Del : SMS

MobilePay giver kæmpestort underskud for Danske Bank

12BUSmobilePay.jpg
Det vigtigste for Dansk Bank er, at forbrugerne tager teknologien bag MobilePay til sig. I den sammenhæng har det ingen betydning for banken, at succesen er forbundet med nogle omkostninger, understreger Jesper Nielsen, der er chef for Dansk Banks forretningsudvikling. Foto: Erik Refner

Mobilbetalingstjenesten MobilePay er Danske Banks største succeshistorie i mange år, og antallet af transaktioner eksploderer, men banken betaler en krone, hver eneste gang appen er i brug, og det løber op i millioner årligt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Succesen med mobilbetalingstjenesten MobilePay koster dyrt for Danske Bank, der skal af med en krone hver gang, der er nogen, der laver en overførsel.

Det sker mellem 44.000 og 50.000 gange om dagen, og dermed koster brugen af MobilePay årligt Danske Bank et tocifret millionbeløb, viser en udregning foretaget af Berlingske Business.

»Det koster banken over en krone per transaktion. Den officielle pris er 1,20 kroner, men det kan meget vel være, at de får noget rabat, fordi de har så mange transaktioner,« siger Henning N. Jensen, der er seniorpartner i PlusCON og i årevis har været en central figur i udviklingen af den danske betalingsinfrastruktur.

Flere andre kilder med indblik i Dankort-markedet nikker over for Berlingske Business til den anslåede pris på en krone per transaktion.

Dankort_10/3

Dertil kommer det millionbeløb, som det har kostet at gå enegang om udviklingen af teknologien bag MobilePay samt vedligeholdelsen af systemet. Et gebyr på ti øre per overførsel bliver i 2016 indført for kunder, der ikke har Daske Bank som deres primære bankforbindelse, og det vil dække mindre end en tiendedel af bankens egne direkte gebyrudgifter.

Mens de øvrige bankers fælles mobil-betalingstjeneste Swipp kører direkte i bankernes systemer, fungerer en overførsel med MobilePay nemlig som en dankort-betaling fra et kort til et andet. Dermed skal Danske Bank betale et gebyr for hver eneste transaktion, ligesom internetbutikkerne gør. Men mens internetbutikker typisk sender gebyret videre til kunderne, hænger Danske Bank selv på det.

mobilePay_pris_Business

Med op til 50.000 daglige transaktioner koster MobilePay altså Danske Bank over 18 millioner kroner om året alene i trans- aktionsgebyrer. Et gebyr, der kun vil vokse sig større i takt med appens succes. Alene fra januar til marts er antallet af daglige transaktioner via MobilePay steget med 20.000, fortæller Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.Forventer du, at væksten vil fortsætte i samme tempo?»Ja, det gør jeg. Jeg tror, at antallet af transaktioner vil stige, efterhånden som det bliver endnu mere mere udbredt. Folk lærer at bruge de forskellige funktionaliteter,« siger Jesper Nielsen.

Han afviser at kommentere prisen, men erkender, at MobilePay er en underskudsforretning.

»Det er klart, at når vi forærer noget væk, bruger vi lidt penge i den anden ende. Men det er ikke store tal for os, så det vil vi gerne gøre for, at det her bliver udbredt, så forbrugerne i høj grad tager teknologien til sig. Det er sådan set det vigtigste for os,« siger Jesper Nielsen.

Mens Danske Bank er alene om MobilePay, samarbejder alle de andre pengeinstitutter om Swipp-løsningen, som indtil videre er langt mindre udbredt, men til gengæld væsentligt billigere i drift.

mobilePay

Mens MobilePay kører over dankortsystemet, er Swipp-transaktioner nemlig konto til konto-overførelser, som er stort set gratis for de implicerede parter. Ifølge Henning N. Jensen er det en mulighed for Danske Bank at flytte MobilePay over på en lignende infrastruktur.

»Danske Bank valgte den dyre løsning for at blive hurtigere færdig end Swipp. Banken kan vælge at fortsætte, fordi det er så stor en imagemæssig succes – og den første i mange år – eller den kan vælge at finde en anden og billigere løsning. I princippet kunne Danske Bank gøre det samme som Swipp på den lange bane,« siger Henning N. Jensen, som ikke forventer, at banken vil presse trans-aktionsgebyret ned i fremtiden.

»Fra 1. januar 2015 er der ikke fastsat en pris på e-handel. Det kan blive dyrere, eller det kan blive billigere, men den generelle tendens er, at Dankort-transaktioner bliver dyrere og dyrere, blandt andet fordi der er øgede krav til sikkerheden,« siger Henning N. Jensen.

I Danske Bank afviser Jesper Nielsen, at Swipp-strukturen er en mulighed. Med konto til konto-strukturen ville MobilePay nemlig kun fungere ved overførsler mellem Danske Bank-kunder, og dermed ville banken miste sin konkurrencefordel.

mobilePay

»Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan arbejde med at få omkostningerne ned, og det kommer i sidste ende også kunderne til gode. Men den konstruktion, som vi har valgt, er det, som medfører, at vi kommer ud til alle bankers kunder. Det er mere værd for os, end at vi skal bruge lidt ekstra penge på at holde løsningen kørende i forhold til konto til konto,« siger Jesper Nielsen.

I konkurrencen med MobilePay sakker Swipp-bankerne massivt bagud med bare 20.000 transaktioner – om ugen. Netop konto til konto-strukturen får dog Søren Skouenborg, ansvarlig for Swipp i Jyske Bank, til at tro på løsningens succes.

»Vi er kommet senere i gang, men nu er alle banker med, og vi er i gang med at forberede ekstern markedsføring og udrulning af vores løsning til erhvervslivet. Vi tror på, at vi har en interessant struktur, som vil stille os godt hos kunderne,« siger Søren Skouenborg,

Både MobilePay og Swipp udruller en større erhvervsløsning til eksempelvis supermarkeder i løbet af 2014.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere