Berlingske Business

Kunderne giver Nordea dumpekarakter

Billede
(Foto: © Bob Strong / Reuters/Scanpix 2016) Foto:

Nordea har mødt modgang på kundesiden i 2016, hvor en svækket kunderelation og kundeklager over dårlige oplevelser har fyldt billedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det viser analyseinstituttet Voxmeters årlige undersøgelse af kundernes syn på deres bank.

Analyseinstituttet vurderer årligt Danmarks 20 største pengeinstitutter, og vanen tro er det Arbejdernes Landsbank, som løber med førstepladsen, mens Nordea og Banknordik denne gang placerer sig helt i bunden.

Faktisk er Nordea ude i så stor modvind, at Danske Bank har overhalet den i bunden. Faktisk har Danske Bank styrket sin kunderelation i året, der gik, viser undersøgelsen.

10BUSBo-Nilsson-142850.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Nets-chef om kursfald: Vi er misforstået

- Det er lidt interessant, at vi i år ser lidt bevægelse i bunden blandt bankerne. Danske Bank ligger i år bedre end Nordea - og her er det i sær de unge under 30 år, der trækker banken op. De fokuserer på den digitale rådgivning, og her ligger Danske Bank i top, siger Christian Stjer, administrerende direktør i CEM Institute-Voxmeter, til Ritzau Finans.

DANSKE ER ONLINEBANKEN

Ser på kundernes tilfredshed med gode løsninger online, så er det da også Danske Bank, der kommer ud som en klar etter, hvor over 96 pct. af de adspurgte peger på, at bankens tilbud er gode. I 2015 var det cirka 93 pct.

Billede

Landets største banker vurderes ud fra en samlet CEM-score. Den maksimale CEM-score lyder på 11.000, og her ligger Nordea med en samlet score på 5348. Til sammenligning har Arbejdernes Landsbank en CEM-score på 7634.

- Vi kan se, at de banker, der var mest risikovillige op til finanskrisen, er de, der nu ligger allerlængst nede i målingen. Det er ikke kun de store banker, siger Christian Stjer.

- Det er de banker, der har skåret på nogle ting for at få økonomien til at hænge sammen. Og her er det især på medarbejdersiden, der er blevet sparet - og det kan kunderne mærke - både når vi snakker netbank og den fysiske bank, siger Voxmeters direktør.

Af analyseinstituttets undersøgelse fremgår det, at Nordea i 2016 har døjet med svækket kunderelation, ligesom kundeklager over dårlige oplevelser steg i 2016 fra 2015. Samtidig angiver kunderne, at Nordea rådgiver for meget på salg, ligesom at opfattelsen af ledelsens professionalitet er faldet markant fra 2015 til 2016.

billede nordea

Nordea kom i foråret i modvind, da bankens rolle i de såkaldte Panama-papirer om penge i skattely kom frem. Bankens interne undersøgelse af, hvordan banken havde ageret i forhold til at sende kunders penge i skattely, viste dog ikke lovbrud. Men i den årlige opgørelse fra Voxmeter scorer Nordea lavt i forbindelse med kunder, der snakker positivt om banken, på antallet af kundeklager, der vokser, og på opfattelse af at bankrådgivere fokuserer for meget på salg.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen