Del : SMS
Berlingske Business

Nationalbanken: Danske banker bør svinge sparekniven

bankfilial
Foto:

Finanssektoren har endnu ikke tilpasset sig den lavere aktivitet i kølvandet på finanskrisen, vurderer Nationalbanken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er stadig et stykke vej at gå for de danske banker, før de har tilpasset sig den lavere aktivitet i kølvandet på finanskrisen.

Det vurderer Nationalbanken, som har kigget på branchens produktivitet i sin seneste kvartalsrapport.

Finansrådet er enig i konklusionen.

»Vi må nok sige, at der er mange ansatte i den finansielle sektor i Danmark i forhold til udlandet, og samtidig er vi langt fremme på den digitale front - et af de lande, der der længst fremme,« siger cheføkonom i Finansrådet Niels Storm Stenbæk.

Han bider dog også mærke i, at danske banker ifølge analysen klarer sig godt generelt i forhold til udenlandske banker.

»Vi er mere produktive end i udlandet generelt. Der sker rigtig meget med produktiviteten i disse år - både innovation på den digitale front, men også en skarp tagen stilling til, hvad vi bruger ressourcer på,« siger han.

Analysen kan konstatere klare stordriftsfordele ved at drive bank, men det er ikke kun de mindre banker, der har muligheder for forbedring.

0411nationalbank

»I forhold til de øvrige store nordiske banker, så har også de store systemiske pengeinstitutter noget at komme efter i forhold til effektivitet,« siger Hugo Frey Jensen, direktør i Nationalbanken.

Måltallet for produktiviteten blandt de store danske banker er 52, mens det er 56 procent for de store banker i de øvrige nordiske lande.

23 procent af de danske pengeinstitutter ligger i den lave ende af produktiviteten internationalt set, og det drejer sig især om de mindste pengeinstitutter.

»Blandt dem er der systematisk en del, der har en udfordring med at lave en rentabel forretning,« siger Hugo Frey Jensen.

Hans analyse viser, at krisen har fjernet de mest ineffektive danske pengeinstitutter, men den resterende branche har fortsat et stykke vej at gå, fordi krisen har sat behovet for långivning ned.

0411nationalbank
Nationalbanken


»Det gik frygteligt stærkt under konjunkturopsvinget op til krisen, og måske er kapaciteten ikke tilpasset den mindre efterspørgsel efter finanskrisen, hvor mange virksomheder har stor opsparing og efterspørgslen efter kredit er faldet,« siger han.

Det bekræftes af Niels Storm Stenbæk.

»Der vil nok gå nogle år, før der bliver et stort behov for at gå i bankerne for at låne penge igen. Der er en ekstraordinær stor opsparing både i husholdninger og i virksomheder, så der vil være en stor egenfinansiering af opsvinget,« siger han.

Analysen påpeger også, at de bankansatte får mere i løn end andre brancher - selv når der tages højde for uddannelsesniveau m.m. Og det er et faktum på trods af den særlige danske lønsumsafgift i de finansielle brancher, som ellers burde føre til et nedadgående pres på lønningerne.

Nationalbanken


»Men det skubber den gale vej, så der er fortsat brug for at have fokus på produktivitet - især for direktionerne, med også ejerkredsen kan lægge pres på,« siger Hugo Frey Jensen.

Han vurderer samlet, at der er betydeligt kapacitet i sektoren og potentiale for forbedring af produktiviteten.

»Det er ærgerligt for samfundet, hvis vi bruger for mange penge på at producere. Der er ikke umiddelbart udsigt til stigende efterspørgsel på kredit, så kapaciteten bør tilpasses den lavere kreditgivning,« siger Hugo Frey Jensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere