Del : SMS
Berlingske Business

Ny bankkrig om indlånsrenter blusser op

santander
En af de sultne aktører er den spanske storbank Banco Santander, som siden åbningen af sit finansieringsselskab i 2007 er vokset op og blevet Danmarks største aktør inden for finansiering af biler via bilforhandlere. Foto:

Den spanske kæmpebank Santander og Ikano Bank melder sig nu på banen i Danmark med helt nye og attraktive indlånsrenter i konkurrence med den etablerede banksektor.

Artiklen fortsætter under annoncen
Nu får de fedtede renter på danskernes bankkonti hård og uventet konkurrence. Det er udenlandske finansieringsselskaber, forbrugslåne-virksomheder og nyetablerede banker, som går benhårdt efter at skabe et brohoved i form af indlån fra danske bankkunder.

Tendensen er så klar, at direktør John Norden, bankportalen Mybanker, omtaler det som en »indlånskrig«, som blandt andet kan ses på, at selv om udlånsrenterne målt på F1-lån er faldet markant i de senere år, så har renten på indlånskonti bevaret et pænt niveau.

Men indlånsrenterne i Danmark er dog så lave i forhold til andre lande, at man fra udenlandske bankers side ønsker at erobre danskernes formuer. En af de sultne aktører er den spanske storbank Banco Santander, som siden åbningen af sit finansieringsselskab i 2007 er vokset op og blevet Danmarks største aktør inden for finansiering af biler via bilforhandlere.

04BUSArbejdernes-Landsbank_Business

Inden for de kommende uger er man klar med sit eget indlånsprodukt i direkte konkurrence med de etablerede banker. Endnu ligger priserne ikke helt fast, men en pris i niveauet en pct. i rente uden bindingsperiode kunne være et bud.

»Jeg kan garantere, at det er i øvre skala af det danske marked, når vi går på markedet i slutningen af januar. Vores ambition er at tiltrække indlån, det er en del af vores fundingstrategi,« siger Bo Jakobsen, som er direktør for Santander i Danmark. Med det nye opsparingsprodukt vil Santander både ligge i toppen målt på de helt korte indlån under navnet Højrente Fri, som der ikke er binding på, og på de lidt længere løbende indlån, som man skal binde i et år eller længere tid i bytte for en højere rente. I forvejen gik Santander ind på det svenske marked for indlån med renter på op til 2,5 pct. i sommer.

I Danmark er man også netop åbnet med forbrugslån, men egentlig bankvirksomhed med pensionsrådgivning og realkreditlån har kæmpebanken ikke planer om at rulle ud i Danmark.

04BUSKaren-Froesig_Business

Også Ikano Bank, som ejes af den svenske møbelgigant IKEA, er på vej med et lignende opsparingsprodukt, som snart er klar til at komme på markedet

»Jeg kan endnu ikke sige noget om priserne. Men vi kommer på markedet i løbet af de kommende par måneder. Det bliver bestemt et produkt, der vil påvirke konkurrencesituationen,« siger Ikano Banks direktør Jesper F. Schmidt.

Også nyåbnede Coop Bank er ved at slå sig op på stærke renter.

»Vi har givet kunderne det løfte, at vi vil ligge i den gode ende af skalaen på alle vores satser og priser,« forklarer Allan Nørholm, der er direktør for Coop Bank. Det er særligt på almindelige konti, at Coop Bank forsøger at være konkurrencedygtige med en rente på 1,3 pct med et-års binding.

»Vi udfordrer den etablerede banksektor, fordi vores prissætning er skarp,« forklarer Nørholm.

En af de mest aggressive aktører på det danske marked, GE Money Bank, som tordner frem i Danmark med lån uden pant med en rente på 3,95 pct., ser også på mulighederne for at åbne en opsparingsforretning i Danmark:

»Det kunne vi godt overveje. Vi har ikke behov for funding ad den vej nu. Men vi har gjort det i vores i filial i Sverige, så vi kan sagtens rulle det ud i Danmark,« siger GEs direktør i Danmark Henrik Fich, som peger på, at opsparing kan være en god tilgang til at opbygge relationen med kunderne, som så også vil låne mere eller købe andre produkter i banken.

I forvejen er GE Money Bank gået ind på markedet for bilfinansiering uden udbetaling via et samarbejde med Peugeot. Her tilbydes en rente på 6,95 pct. i rente på lån uden sikkerhed.

04BUSArbejdernes-Landsban#2.jpg_Business

Hos pengeportalen Mybanker, der bl.a. rangordner de bedste bankrenter på ind- og udlån, mærker man en massiv interesse fra danskere, der vil have deres penge til at yngle bedre. På et år er Mybankers indlånsforretning fra kunder, der placerer penge hos banker, steget fra 1,8 mia. kr. til 2,5 mia. kr.

»Der er tale om en indlånskrig – og selv om bankerne flyder i penge fra danskerne, som sparer rigtig meget op, så er der altså alligevel nogle, der er klar til at give en god rente,« forklarer John Norden, som er overbevist om, at de nye aktører vil puste yderligere til konkurrencen på området.

I forvejen er der sket det paradoksale, at danskerne kan låne billigere ved f.eks. at optage et nyt boliglån i Jyske Bank til en på ca. 1,2 pct. alt inklusiv og placere dem i en bank med en binding på tre år og få en rente på 1,75 pct. fuldstændig risikofrit op til indskydergarantiens grænse på 100.000 euro. Og der er masser af velhavere, som deler deres formuer op i bidder på ca. 100.000 euro og fordeler dem i forskellige banker. Det er fordelagtigt, fordi konkurrencesituationen er skarpest netop op til grænsen for indskydergarantiens dækning.

»De store banker vil ikke smide deres gode kunder på porten. Derfor prøver de at være konkurrencedygtige på indlån på op til 745.000 kr. Derfor har bankkunderne en interesse i at dele deres formue ud på mange banker,« forklarer John Norden.

I Danske Bank frygter man ikke bygen af angreb fra de udenlandske aktører, som vil stjæle danskernes indlån:

»Vi hilser konkurrencen velkommen. Vores opsparingsprodukter er konkurrence-dygtige og dækker alle behov dvs. både kortere og længere binding samt forskellige kundetyper. Vi rådgiver dog altid kunderne til at se på deres samlede kundeforhold snarere end på et enkelt produkt,« siger Mark Namensen, chef for kunderådgivning i Danske Bank.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere