Del : SMS
Berlingske Business

Nordea kæmper med tilpasning

30BUSNORDEA.jpg
Selv om Nordea kæmper med tilpasningen, var Nordeas koncernchef, Christian Clausen, tilfreds med regnskabet, der blev fremlagt tirsdag ved en pressekonferrence i Stockholm. Men han understreger, at udviklingen kommer til at fortsætte og accelerere. Forretningen skal forenkles, så den hele tiden er fleksibel. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Den hastige udvikling i banksektoren kommer til at fortsætte, mener Nordea, der kæmper for at tilpasse forretningen, så banken hurtigere kan lancere nye tiltag.

Artiklen fortsætter under annoncen
Udviklingen i banksektoren sker så hurtigt, at det er umuligt at spå om, hvordan sektoren ser ud om blot tre år. Det mener Nordea, der af samme grund har svært ved at tilpasse sig fremtidens marked og efterspørgsel.

NordeaNordeaNordea

Løsningen er at forenkle hele forretningen, herunder processer, arbejdsgange og IT-systemer, så banken hurtigt kan lancere nye tiltag, når behovet for dem opstår. Det siger Christian Clausen, koncernchef i Nordea.

»Det eneste, vi ved med sikkerhed, er, at vi ikke ved, hvordan verden ser ud om tre år. Hvis man skruer tiden tre år tilbage, blev iPad’en lanceret. Og for fem år siden kom iPhonen. Og man kan roligt sige, at det revolutionerede markedet. I dag sidder folk jo i toget og laver bankforretninger på deres mobil,« siger Christian Clausen og fortsætter:

»Udviklingen kommer til at fortsætte og accelerere. Så vi arbejder med at forenkle vores forretningsmodel, forenkle vores processer, vores produkter og vores kernesystemer, så vi bliver endnu hurtigere til at lancere nye ting. Det gælder om at blive mere fleksibel og hurtigere til at tilpasse sig.«Kan man ligefrem sige, at udviklingen går så hurtigt, at man som bank skal være varsom med at investere mange penge i enkelte produkter, fordi de risikerer at være forældede hurtigt?

»Ja, det tror jeg, at man kan. Jeg tror især, at man kan sige, at hvis man ikke sørger for, at ens kerne er fleksibel og enkel, så får man svært ved at følge med i udviklingen. Så vi bruger nogle ressourcer på at få kernen til at blive fleksibel og enkel, så vi kan følge endnu bedre med,« siger Christian Clausen.

pix_nordea

En af årsagerne til den hastige udvikling er netop de digitale løsninger til smartphones og tablets, som Christian Clausen taler om. Ifølge Anders Jensen, adm. direktør i Nordea Bank Danmark, har de mange nye digitale løsninger ændret markant ved danskernes brug af banken, hvilket blandt andet er årsagen til, at Nordea løbende lukker filialer, da kunderne i højere grad ønsker at betjene sig selv.

»Kundernes brug af banken ændrer sig meget hurtigt, man kunne sige i disse år, men det er faktisk nødvendigt at tale om kvartaler. Så hurtigt går det, og det har stor betydning for vores måde at drive forretning på,« siger Anders Jensen,

Først og fremmest er det kunderne og kundernes behov, der bestemmer, hvordan og hvor hurtigt Nordea skal tilpasse sig, siger Anders Jensen. Men en del af effektiviseringen af Nordea ligger også i det spareprogram på 900 mio. euro, som koncernen lancerede i starten af 2013, og som gerne skal være effektiviseret ultimo 2015.

I den forbindelse er intet helligt, understreger Anders Jensen og fortæller, at der kigges på alt fra at gå til B-post i stedet for A-post, videomøder i stedet for rejser, justering af sponsorater og markedsføring til tilpasning af filialer og medarbejdere.

Nordea forventer at have identificeret mulighederne og dermed være klar til at melde mere konkret ud om, hvilke områder der skal spares på, når banken fremlægger sit halvårsregnskab.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere