Del : SMS
Berlingske Business

Kim Fournais rydder op i Saxo Bank

24BUSKim-Fournais.jpg
Efter at navnet Saxo Bank er blevet kendt via sponsorater, er det på tide med en anden kurs, mener bankens topchef Kim Fournais, der nu vil fortælle mere om, hvad banken kan tilbyde. Foto: Liselotte Sabroe

Saxo Bank tager hul på en ny epoke og justerer strategien for at komme til at stå skarpere på kerneforretningen, lyder det fra topchef Kim Fournais i det første interview, siden medstifter Lars Seier Christensen meldte sin afgang. Virksomheden skal strømlines inden et salg eller en børsnotering.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er taget hul på et nyt kapitel i Saxo Bank. Virksomheden skal drejes, så den kommer til at stå renere og skarpere som finansiel IT-virksomhed for omverdenen.

Samtidig vil Saxo Bank i fremtiden satse endnu mere på store samarbejder med internationale storbanker, lyder det fra topchef Kim Fournais.

Den nye fase, Saxo træder ind i, medfører samtidig et opgør med den stil, som Lars Seier Christensen stod for.

Det er slut med et millionstort cykelsponsorat og partistøtte og andre flamboyante udskejelser, som har mudret billedet af Saxo Bank. Nu er det Kim Fournais og Kim Fournais alene, der tegner butikken. Og Fournais er dybt optaget af Saxo Banks udviklings- og vækstmuligheder.

Islegende og pengemand gøder Rungsteds håb

»Vi har taget hul på en ny fase. Det sker som følge af flere ting inde i Saxo Bank og flere ting i omverdenen. Der er en ændret ledelse, og vi sætter nu fart på at videreudvikle den digitale infrastruktur og værdikæde, så vi kan vokse. Og jeg ser et enormt potentiale,« siger Kim Fournais uden at ville sætte tal på den fremtidige vækst.

Saxo Bank arbejder allerede med mange internationale partnere, som bruger Saxos handelsplatform, der tilbydes bankernes kunder, så de kan handle aktier, råvarer og valuta på alle markeder på alle tider af døgnet.

»Vi har allerede rigtigt mange partnerskaber, og det kommer der endnu flere af. Det er jeg stensikker på. Jeg tror, at verden har gjort, at den forretningsmodel nu kommer meget mere til sin ret. Alle banker i verden kigger på omkostninger og på at udvikle egne mobile platforme, som deres kunder kan bruge til at handle på. Det kan vi gøre for dem langt bedre og billigere i Saxo,« siger Kim Fournais, der ligesom Lars Seier ejer cirka 26 procent af Saxo Bank.

Forstærket fokus på partnerskaber kan betyde, at Saxo Bank lukker kontorer i nogle af de lande, banken opererer i i dag.

»Vi har kontorer i 26 lande, og om vi bliver ved med at have det, vil jeg ikke være helt spids på. Der vil være nogle steder, hvor det kan være meget bedre at arbejde med rene partnere,« siger Fournais.

Han er bevidst om, at Saxo Bank både har et image som provokatør og som en finansiel virksomhed, der primært henvender sig til velhavere, der vil spekulere koldt og voldsomt i eksempelvis valuta. Det omdømme skal der gøres op med.

»Mange har troet, at hvis man skal være kunde i Saxo Bank, skal man være trilliardær og handle valuta. Men det er ganske almindelige familier med orden i økonomien, som er kunder i Saxo Bank, og dem kommer der mange nye af,« siger Kim Fournais.

Om det opsigtsvækkende farvel til det mangeårige sponsorat af cykelholdet Tinkoff-Saxo, siger Kim Fournais:

»Mange var nok lidt i tvivl om, hvorvidt vi var et politisk parti, et cykelhold, eller hvad var vi. Sponsorater har hjulpet os rigtigt meget med at få Saxo-navnet ud. Men det har ikke nødvendigvis hjulpet med at fortælle, hvorfor vi er fantastiske, hvem vi er det for, og hvad det er, vi kan gøre for dem. Det vil vi gerne bruge noget mere krudt på nu,« siger Saxo-direktøren.

Den nye fase, Saxo Bank træder ind i, hænger tæt sammen med, at den store amerikanske kapitalfond TPG nu har ejet cirka 30 procent i over fire år. Dermed nærmer kapitalfonden sig en fase, hvor den gerne vil ud igen.

BM

TPG betalte knap tre milliarder kroner for sine 30 procent, hvilket dengang værdisatte Saxo Bank til cirka 9,6 milliarder kroner. Da indonesiske Sinas Mas Group i august købte 9,9 procent af aktierne i Saxo Bank var værdisætningen stort set den samme. Med andre ord har TPGs investering ikke udviklet sig som planlagt.

Derfor skal der ske noget, så TPG får en bedre forrentning af sin investering inden en eventuel børsintroduktion, som i bankverdenen kaldes IPO (initial public offering).

»En del af aftalen med TPG var, at en børsnotering kunne være en mulighed for dem, når de skulle ud igen. Det er stadig planen. Jeg vil dog sige med ret stor sikkerhed, at det ikke bliver inden for de næste 12 måneder. Om det bliver inden for 24 eller 36 måneder, eller hvad det bliver, det ved jeg ikke. Vi har selvfølgelig løbende en IPO-readiness-plan for, hvad det er for nogle ting, vi skal,« siger Kim Fournais.

Hvis I en dag skal børsnoteres, er du som velhavende stifter så stadig den rette topchef?

»Jeg synes, at det er gået okay indtil videre. Jeg har en meget klar vision for Saxo Bank. Jeg har et superfantastisk team omkring mig, som er blevet bedre og bedre de seneste år. Om jeg er den rigtige topchef, må andre vurdere. Jeg har været her i 23 år, og jeg vil da gerne have 25-års jubilæum. Om jeg også skal have 30-års jubilæum, det må vi se til den tid. Men jeg har ingen planer om at forlade skuden, tværtimod. Jeg synes, at det er superspændende,« siger han.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere