Del : SMS
Berlingske Business

Mystik om hemmelige PFA-garantier breder sig

20BUSjon-Johnsen.jpg
Jon Johnsen, fungerende topchef i PFA,?erkender, at selskabets kommunikation vedrørende Kundekapital kan virke mærkelig. Foto: Nikolai Linares

Uafhængige økonomiske rådgivere og Forbrugerrådet er meget kritiske over for PFAs aftale og millionløfter til DONG. Specielt kunder hos PFA i nærheden af pensionsalderen føler sig trådt på. PFA-topchef erkender problemet

Artiklen fortsætter under annoncen

Mystikken breder sig om de store millionløfter, som PFA Pension har givet til de nye kunder. Løfterne fremgår ikke specifikt af regnskabet for det store pensionsselskab, og de er ikke blevet anmeldt til Finanstilsynet.

wfe

Forsikringsmæglere undrer sig over fremfærden hos PFA, mens både Forbrugerrådet og uafhængige økonomiske rådgivere er meget kritiske.

PFA bliver anklaget for at bruge de gamle kunders penge, der er sparet op i selskabet i form af den kollektive kunde­kapital til at lokke nye store firmakunder ind i folden. Den midlertidige topchef i PFA, Jon Johnsen, afviser kritikken og siger, at de mange garantier til kunderne stammer fra en beslutning i selskabets bestyrelse tilbage i 2013.

»Jeg ved helt specifikt, at der er en bestyrelses­beslutning om at give individuel kundekapital 20 pct. i afkast i 2014, 2015 og 2016 og ti pct. i 2017 og 2018,« siger den konstituerede topchef.Hvorfor har I så ikke meldt det ud?

»Det er klart, at når du bringer det op, så må vi også konstatere, at det skulle vi måske have gjort mere ud af.«

pfa

Senest kan Berlingske Business dokumentere, at PFA i en aftale med DONG har givet medarbejderne i det store energiselskab en garanti til en samlet værdi af 126 mio. kr.

Medarbejderne er blevet lovet, at deres individuelle kundekapital bliver forrentet med 20 pct. i årene 2013, 2014 og 2015, hvilket heller ikke stemmer overens med udmeldingen fra PFA. I de to efterfølgende år bliver afkastet på ti pct. Den individuelle kundekapital er på fem pct. af den enkelte medarbejders opsparing, og den svarer til at eje en aktie eller et garantbevis i den bank eller sparekasse, hvor man er kunde.

I den seneste anmeldelse fra PFA til Finans­tilsynet fra januar 2014 står der ikke noget om nogen garanti. Der redegøres tværtimod for, at PFAs afkast på Kunde­kapital er ugaranteret.

PFA

Når man gennemgår, hvordan PFA har fortalt til omverdenen, at selskabet drysser penge ud til kunderne, bliver det ikke mere enkelt at finde ud af, hvad der foregår. Tilbage i december 2012 udsender PFA en pressemeddelelse om, at den har truffet en beslutning om, at den individuelle kunde­kapital bliver forrentet med 20 pct. i 2013. I en ny pressemeddelelse, udsendt i maj 2014, skriver selskabet, at dets kunder får ekstra 552 mio. kr. til deling, fordi bestyrelsen har truffet beslutning om, at »Kundekapital skal forrentes med 20 pct. i 2013, så tilskriver vi nu yderligere ti pct.«

På intet tidspunkt bliver det nævnt, at PFAs bestyrelse i 2013 tog en beslutning om, hvad kunderne skulle loves i afkast på deres individuelle kundekapital fem år frem.

Jon Johnsen erkender, at den kommunikation kan virke mærkelig.

»Det er en bestyrelsesbeslutning at give et afkast til kunderne på de 20 pct., men vi kunne godt have gjort mere ud af at fortælle om det. Det er vi nødt til at reflektere over,« siger Jon Johnsen, der understreger, at PFA står til ansvar over for Finanstilsynet hvad angår, at selskabets indberetninger er i orden og at selskabets regnskab er korrekt.

»Garantierne til kunderne fremgår som en del af den samlede kollektive kunde­kapital,« siger Jon Johnsen. Ifølge Berlingske Business er PFAs garantier, der først kom frem i forbindelse med dækningen for to uger siden, kommet som en bombe for store dele af pensionsbranchen. Alligevel mener Jon Johnsen, at PFA har givet omverdenen et retvisende billede:

»Hvis der er kunder, der henvender sig, og det er der helt sikkert mæglere, der oplever, så er man meget velkommen til at spørge. Regnskabet skal vise et retvisende billede. Er der specifikke ting, svarer vi på dem. Der er ikke fejet noget ind under gulv­tæppet.«

billede

Berlingske Business har bedt Forbrugerrådet og to uafhængige økonomiske rådgivere, Marianne Thørs fra Confida og Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg, om at kommentere aftalen mellem DONG og PFA. Ingen af dem er specielt begejstrede.

Kim Valentin mener, at konstruktioner som dén med den individuelle kundekapital ikke laves af hensyn til opsparerne, men derimod for at få nye kunder.

Marianne Thørs fra Confida siger, at hun får mange henvendelser fra PFA-kunder, der føler sig kørt over af selskabet på grund af de mange garantier til nye kunder. Det drejer sig specielt om personer tæt på pensionsalderen eller folk, som er gået på pension.

»De, der har betragtelige pensioner i PFA, føler sig overset og forbigået. Det vil jeg da betragte som en krise, hvis jeg var ledelse i PFA. Det med ikke at pleje de eksisterende kunder,« siger Marianne Thørs.

15BUSJoergen-Thomsen.jpg

»Folk siger til sig selv, at det er mine penge i PFA. Og hvad får jeg ud af, at PFA får nye kunder? Jeg får ikke 25 pct. afkast på kunde­kapitalen. Hvis jeg overhovedet har kundekapital. Desværre er medarbejderne ofte låst til et bestemt pensionsselskab, hvis de stadig er i arbejde. Men de, som har pensioner under udbetalinger, kan frit vælge at flytte til et andet selskab. Heldigvis findes der andre løsninger, der er lige så gode som PFAs,« siger Marianne Thørs.

Seniorøkonom i Forbrugerrådet Morten Bruun Pedersen mener, at PFAs fremfærd burde give anledning til eftertanke i hele pensionsbranchen. Han mener, at PFA mangler at give nogle klare svar til kunderne.

»Når man har været ude og arbejde i mange år og betalt meget ind til pension, vil man gerne have en vis gennemskuelighed. En stor del af ens løn betales ind til det her, så har man krav på at få et svar, der kan forstås. Om PFA vil gøre det i et svar til den enkelte kunde eller som generel informationsmateriale er op til selskabet. Hvis der var så megen usikkerhed om, hvorvidt ens lønseddel var gjort rigtigt op, ville folk virkeligt komme op af stolen,« siger Morten Bruun Pedersen.

pfa

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere