Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Nordea varsler kæmpe oprydning i skandaleramt Luxembourg-afdeling

Nordea
Nordea-medarbejdere har ikke proaktivt medvirket til skatteunddragelse, men Nordea finder i sin interne undersøgelse efter Panama-skandalen, at bankens sikring af overholdelse af regler har været utilstrækkelig. Foto:

Nordea-medarbejdere har ikke proaktivt medvirket til skatteunddragelse, men Nordea finder i sin interne undersøgelse efter Panama-skandalen, at særlig bankens afdeling i Luxembourg har svigtet fælt på en række afgørende områder.

Nordens største bank frikender sig selv for »prokaktivt« at have medvirket til skatteundragelse, men anerkender samtidig, at en række interne kontroller ikke er blevet overholdt.

I en fondsbørsmeddelelse onsdag oplyser Nordea, at en intern undersøgelse konkluderer, at bankens ansatte har overholdt reglerne, men at de overordnede rammer ikke har været tilstrækkelige til at forhindre skatteundragelse. Særlig hård er kritikken mod bankens afdeling i Luxembourg, som var den afdeling, der har suverænt flest kunder med selskaber i skattely.

21BUSFILE-PANAMA-PAPERS-LEA.jpg

»De etiske retningslinjer, der blev vedtaget af NBSA (afdelingen i Luxembourg, red.) i efteråret 2009, og som er mere vidtgående end lovgivningen i Luxembourg og foreskriver, at Nordeas medarbejdere med rimelighed skal sikre, at kunderne overholder de relevante regler for indberetning og beskatning, er ikke blevet implementeret konsekvent. Instruktionerne for, hvordan det dokumenteres, at retningslinjerne er blevet fulgt, har været utilstrækkelige,« oplyser Nordea.

Tilbage i april havnede Nordea i en storm af kritik, da en række medier kunne afsløre, at banken var storleverandør af selskaber til advokatfirmaet, Mossack Fonseca i Panama, der specialiserer sig i at hjælpe selskaberne med at komme i skattely, og som resultat af det iværksatte topledelsen i en Nordea en intern undersøgelse, som skulle afdække, hvorvidt selskabets afdelinger har overholdt bankens regler og procedurer.

Billede

»Undersøgelsen har fundet, at mange af de gennemgåede kend din kunde-oplysninger bestemt ikke lever op til de standarder, der er beskrevet i koncernens retningslinjer. Det drejer sig primært om de skærpede krav til identifikation af højrisikokunder,« lyder det videre om afdelingen i Luxembourg.

Selvom undersøgelsen blotlægger store mangler i forhold til at overholde og følge interne procedurer i afdelingen i Luxembourg, er der dog ikke noget tegn på, at medarbejdere »proaktivt« skulle have bidraget til festlighederne med at sende selskaber i skattely.

Nordea-chefer i Rusland

»Undersøgelsen konkluderer, at NBSA har tilbudt administrative ydelser til kunder, men der er hverken fundet bevis for, at medarbejdere har initieret oprettelse af offshore-konstruktioner, eller at de proaktivt har bidraget til kunders eventuelle skatteunddragelse,« skriver Nordea i undersøgelsen.

De såkaldte Panama-læk trak også grene til bankens afdeling i Rusland, og her er ledelsen ligeledes blev set efter i sømmene i en intern undersøgelse. Lækket afslørede, at flere af bankens ledere privat havde benyttet selskaber i skattely, men Nordea har i sin interne undersøgelse »ikke fundet bevis
for, at Nordeas interne retningslinjer for at etablere eller opretholde sådanne konstruktioner er overtrådt,« oplyser banken.

Til gengæld har undersøgelsen vist ét enkelt tilfælde, hvor de etiske retningslinjer i Nordea Bank Rusland ikke er blevet fulgt.

I et forsøg på at dæmme op for problemerne i Luxembourg varsler Nordea en stribe tiltag, hvor flere af dem har karakter af at være temmelig omfattende.

PANAMA-ASSETS-REVELATIONS

»Nordea vil sikre en strammere styring af Nordea Bank S.A. i Luxembourg (NBSA) og integrere NBSA i den nordiske organisation med respekt for det juridiske og ledelsesmæssige ansvar, som bestyrelsen og ledelsen i NBSA har,« oplyser Nordea.

Samtidig har man henstillet til, at NBSA i højere grad skal operere efter de retningslinjer, som man benytter i Norden, og det har allerede medført, at 68 konti er blevet spærret.

»NBSA vil indføre nye og strengere kriterier for eksisterende og nye kunder med offshore-konstruktioner. Som følge heraf vil antallet af kunder med
offshore-konstruktioner blive reduceret markant,« lyder det fra Nordea, der også slår fast, at man  »vil afvise alle nye selskabskonstruktioner, hvor det forretningsmæssige formål ikke er klart.«

Jonas Torp

Nordeas øverste chef, Casper von Koskull, erklærer sig skuffet over, at man ikke har overholdt de interne regler.

»Det er ikke acceptabelt. Manglerne er i vid udstrækning af ledelses- og kontrolmæssig karakter. Alligevel finder jeg det betryggende, at der ikke er fundet bevis for, at Nordeas medarbejdere proaktivt har bidraget til skatteunddragelse,« siger den finske topchef.

Selvom Nordea fik massiv kritik for sin rolle i skatteundragelse, har banken selv ikke gjort sig skyldig i kriminelle handlinger. Casper von Koskull benytter dog lejlighed til at tage behørig afstand fra enhver form for brug af skattely.

Berg

»Jeg ønsker at gøre det helt klart. Vi vil ikke acceptere, at Nordea bliver misbrugt til skatteunddragelse eller aggressiv skatteplanlægning. Nordea er den
største bank i Norden og har en særlig forpligtelse til at vise samfundsmæssigt ansvar. Man skal betale sin skat, og virksomheders og enkeltpersoners
overholdelse af skattereglerne er afgørende for samfundet som helhed,« siger Casper von Koskull.

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen