Berlingske Business

Nemme point eller reel politik: Politikere falder over hinanden i Nykredit-sag

Nykredit giver forklaring til til erhvervsordf
Nykredit giver forklaring til til erhvervsordførere fra de politiske partier. Her ses Hans Kristian Skibby, Dansk Folkepartis erhvervsordfører Foto:

Der er i den seneste tid ikke gået en dag, uden at politikere indirekte eller direkte har kritiseret Nykredit. For partierne er det en rigtig god sag med mange vælgere, lyder det fra forskere. Men de folkevalgte burde holde sig ude af diskussionen om priser hos private firmaer, mener Cepos.

Artiklen fortsætter under annoncen

I begyndelsen var det en sag om et firma, der hævede dets priser. Så kom de vrede kunder, der farede i det digitale blækhus på Facebook for at rette deres frustrationer over forhøjede bidragssatser mod Nykredit.

nykredit

I takt med at sagen voksede og fik mere og mere omtale, så bragede også politikere på tværs af partiskel ind i sagen med kritik af Nykredits handlemåde.

Og der er en særdeles god forklaring på politikernes lyst til at tage sagen op, forklarer Peter Munk Christiansen professor på Institut for Statskundskab under Aarhus Universitet. Sagen har nemlig en fantastisk god dramaturgi, der lokker politikerne til, forklarer Christiansen, der har beskæftiget sig med politiske beslutningsprocesser og reformer.

»Prisstigningerne koster et kontant beløb hos mange vælgere, som er boligejere. Samtidig er det en sektor, der har været genstand for mange politiske overvejelser, og så er der det krydderi, at realkreditinstitutterne har en historie som medlemsejet, men som nu ligner mere almindelig kapitalistiske virksomheder,« siger han.

Professoren peger på, at liberale politikere kan gå ind i debatten med diskussionen om en fri konkurrence på grund af de få realkreditudbydere. Samtidig er der også for de røde partier et spillerum i forhold til finanssektorens rolle i samfundet.

»Det er meget fristende at mene noget om denne sag for alle politikere,« siger Peter Munk Christiansen.

Han bakkes op af sin forskerkollega fra Aalborg Universitet, lektor og demokratiforsker Niels Nørgaard Kristensen.

»Sagen er en klassisk fortælling om David mod Goliat. Det kan have element af stemmefiskeri, men det er også en god politisk sag, hvor der er en substans. Og når du har de elementer, hvor det er indkodet i enhver moderne politiker, at her skal man ud af startblokken,« siger han.

Den politiske diskussion brød for alvor ud i lys lue, da et flertal bestående Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti på forsiden af Berlingske i kraftige vendinger Nykredits koncernchef, Michael Rasmussen, til at fremlægge al dokumentation for den seneste beslutning om at hæve bidragssatserne for kunderne.

»Vi vil kræve, at der bliver fremlagt dokumentation for, hvad det øgede bidrag går til. Jeg bryder mig ikke om, at man forsøger at tørre regningen af på Christiansborg, Bruxelles og Basel, hver gang man hæver en bidragssats, uden at man fremlægger dokumentation for, om det forholder sig, som man siger, altså at der er et 1:1 forhold mellem ny lovgivning og ny polstring. Det er det, vi vil kræve af Nykredit og hele sektoren nu. Og hvis de ikke selv vil gøre det, må vi bede ministeren om at sætte sig i spidsen for, at vi får den proces sat i gang nu,« sagde Morten Bødskov, erhvervsordfører for Socialdemokraterne.

Og i slipstrømmen på den melding inviterede Nykredit sporenstregs til en orientering i domicilet på Kalvebod Brygge, hvor Folketingets Erhvervsudvalg og firmaets ledelse har mødtes i dag fredag.

Mødet, der er foregået under fortrolighed, burde dog ikke i sig selv være nok, lød det fra Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen (V). Det er nemlig kunderne, der har behov for besked, sagde han til TV 2 onsdag inden mødet.

Samme besked blev leveret fra en række oppositionspolitikere i Berlingske blandt andre SFs erhvervsordfører, Jonas Dahl:

»Nykredit skylder de medlemmer, man har sendt så elendig en orientering, som man har gjort, en meget stor forklaring, og det forventer jeg stadigvæk, at Nykredit hoster op med«.

Og Dansk Folkepartis erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby, ville slet og ret stramme op på retningslinjerne om god skik i branchen, så kunderne får en ordentlig forklaring, hvis institutterne hæver priserne.

»Hvis ikke man har en god dokumentation for, at det er nødvendigt - for eksempel nye lovkrav - så vil man ikke fremover kunne sætte bidragssatsen op,« sagde Skibby torsdag til Ritzau.

Men netop diskussionen om, hvad et privat firma sætter af priser - i dette tilfælde bidragssatser - på deres produkt er en sag, politikerne skal holde sig langt fra, lyder det fra direktør i den borgerligt liberale tænketank Cepos Martin Ågerup. For selv om tusindvis af potentielle vælgere lige nu raser mod Nykredit, skal det ikke være en politisk sag, når et firma hæver priserne, mener han.

»Vælgerne går også op i prisen på alle mulige andre ting. Men politisk regulering af priserne er ikke vejen frem. Politikernes rolle er at sikre, at forbrugerne har et frit valg, og dermed kan presse producenterne, så både pris og omkostninger finder det rette leje,« siger Cepos-direktøren og kalder kravene om redegørelser over for Nykredit »uklædelig«.

»Selvfølgelig må Nykredit mødes med politikerne, når der opstår et krav om en redegørelse, for det er ledelsen jo nærmest tvunget til. Det vi ser lige nu, er en voldsom politisk populisme,« siger Martin Ågerup.

Han påpeger, at politikerne kan kigge på ændrede rammevilkår på markedet for realkredit kan styrke konkurrencen og dermed sørge for, at priserne ikke forhøjes uden en god grund. Det kunne blandt andet være at droppe afgiften på tinglysning, siger Cepos-direktøren med henvisning til, at der betales tinglysningsafgift på omkring 1.600 kroner, hver gang et lån omlægges eller et nyt optages, hvilket øger omkostningerne ved at skifte selskab, og dermed forringer konkurrencen.



Det er dog ganske forventeligt og forståeligt, at politikerne går i diskussionen om bidragssatserne, mener direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) Lars Andersen.

»Det vil være naivt at tro, at politikerne bare sagde, at det ikke angik dem. Det ville være arrogant ikke at blande sig i diskussionen, fordi det betyder rigtigt meget for rigtigt mange mennesker,« siger han.

Han påpeger, at realkredit adskiller sig fra andre almindelige produkter som æg eller benzin. Eksempelvis er det svært og dyrt at skifte udbyder, og det kan være svært at gennemskue, hvilken polstring, der er behov for i firmaer som Nykredit.

Dansk Folkepartis erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby (DF), mener, at Nykredit-sagen har været helt naturligt at blande sig i for politikerne på Christiansborg. De er nemlig nødt til at forholde sig til det, forbrugerne oplever.

»Der er jo mennesker, der bliver berørt af det her. Og så bliver det til en politisk sag, og det har jeg det okay med. Hvis jeg nu i stedet havde sagt ingen kommentarer til borgere og journalister, der havde kontaktet mig, så var jeg blevet beskyldt for at sidde på hænderne,« siger han.

Om den politiske ballade om bidragssatserne så munder ud i lovgivning og nye regler står endnu hen i det uvisse. Men fredag kom den første politiske handling fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), der meldte fem tiltag ud, der skal belyse forholdene i realkreditsektoren - herunder en opfordring til konkurrencemyndighederne om at granske sektoren.

Claus Skovhus

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen