Del : SMS
Berlingske Business

Nu kommer modangrebet på MobilePay

aaa
Foto:

Succesen for Danske Banks MobilePay skal bremses. Nu kommer det store angreb fra SWIPP, der ejes af de øvrige banker. Lavere priser i detailhandlen og en bedre teknisk løsning skal indhente forspringet til MobilePay

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er alle mod Danske Bank og deres MobilePay, som til gengæld har et kæmpe forspring. Sådan kan bankernes højteknologiske krig på mobilbetalinger bedst beskrives. Nu går de alle de øvrige banker med Nordea, Jyske Bank, Sydbank og Nykredit i spidsen til angreb på Danske Bank med deres SWIPP-mobilbetalingsløsning, som hidtil har været trængt i defensiven.

Mandag

Hen over sommeren bliver SWIPP nu endelig i stand til at matche og på nogle måder måske overgå MobilePay. Det første trin bliver den nye fælles app, som gør det muligt at betale nemt og bekvemt i butikker. Et næste trin gør det muligt for Danske Bank-kunder at bruge SWIPP.

»Vores løsning er bedre billigere for os, for butikkerne og sikrere for kunderne at bruge, når den kommer på plads henover sommeren,« forklarer Martin F. Andersen, direktør for SWIPP, som henviser til, at man kan overføre og betale meget mere pr. dag via SWIPP(10.000 kr. mod 2.000 kr. hos MobilePay).

22BUSDanske-Bank-og-Dansk-S.jpg

Han begrunder også SWIPPs konkurrencefordel med, at den benytter sig af en konto til konto-betaling og ikke den fordyrende kort-løsning, som Danske Bank bruger til sin MobilePay. Et afgørende punkt bliver at få butikkerne til at vælge SWIPP som betalingsløsning fremadrettet. Her har SWIPP-løsningen en fordel, fordi den er billigere for butikkerne at bruge. Det koster 40-60 øre pr. gang, mens Mobilepay hos de mindre erhvervsdrivende koster 1 pct. af betalingen dog maks. 5 kr. Dog er MobilePay billigere for de store kædebutikker, hvor priserne forhandles individuelt efter mængden af transaktioner:

pix-Apple Pay

»Butikkerne siger jo, at de gerne vil have SWIPP-betaling i en rasende fart. Prisen er bare en fordel, og der er også andre fordele ved vores løsning. For pengene bliver flyttet med det samme. Desuden har butikkerne bedre sikkerhed, fordi der i SWIPP er garanti for, at kunderne har pengene,« oplyser Martin F. Andersen, der vil kaste alle medarbejderne i de involverede SWIPP-banker ind for at markedsføre den nye app overfor kunderne.

pix-mastercard

I Danske Bank ser chef for forretningsudvikling, Jesper Nielsen positivt på den øgede konkurrence. MobilePay har på udbredelsen af betalingsløsninger i butikkerne har det lange ben foran:

»Rema 1000 og Dansk Supermarked har en særlig Mobilepay-betalingsboks, så man kan betale med telefonen, på vej ud til alle deres butikker. Og mange flere butikskæder er på vej. Der vil nok være nogen butikker, som vil have begge løsninger, men der vil omvendt være butikker, som ser kritisk på mængden af hardware, og som ikke vil have både SWIPP og MobilePay,« siger Jesper Nielsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere