Berlingske Business

Nets kom til at pumpe aktionærtal kunstigt op

Billede
(Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2014)

Nets er ved en fejl kommet til at overdrive, hvor mange nye aktionærer selskabet fik ved børsnoteringen sidste år. Ekspert undrer sig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da champagnepropperne sprang, og Dankort-ejeren Nets under stor festivitas blev børsnoteret sidste år, var det med det glade budskab om, at hele 42.000 nye aktionærer havde købt sig ind i virksomheden. Men det tal var dramatiske overdrevet, erkender Nets nu godt tre måneder senere.

Efter at Berlingske har spurgt til tallet, oplyser Nets, at det rigtige antal nye aktionærer ved børsnoteringen var 30.000. Siden har Yderligere 7.000 investorer solgt deres aktier, og derfor har Nets i dag 23.000 forskellige aktionærer tilbage.

Nets kom til at overdrive tallet, fordi selskabet blev overrasket over, at der blev handlet fra forskellige aktiedepoter. Det var årsagen til, at selskabet først senere fik klarhed over, hvor mange der havde købt sig ind i selskabet.

»Her kunne vi konstatere, at antallet af unikke aktionærer i forbindelse med børsnoteringen skønsmæssigt var cirka 30.000. Det betyder i praksis, at cirka 7.000 investorer samlet set har forladt os i perioden, inklusive de investorer, der købte sig ind med et kortsigtet engagement for øje,« skriver pressechef Søren Winge i en mail til Berlingske.

Rådgivere på stribe

Anderledes sikker på antallet af nye aktionærer var Nets, da selskabet sendte en meddelelse til fondsbørsen 23. september, da den nye aktie for første gang blev handlet på børsen.

»Omkring 42.000 nye investorer er blevet tildelt aktie i Nets,« lød det fra Nets.

Det var ellers ikke, fordi Nets manglede rådgivere i forbindelse med børsnoteringen. Samlet blev der i processen brugt 454 mio. kr. på blandt andet at få rådgivning fra 13 investeringsbanker, flere advokater, revisorer, kommunikationsbureauer og andre, som var involveret i at sende selskabet på børsen. Alligevel lykkedes det ikke at få udregnet det rigtige antal nye aktionærer.

»Man må undre sig over, at man ikke kan få tallet rigtigt, når man går på børsen, og når der er så meget opmærksomhed om det. Det, som er afgørende, er, at der bliver skabt en bredde og en diversitet i aktionærkredsen, som sikrer et langsigtet grundlag for aktionærerne,« siger Otto Friedrichsen, aktiestrateg i investeringsforeningen Formuepleje.

Nets var i september igennem en succesfuld børsnotering, som investorerne var villige til at købe sig ind i for 30 mia. kroner. Siden har aktien haft det svært. Trods et omfattende forsøg fra emissionsbankerne på at stabilisere kursen er aktierne i Nets siden faldet med 18 pct.

Senest er aktien blevet presset yderligere af nye analyser fra Danske Bank og Carnegie – som begge var blandt de banker, der stod bag noteringen.

Begge banker har i dag et helt anderledes dystert syn på Nets-aktien.

11BUSChristian-Hyldahl-1642.jpg

Mobilepay driller

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, mener, at Nets har været for dårlig til at imøde­gå de mange kritiske historier om blandt andet, hvilken betydning betalingstjenesten Mobile­pay har for Nets’ forretning.

»Det, man kan skose Nets for, er, at man ikke har kunnet erobre den kommunikative scene, når det handler om Mobilepay. Det har de ikke været dygtige nok til, for hver gang Mobilepay er blevet nævnt, er Nets-aktien faldet,« siger Per Hansen

Pix-Karsten Anker Petersen

Nets, der blandt andet står bag Dankortet, NemId og Betalings­service, blev i 2014 overtaget af kapitalfondene Advent og Bain for 17 mia. kroner. På blot to år lykkedes det de to fonde at gøre virksomheden næsten dobbelt så meget værd ved børsnotering i september sidste år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen