Del : SMS
Berlingske Business

Nordeas topchef vil ikke lette presset på de ansatte

25BUSinde2.jpg
Nordea-topchen Christian Klausen er manden, der skal føre Nordeas spareplan på 6,7 mia. kroner ud i livet. Sidste år havde Nordea et overskud på 30 mia. kroner. Foto: Thomas Lekfeldt

De massive spareøvelser giver også sved på panden hos det øverste ledelseslag, men der er ikke noget alternativ, fastslår Nordeas topchef, Christian Clausen, efter meldinger om utilfredse medarbejdere i flere lande.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han vender igen og igen tilbage til et citat af den amerikanske forfatter Stewart Brand: »Hvis du ikke er en del af damptromlen, er du en del af vejen.«

Nordeas topchef bruger det som et billede på de voksende kapitalkrav, reguleringen og den digitale udvikling, som banken må være med på, for ikke at blive mast.

»Vi laver om i banken. Vi laver om på kapitalsiden, i maskinrummet og på kundesiden, og vi gør det på én gang. Det er den største forandring, du nogensinde har set i en branche. Det er et kæmpekrav, og det er ikke nemt,« siger Christian Clausen.

Anledningen til interviewet er, at ledelsens bestræbelser på at være en del af damptromlen i den senere tid har fået i hvert fald dele af de 30.000 medarbejdere til at føle sig – ja, tromlet.

Nordea

I Danmark besluttede medarbejderne fredag at bryde det såkaldte CSR-samarbejde, fordi de føler sig pressede, overset og ikke værdsatte. I Finland strejkede medarbejderne fredag i protest mod besparelser.

Frustrationen over den igangværende spareplan på 6,7 milliarder kroner, fyringer og effektiviseringer hænges ofte op på det faktum, at banken i 2013 havde et overskud på 30 milliarder kroner.

Det ærgrer Christian Clausen, der ikke kan genkende det billede af Nordea, som pressedækningen af de utilfredse medarbejdere tegner.

»Vores vigtigste værdi er at give positive kundeoplevelser, det er dét, der driver os. Derfor diskuterer vi det ikke på en negativ måde, vi diskuterer det faktisk normalt på en konstruktiv måde, og derfor er det selvfølgelig også ærgerligt, at det skal diskuteres i pressen,« siger han, men understreger, at han er af den klare opfattelse, at medarbejderne er med på den retning, han har udstukket for banken.

Jens Chr. Hansen

»Min største interesse er, at medarbejderne er glade. Det er svært at holde medarbejdermøde med 30.000 i forskellige lande, men jeg gør alt, hvad jeg kan, for at komme rundt og møde medarbejderne. Dér får vi en god dialog, og vi tilpasser hele tiden retningen,« siger han.

Krævende dokumentation

Et af de områder, hvor den nye internationale regulering af finanssektoren koster rigtigt mange kræfter, er dokumentationen af kunderne.

Bankerne skal ikke alene have ID på alle kunder, de skal også kunne redegøre for ejerforhold og bestyrelsessammensætning hos hver eneste erhvervskunde.

Med 11 millioner kunder alene i Norden er det en overvældende opgave, som presser de stadigt færre ansatte, men ledelsen har blik for det, understreger Christian Clausen.

»Når vi har områder, der kommer særligt under pres, diskuterer vi det og tilføjer ressourcer. Vi manøvrerer måned for måned, vi lukker ikke øjnene. For eksempel er der tilføjet 140 mand til centralt kende-din-kunde-arbejde i første kvartal, der kan støtte filialerne til at lave det, de skal lave. De kunne ikke klare belastningen fra de nye krav, og så er det klart, at man må træffe den slags store ressourcebeslutninger.«

En gigantisk forandring

Nordea en af de banker, der kom allerbedst gennem finanskrisen. Mens eksempelvis Danske Bank kæmpede for sit liv, opbyggede den svenske konkurrent kapital hele vejen gennem og udbetalte endda udbytte til aktionærerne alle årene. Grafikken, der viser det, betegner Christian Clausen med et forsigtigt smil som sin »favorit-slide«.

Nordea er blandt de bedst ratede-banker i Europa, og det er den position, som han kæmper for at bevare. Bedre rating betyder billigere kapital og lavere priser til kunderne.

Nordea

Udefra kommer udfordringen i form af regulering, som detailstyrer den finansielle sektor i hidtil uset grad, krav om historisk høje kapitalniveauer og i form af den digitale bølge, der flytter flere og flere klassiske bank-funktioner ud af filialerne og over på mobil eller tablet.

Han er med på, at den type forandring koster dyrt i en organisation af Nordeas størrelse med 30.000 medarbejdere.

»Når man laver alting om på én gang, skal alle foretage sig noget. Nogle skal have nyt job, og filialer skal lægges sammen. Alting er i gang, og det kræver dygtigere og dygtigere ledere, der kan udøve forandringsledelse. Det er en gigantisk forandring, og vores diskussion internt går på, om vi laver den rigtigt. Om der er noget, vi skal gøre bedre, eller om der er noget, vi ikke synes, vi har godt nok fat i. Sådan en forandring har ikke en drejebog fra starten. Vi har en vision, vi har en plan, men der er ikke nogen drejebog,« siger Christian Clausen, som dog fastslår, at medarbejderne ikke skal håbe på nogen opblødning af den igangværende proces.

BMdanske bank hovedsæde

Nordea følger den vej, som banken er slået ind på, uanset hvordan medarbejderne – eller topchefen selv – føler omkring det.

»Jeg kan godt forstå, at medarbejderne føler sig pressede, for jeg har det på samme måde. Jeg føler et kæmpe ansvar for, at den her bank kan levere det, som kunderne vil have fremover. Jeg kan også få sved på panden, og jeg tror, vi har de samme følelser. Det er en stor forandring, og det her presser os til det yderste, og vi arbejder til det yderste. Men det er åbenlyst, at udviklingen er der, og der er ikke noget alternativ til at tage ansvar,« siger Christian Clausen.

Resten handler om ledelse, mener han, og at banken langt hen ad vejen har gjort, hvad den kunne for at få medarbejderne med.

»Jeg synes, at vi gør det rigtig meget, men det er klart, at jeg primært kommunikerer med dem via mail og videoer, som vi sender ud, mens det er ledelsessystemet, der tager det til sig og kommunikerer. Det er klart, at det stiller store krav. Det er ikke alle, der er lige gode til det. Så selvfølgelig, hvis du spørger, om alt er præcis, som jeg gerne ville have det, så er svaret nej. Jeg ville gerne have, at vi kunne kommunikere endnu bedre, men det er bare svært at få fat i alle,« siger Christian Clausen.

»Det handler om lederskab«

Netop ledelsesgangen i den danske del af forretningen har været præget af udskiftninger. Sidste år forlod lande- og retailchef Michael Rasmussen Nordea for at blive koncernchef i Nykredit, og nu følger hans afløser Anders Jensen efter.

For få uger siden var det landechef Peter Nyegaard, der uventet meddelte sit exit – indtil videre uden forklaring. På vej ind i banken er David Hellemann, der kommer fra en stilling som departementschef i Finansministeriet.

Planen var at sluse David Hellemann ind i en form for begynderjob, hvor han kunne supplere sin store ledelseserfaring med en introduktion til bankdrift, men med Anders Jensens exit bliver det nu David Hellemann, der som chef skal lede den danske del af forretningen gennem forandringerne. Den manglende bankerfaring bekymrer ikke Christian Clausen.

Årsregnskab fra Nordea BM

»Det gælder om at få nogle som kan lede de her forandringer og få medarbejderne med. Det handler mere om lederskab end om noget andet, og derfor kan vi godt lide at have nogle stærke ledere og bankfolk, som tilsammen er ledelsesteam,« siger han.

De skiftende vinde i toppen af organisationen ser han ikke noget usædvanligt i.

»Det er altid beklageligt, når vi skal skifte ledere. Vi har fantastisk mange unge ledere på vej, og vi har en klar plan for, hvordan vi skulle styrke ledelsen både i Danmark og generelt, og vi ændrer hele tiden i ledelsen for at få de rigtige på banen,« siger Christian Clausen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere