Del : SMS
Berlingske Business

MobilePay øger forspringet til konkurrenterne

mobilePay
Overskrift
Flere end en million danskere har nu downloadet appen MobilePay, der gør det muligt at overføre penge fra mobiltelefon til mobiltelefon. Foto:
 

Danske Banks app MobilePay har rundet én mio. brugere og gøres nu gratis frem til 2016. Konkurrenternes løsning halter stadig gevaldig bagefter, selv om den flytter pengene hurtigere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Slut med irriterende småpenge og venner, der ikke betaler, hvad de skylder.

Det har vist sig, at danskerne er vilde med at betale til hinanden med mobilen, og det har især Danske Bank udnyttet med deres app Mobile Pay, som nu har rundet én million brugere.

Og nu sætter Danmarks største bank alle sejl ind på at blive endnu mere dominerende ved at gøre tjenesten gratis i yderligere to år.

mobilePay

Idéen var ellers, at det skulle begynde at koste 10 øre for hver betaling, men det har man nu udsat.

"Der har været en usikkerhed omkring prisen, som vi gerne ville stoppe. Og vi vil gerne holde momentum med 4.000 nye brugere hver dag, nu hvor de andre banker har gjort deres løsning gratis," siger Jesper Nielsen, direktør for forretningsudvikling i Danske Bank.

Alt imens sakker konkurrenternes løsning bagud. Swipp, som er udviklet af alle de øvrige danske banker og tilbyder cirka samme service, har således kun 250.000 brugere. Og mens Mobile Pay bliver brugt omkring 30.000 gange om dagen, er tallet for Swipp kun 17.000 - om ugen.

Selv om Danske Bank med deres mange brugere kunne begynde at tjene penge på deres app allerede nu, så er det slet ikke nogen dum beslutning at udskyde gebyret. Det mener Elmer Fly Steensen, lektor i strategi ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

 

"De ønsker at gøre deres løsning endnu mere dominerende på markedet, så konkurrenterne har svært ved at komme ind på markedet. Det at være dominerende er i sig selv en værdi, som gør det svært at slå dem af pinden," siger han.

Elmer Fly Steensen henviser blandt andet til Microsoft, der med sit Windows-styresystem tidligere har haft stor succes med at holde konkurrenterne fra fadet.

Hos Jyske Bank, som er en af kræfterne bag Swipp-samarbejdet, udtalte man i oktober, at man forventede en ketchup-effekt i antal brugere. Man venter dog stadig på ketchuppen, siger Søren Skouenborg, ansvarlig for mobilbank i Jyske Bank.

"Man skal ikke være for lille til at rose et godt produkt fra konkurrenten. De har været dygtige til at markedsføre sig, men vi har stadig en forventning om at få flere brugere på," siger han og tilføjer, at det ikke er så lang tid siden, Nordea rullede tjenesten ud.

Hos både MobilePay og Swipp ligger det gennemsnitlige beløb på en overførsel på mellem 250 og 300 kroner.

Mens MobilePay bruger kreditkortoplysninger til at overføre pengene, er det med Swipp fra konto til konto. Dermed kan pengene nå frem samme dag, hvis man sender dem afsted før middag, mens de hos Danske Bank stadig først kommer frem næste dag, hvis det er mellem to forskellige banker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere