Del : SMS
Berlingske Business

Kommunikationskatastrofe for Danske Bank

Danske Bank.
Foto:

Efter den seneste debat om gebyrer overvejer 52 pct. af Danske Banks kunder at skifte bank - den negative interesse for banken slår alle rekorder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskernes modvilje mod landets største bank er eskaleret til historiske højder. Det viser både en Gallup-undersøgelse foretaget for Berlingske og en branding-analyse fra YouGov, som peger på en voldsom negativ interesse for Danske Bank.

Det rammer direkte i bankens hjerte. Således er 55 pct. af Danske Banks kunder nu mindre tilfredse end for et år siden, viser Gallup-rundspørgen, der også når frem til, at mere end halvdelen af bankens kunder nu overvejer at skifte bank. Danske Banks image og kundetilfredshed er således blevet tværet gennem rendestenen under den nye topchef Eivind Kolding, der nærmer sig et års jubilæum i banken.

Det er bankens fokus på at tjene flere penge på de små og urentable kunder, som vækker danskernes vrede. Især den såkaldte abonnementsbetaling på op til 480 kr. årligt for at have en simpel bankkonto vender danskerne tommelfingeren nedad til.

Danske Bank har tabt 92 milliarder på finanskrisen BM

Hele 65 pct. af 1.152 adspurgte i Gallup-undersøgelsen er således uenige eller overvejende uenige i, at det er i orden, at bankernes ikke-rentable kunder skal betale mere i gebyrer, end de gør i dag.

At det er en helt ekstraordinær situation, som nærmest har en selvforstærkende negativ effekt for banken, bekræftes af marketingchef Lars Gylling fra YouGov, som løbende overvåger bankernes image:

»Sagen om Danske Banks nye abonnementsmodel har i dén grad fået opmærksomhed hos danskerne. Vi har faktisk aldrig tidligere målt en større opmærksomhedsscore på en enkelt dag, end vi har gjort med Danske Bank i den forløbne uge.«

Lars Gylling mener, at Danske Bank er kommunikationsudfordret, fordi danskerne har en slags negativt filter på, som gør, at alt, der kan misforstås fra banken, sandsynligvis bliver misforstået:

»Ydermere ser al negativ omtale ud til at slå direkte igennem på bankens omdømme. Vi levner ikke banken plads til at forklare sig, før vi bliver forstærket i vores negative opfattelse af banken.«

I Danske Bank erkender chef for Personal Banking Danmark Jan Svarre, at der er skepsis om banken:

»Vi har ikke nogen kommentarer til den konkrete analyse. Helt overordnet set er vi dog med på, at når man laver store forandringer, så må man også forvente, at der kommer reaktioner og en umiddelbar skepsis.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere