Del : SMS
Berlingske Business

MobilePay kan give bagslag for Danske Bank

12BUSmobilePay-162208.jpg
Danskerne er flittige til at bruge Danske Banks MobilePay i private sammenhænge, mens det er meget få, der betaler med mobiltelefonen i forretninger. Foto: Erik Refner

Danskerne har endnu ikke vænnet sig til at betale med Mobile­Pay i butikkerne, lyder det fra betalingsekspert og Dansk Erhverv. Det kan blive en dyr forretning, men Danske Bank betegner selv sin erhvervssatsning som en succes.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens Danske Bank har haft enorm succes med at kapre private kunder til MobilePay, kniber det mere med at få danskerne til at anvende MobilePay i butikkerne.

Det viser de seneste tal for betalings­løsningen MobilePay Business, som Danske Bank har offentliggjort. Heraf fremgår det, at der i december 2015 blot blev foretaget 449.000 MobilePay-transaktioner i butikkerne, hvilket svarer til fire promille af månedens i alt 116 millioner Dankort-betalinger.

Danske Bank tjener snart penge på Mobilepay

Ekspert på betalingsområdet og seniorpartner i PlusCON Henning N. Jensen mener, at antallet af MobilePay-betalinger i butikkerne er »overraskende lavt«, hvilket ifølge ham vidner om, at Danske Bank har svært ved at få forbrugerne til at bruge Mobile­Pay i butiksmiljøerne.

Og dette er dårligt nyt for Danske Bank, lyder det, da banken har bygget MobilePay-forretningsmodellen op om, at man taber penge på privatkundesiden, men til gengæld tjener penge på at sælge MobilePay-erhvervsløsninger til danske forretningsdrivende, som virksomhederne betaler et fast gebyr for at benytte samt et transaktionsgebyr. Kommer der ikke betydeligt mere gang i Mobile­Pays anvendelse i butiksmiljøerne, kan investeringen derfor få svært ved at tjene sig hjem, lyder det fra Henning N. Jensen.

»Idet Danske Bank indtil videre ikke har haft nogen indtægter på person-til-person- transaktionerne, der udgør langt over 90 procent af alle MobilePay-transaktioner, kan den voldsomme satsning på MobilePay risikere at give økonomisk bagslag for Danske Bank,« siger han.

Danske Bank BM

Butiksløsninger til store kæder

I de senere år har Danske Bank investeret store beløb i butiksløsninger, som blandt andet er solgt videre til store butikskæder som Rema1000 og Dansk Supermarked. Samtidig er banken eksempelvis gået sammen med DIBS Payment Services for at sætte yderligere fart på dansk e-handel, som i øjeblikket drøner derudad og forventes at runde 100 milliarder kroner i 2016.

Men ifølge Henning N. Jensen synes også Danske Banks løsninger til e-handel at have leveret meget få transaktioner, idet kun 1,6 procent af omsætningen på MobilePay kommer fra dette segment. Derfor dømmer han ikke – som mange andre eksperter – Swipp ude.

»Netop i løsninger til e-handlen har Swipp en god mulighed, så måske det er for tidligt at dømme Swipp helt ude af kapløbet, selv om 2015 heller ikke har været et godt år for den løsning.«

US-GOOGLE-HOLDS-PRESS-EVENT-ANNOUNCING-NEW-PRODUCTS

Barriere for nye metoder

I Dansk Erhverv deler markedsdirektør Henrik Hyltoft opfattelsen af, at få danskere har taget MobilePay til sig som betalingsmiddel i butikkerne.

»I butikkerne har MobilePay primært været brugt i småskalaen. Det har mest været anvendt på forsøgsbasis eller hos de helt små steder såsom den mobile kaffevogn eller issælgeren på stranden,« siger han.

Væks

Den mindre MobilePay-brug i butikkerne skyldes flere barrierer, mener Henrik Hyltoft. Dels har butikkerne skullet investere i nyt teknisk udstyr, og samtidig har danskerne skullet vænne sig til at finde mobilen frem, når de eksempelvis skal betale ved kassen i supermarkedet.

»Ting tager bare utroligt lang tid på betalingskortområdet, men vi tror på, at det kommer til at gå meget hurtigere med transformationen til mobile betalinger, når Dankortet i år rykker ind på mobilen. Jeg tror personligt, at det er der, vi vil se det store skvulp i ketchupflasken, og det vil formentlig blive med MobilePay som den toneangivende aktør,« siger Henrik Hyltoft.

På den længere bane ser man også store perspektiver hos Danske Bank, som kalder erhvervsdelen af MobilePay for »succesfuld« til trods for det lavere antal overførsler.

Touch

Tilfredshed i Danske Bank

»Det er rigtigt, at i makroperspektivet virker MobilePay-transaktioner i erhvervssammenhæng forsvindende, men vi synes, at vi har bidt os fast i den eksisterende infrastruktur. Vi har fået en masse erhvervskunder om bord, og vi ser også en markant ændring i den andel af MobilePay-brugerne på privatsiden, som har prøvet de nye business-løsninger,« siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank.

Er du enig i, at MobilePay risikerer at give økonomisk bagslag for jer?

»Jeg forestiller mig, at MobilePay er én procent færdig. I det samlede regnestykke er MobilePay allerede nu en succes for os, og det handler om flere ting for os. Det handler dels om at skabe en position, så vi er med på den fremadrettede udvikling, det handler om at beskytte vores eksisterende forretninger fra tredjeparter som Apple og Google, som ikke engang er på markedet endnu, og så handler det om at finde en ny måde at udvikle produkter på, hvor vi udvikler sammen med vores kunder frem for til vores kunder. På alle parametre er vi godt tilfredse.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere