Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Nordea skuffer på bundlinjen i andet kvartal

SWEDEN-BUSINESS/
Nordea har torsdag morgen præsenteret regnskabet for det første halvår af 2017. Foto:

Nordens største bankkoncern, Nordea, kom ud af andet kvartal i år med et overskud på 5,5 mia. kroner, hvilket er markant under forventningerne.

Nordeas aktionærer må affinde sig med et nettooverskud i kvartalet, der faldt til 743 mio. euro mod ventet 843 mio. euro. Der er tale om en markant tilbagegang i forhold til de 996 mio. euro, banken kunne hive hjem i andet kvartal sidste år.

Banken kunne ellers melde, at nettorenteindtægterne steg en smule til 1175 mio. euro mod en ventet stigning til 1209 ifølge estimater fra Ritzau Estimates. I samme periode sidste år var nettorenteindtægterne 1172 mio. euro.

På den anden tunge toplinjepost - nettogebyrer - oplevede banken også en stigning - til 850 mio. euro. Analytikerne havde her ventet 861 mio. euro. I andet kvartal i 2016 var gebyrerne på 804 mio. euro.

01BUSFrank-Vang-Jensen-1257.jpg

Faldende driftsresultat

Trods de stigende indtægter fra både renter og gebyrer falder de samlede indtægter til 2407 mio. euro mod ventet 2458 mio. euro og 2556 mio. euro i andet kvartal 2016.

Resultatet før nedskrivninger endte i kvartalet på 1116 mio. euro i forhold til analytikernes forventning om 1222 mio. euro. Resultatet før nedskrivninger endte i andet kvartal sidste år på 1350 mio. euro.

Nedskrivningerne på udlån var på 106 mio. euro, hvor analytikerne havde ventet nedskrivninger på 126 mio. euro mod 127 mio. euro i samme periode sidste år. Driftsresultatet efter nedskrivninger lander således på 1006 mio. euro, hvilket er et markant fald i forhold til sidste års 1223 mio. euro. Analytikerne havde her forventet 1094 mio. euro.

Driftsresultatet fra privatkundeforretningen »Personal Banking« stiger ellers fra 730 til 772 mio. euro, hvor det er de andre nordiske markeder, der bidrager til væksten, idet indtjeningen falder i Danmark. Driftsresultatet i forretningsområdet »Commercial & Business Banking« stiger med beskedne ni mio. euro til 474 mio. euro, mens »Wholesale Banking« falder med 41 mio. euro til 501 mio. euro. »Wealth Management«-området stiger 35 mio. euro til 530 mio. euro.

Den faldende indtjening samlet set skyldes også de stigende omkostninger, der forøges med syv procent og primært kan henføres til de ekstra ressourcer, der er indsat til kampen mod hvidvaskning.

NORDEA-RESULTS/

Nordeas topchef, Casper von Koskull, siger i en kommentar til regnskabet, at væksten var ligeligt fordelt på bankens fire nordiske hjemmemarkeder, og at de overordnede økonomiske forhold er fortsat meget solide, selvom den geopolitiske situation stadig bliver mere ustabil.

»Efter en periode med forbedrede marginaler har vi på det seneste set en stabilisering af udviklingen, og denne trend ventes at fortsætte. Aktiviteten inden for virksomhedsrådgivning ligger fortsat på et højt niveau, og tilgangen af kapital under forvaltning er steget. Kundernes aktivitet på kapitalmarkederne var lavere i kvartalet som følge af lav volatilitet. Aktivitetsniveauet i vores arbejde med forenkling og transformation af banken lå på et meget højt niveau i kvartalet, og det har påvirket udviklingen i omkostningerne. Kreditkvaliteten er solid, og vi forventer nedskrivninger på udlån under det langsigtede gennemsnit i de kommende kvartaler. Vi fortsætter med at opbygge og styrke vores kapital, og den egentlige kernekapitalprocent nåede et rekordhøjt niveau på 19,2,« siger han i regnskabet.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen