Del : SMS
Berlingske Business

Kundestorm sender Nykredits image i frit fald

nykredit
Michael Rasmussen, koncernchef i Nykredit, må desværre sande, at Nykredits image er i frit fald. Foto:

Den seneste måneds kundeprotester har sendt Nykredit ud på en imagemæssig nedtur. »Nykredits omdømmetab er både brat og dybt og minder om Danske Banks nedtur i 2012 og 2013,« siger analysefirmaet Yougov.

Artiklen fortsætter under annoncen

En Facebook-gruppe med flere end 40.000 vrede kunder og hundredevis af avisartikler og TV-indslag har sat sit tydelige præg på realkreditkoncernen Nykredits image.

totalkredit

Efter lidt mere end en måneds hård kritik af de stigende bidragssatser hos Nykredit er landets største boligudlåners image faldet voldsomt. Således har Nykredit nu det dårligste image af de største finansielle koncerner i Danmark, viser en måling fra analysefirmaet Yougov. Danske Bank har ellers fast indtaget pladsen som nummer sjok i Yougovs imagemåling siden et voldsomt stormvejr om storbankens fejlslagne kampagne »New Normal« i 2012 og 2013.

»Nykredits omdømmetab er både brat og dybt og minder om Danske Banks udvikling i 2012 og 2013. Der er dog også en vigtig forskel, da Danske Bank på dette tidspunkt stadig kæmpede med efterveerne af det imagetab, som de havde oplevet i begyndelsen af finanskrisen. Nykredit er i udgangspunktet ikke på samme måde imagemæssigt sårbar, hvilket må forventes at øge chancerne for, at forløbet ikke bliver lige så langstrakt,« siger Lars Gylling, marketingdirektør i Yougov.

Jeg ville gøre det igen - 1

Endnu er Nykredits image ikke banket så langt i bund, som Danske Banks image var i 2013. Og det er tvivlsomt, om det vil ske, vurderer Lars Gylling:

»Hvis man kun ser på den seneste uge, ser det ud, som om omdømmefaldet har stabiliseret sig, og at Nykredit kan påbegynde vejen tilbage til en normal situation.«

Nykredits imagemæssige nedtur begyndte først i februar, da koncernen annoncerede en børsnotering og forhøjede priser. Da tusindvis af boligejere i midten af februar modtog varslingsbreve om markant højere bidragssatser, som er løbende gebyrer på boliglån, accelererede nedturen.

Den rigtige løsning for kunderne

»Vi ved, at det kan lyde modsætningsfyldt, men bidragsforhøjelsen og børsnoteringen er på sigt den rigtige løsning for vores kunder og for samfundet. Det er vi ikke i tvivl om,« siger Henrik Rasmussen, direktør for retail i Nykredit, i et skriftligt svar.

Nykredit

Han erkender dog, at Nykredit ikke har været god nok til at forklare baggrunden for de stigende priser:

»Vi ville da ønske, at vi havde været bedre til at forklare hvorfor, men det er en svær og kompleks forklaring, som helt naturligt bedre egner sig til dialog end til at blive fremført gennem medierne. Derfor fokuserer vi på at møde vores kunder direkte og besvare alle spørgsmål – både ved kundemøder over hele landet og i rådgivningen. Her er der tid til at tale emnet igennem, og vores oplevelse er, at vi ofte møder forståelse og styrker tilliden, når vi har tid til at forklare nuancerne i direkte dialog med vores kunde,« lyder det fra Henrik Rasmussen.

Nykredit

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere