsikringsselskaberne, end det er et spørgsmål om dækning af deres omkostninger.«

GNFF_priser_Business

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere