Del : SMS
Berlingske Business

Kunderne er de sikre tabere i Saxo Bank

Kim Fournais
Overskrift
De to Saxo Bank-stiftere, Kim Fournais (billedet) og Lars Seier Christensen, er blevet styrtende rige. Det er langt hen ad vejen sket ved at tilbyde private at handle valuta – bl.a. på bankens online-platform, SaxoTrader.
 

Ingen kunder tjener penge på at investere i valuta i Saxo Bank. Sådan lyder påstanden fra tidligere fremtrædende medarbejder. Pengene ædes op af gearede investeringer og fees til banken - eneste vinder er Saxo Bank, der tjener store penge uanset om markedet går op eller ned.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Kom der en kunde med 100.000 dollar, så var det det samme, som at det var mine penge. Kunden kunne glemme alt om at komme fra investeringen med et overskud. Var det en ganske almindelig investor uden særlig viden eller interesse, så var pengene reelt væk i samme sekund, som de var sat ind på Saxos konti.«

Er udsagnet virkeligt dækkende? Er det muligt, i 2010 at være kunde i en stor dansk investeringsvirksomhed som Saxo Bank og så reelt kunne spille pengene væk på den måde.

»Fik vi en russisk kunde ind, som måske lagde 100.000 dollar på bordet, så var det erfaringen, at deres penge var væk på halvanden måned. Kunden foretog massive gearede investeringer, og det betød, at pengene meget hurtigt blev ædt op. Så blev kunden måske overtalt til at sætte nogle ekstra penge ind på sin konto, men de var også snart væk.«

Ovennævnte udsagn stammer fra en tidligere ledende medarbejder, der med adskillige år i Saxo har dyb indsigt i Saxo og i bankens måde at handle med kunderne. Berlingske Business har valgt at sløre vedkommendes identitet, men har kontrolleret udsagnene hos en række andre kilder.

Den tidligere ansatte står gerne ved sine arbejdsmetoder - bl.a. fordi de er fuldt lovlige. Når han vælger at stå frem nu, skyldes det først og fremmest, at Saxo Bank ikke selv vil stå ved, hvordan det er at være kunde i banken, og at risikoen for tab er stor, faktisk tæt på 100 procent.

»Jeg er ikke flov over den måde, som vi handlede på i Saxo Bank. Jeg vil gøre det samme i dag, det handler bare om, at kunderne skal vide, hvad de går ind til. Selvfølgelig er det mere end svært at slå markedet, når det gælder valutaspekulation. Det skal man bare stå ved som bank og fortælle kunderne.«

Saxo Bank har mange små og relativt få store kunder. De små kunder er faktisk ikke så små, hvis man tager et almindeligt dansk husholdningsbudget som udgangspunkt. En investering på 100.000 kr. er således ikke noget, der regnes det mindste i banken. Her skal beløbet være i dollar eller euro for at blive regnet for noget.

»Når der kommer en ny kunde til, så kommer de ind i det, man i banken kalder »starters bogen« eller »management-bogen«. Med det samme begyndte vi at overvåge kunden meget nøje. Alle kundens handlinger på nettet blev overvåget, alle handler, alle klik, tidspunkter for handler, alt sammen for at lære vedkommende at kende. Det betød, at vi kunne målrette vore tilbud og kurserne på valutaen, så vi trak kunden længere ind i banken og lettere kunne få vedkommende til at fortsætte med at investere - og sætte flere penge ind på sin konto,« siger den tidligere ansatte. Overvågningen af kunderne er sat i system. Som det beskrives i Berlingske Business i dag, så har banken bl.a. en mindre gruppe højt kvalificerede matematikere ansat, som arbejder med at overvåge kundernes og deres handelsmønstre - 24 timer i døgnet.

Mange kunder ved, hvad de gør

»For at forstå, hvad det er, der sker i Saxo Bank, så skal man huske, at rigtig mange af kunderne udemærket ved, hvad de gør. De tænker ikke på Saxo Bank som en »bank« i gammeldags forstand, men et sted hvor man gambler med sine penge. En meget stor kundegruppe er russere, en anden er asiater, hvor kinesere er meget aktive. De har en helt anden spillerkultur end den danske. Faktisk er danske kunder ikke særligt interessante for Saxo Bank, dertil er danskerne for forsigtige og tilbageholdende. Banken tjener de store penge på russere, asiater og arabere,« siger den tidligere medarbejder.

En stor del af bankens kunder »suges« ind ved hjælp af IBere, eller Introducing Brookers. Det er uafhængige investeringsrådgivere, som rundt omkring i verden, ofte i skattely, har opbygget mindre kundeporteføljer. Dem får Saxo Bank så adgang til via IBen - mod betaling selvfølgelig.

»IBerne er helt afgørende for Saxo. IBernes kunder har givet lov til, at IBerne investerer på deres vegne, og generelt er de særdeles risikovillige. IBerne får en fee fra Saxo Bank, hver gang en af deres kunder handler, hvad enten kunderne taber eller vinder, og det motiverer IBen til at få gennemført mange handler,« siger den tidligere Saxo-medarbejder.

Var ligeglade med kunderne

»De store partnere udgør en beskeden del af indtjeningen. Langt de bedste kunder er f.eks. russere og arabere, som vi fik ind via IBerne. Ofte var IBerne fuldstændig ligeglade med deres kunder. Det drejede sig alene om at tjene mest muligt, så hurtigt som muligt,« fortæller den tidligere medarbejder.

Du har været i Saxo i en årrække. Kender du nogen, som er gået fra en investering med et plus?

»Jeg kan ikke huske, at der er nogen, der reelt har forladt Saxo Bank efter at have tjent penge på deres investeringer i valuta,« siger den tidligere ansatte.

Synes du, at den måde tingene foregår på er etisk rimelig over for kunderne?

»De fleste ved godt, at det drejer sig om gambling. Det er måden, det sker på i denne branche, og det har jeg ikke problemer med. Men kunderne skal vide, hvad de er oppe imod, hvordan virkeligheden er,« siger den tidligere medarbejder.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere