Del : SMS
Berlingske Business

Kronprinsen køres i stilling

22BUSbagsiden-20151021-1433.jpg
Da David Hellemann kom til DR, var der rod i økonomien efter byggeriet i Ørestad, og Kenneth Plummer kaldte ham »en af de bedste ansættelser nogensinde«. Også i Finansministeriet skulle Hellemann håndtere konfliktområder. Foto: Sophia Lydolph

Efter mere end et år i baggrunden kører Nordea nu David Hellemann frem i offentligheden. Han ventes at skulle være ny topchef i den danske del af storbanken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det begyndte i stigende grad at vække undren. Med skiftet fra departementschef i Finansministeriet til bankdirektør i Nordea vekslede 44-årige David Hellemann i august 2014 jobbet som en af Danmarks mest magtfulde embedsmænd ud med jobbet som nummer to i den danske del af den nordiske storbank Nordea. Men hverken journalister eller investorer har siden set eller hørt meget til ham.

22BUSNordea-opslag.jpg

Indtil onsdag. Da trådte David Hellemann for første gang frem i forbindelse med præsentationen af regnskabet for tredje kvartal.

»Jeg er jo startet her uden at være bankmand. Det er klart, at det tager nogen tid at komme ind i det hele, så mit fokus har været på mine medarbejdere og mine kunder, og nu er jeg så også klar til at have fokus udadtil,« forklarede Hellemann selv ved præsentationen af regnskabet, hvor han blev flankeret af Peter Lybecker, øverste direktør for Nordeas danske afdeling. En post som Hellemann ventes at skulle overtage.

David Hellemann er arbejdersøn fra Aalborg, og hans far var gennem 23 år formand for den lokale afdeling af 3F. I 1990 flyttede Hellemann til København for at læse statskundskab og lagde dermed grundstenen til en karriere, der begyndte i Finansministeriet i 1996. Derfra blev han i 2007 hentet til posten som økonomidirektør i DR af daværende generaldirektør Kenneth Plummer.

»Det vil jeg karakterisere som en af de bedste ansættelser, som jeg nogensinde har været involveret i,« siger Kenneth Plummer i dag.

BM

David Hellemann fik tilnavnet »budgetbisse« i DR, mens hans afdeling hed »Hellemann-provinsen« efter området i Afghanistan, hvor danske soldater blev sendt til.

Det blev bestemt ikke mindre konfliktfyldt, da David Hellemann i 2010 blev ansat som departementschef i Finansministeriet. Her arbejdede han fra 2011 til 2014 tæt sammen med tidligere finansminister Bjarne Corydon (S).

»Arbejdede sammen er en underdrivelse. Vi var fælles om nogle af de forløb, som tiltrak sig allermest opmærksomhed de år, og hvor David var af uvurderlig betydning,« siger Bjarne Corydon, der selv begynder at remse op af finanslove og reformer. Men også en offentlig brydekamp med lærerne i foråret 2013 og ikke mindst det stærkt omdiskuterede salg af aktier i DONG.

jch

»Han var en meget stærk partner. Han er fagligt eminent, har et helt særligt drive, og så er han udrustet med en meget uformel personlighed. Der er intet stift og kantet over ham. Måske er det hans nordjyske baggrund, hvor han ikke er født med en sølvske i munden,« siger Bjarne Corydon.

Ud af siloen

Det har tidligere givet anledning til kritik, når offentlige topchefer vandrer direkte over til højtbetalte stillinger i det private erhvervsliv med den risiko, som det giver for interesse- og habilitetskonflikter. Men den kritik giver Bjarne Corydon ikke meget for:

»Jeg mener, at det er en svaghed ved Danmark, at ting foregår i siloer. David har brudt ny grund og ikke bare holdt sig i sin sikkerhedszone. Det har jeg dyb respekt for.«

billede lybecker

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere