Del : SMS
Berlingske Business

Kendt prisportal bankes på plads af Forbruger-ombudsmanden

aaa
Foto:

Prisportalen MyBanker skal betragtes som en kreditformidler, og dermed bryder MyBanker i øjeblikket markedsføringsloven, fastslår Forbrugerombudsmanden. MyBanker er uenig og fremhæver, at afgørelsen kan skade prisgennemsigtigheden over for forbrugerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Prisportalen MyBanker slår sig på at sammenligne bankernes priser på lån og opsparing til gavn for forbrugerne, men ifølge en ny afgørelse fra myndighederne spiller MyBanker en langt større rolle, og dermed lever MyBanker ikke op til reglerne i markedsføringsloven.

Det fastslår Forbrugerombudsmanden, som er en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at erhvervsdrivende overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning.

Ifølge Forbrugerombudsmanden markedsfører MyBanker kreditaftaler i form af forbrugslån, og dermed er MyBanker underlagt en række regler i markedsføringsloven, som MyBanker i øjeblikket ikke overholder.

Til BT

Blandt andet oplyser MyBanker i øjeblikket en øvre og en nedre rentesats på de forskellige lån, men MyBanker oplyser ikke, om debitorrenten er fast eller variabel, ligesom MyBanker ikke oplyser de samlede omkostninger ved lånet.

Et andet punkt er, at MyBanker ifølge Forbrugerombudsmanden ikke oplyser på tilstrækkelig vis, at den primære indtjening hos MyBanker kommer ved, at kreditudbyderne betaler MyBanker for kliks på udbyderens produkter, samt betaling når MyBanker leverer en potentiel kunde til kreditudbyderen, et såkaldt lead.

Det centrale i sagen er, om MyBanker i henhold til reguleringen skal betragtes som en kreditformidler eller ej. Det mener MyBanker ikke, men det mener Forbrugerombudsmanden.

15BUSCoop-bank-201344.jpg

Forbrugerombudsmanden henviser til kreditaftaleloven, hvoraf det fremgår, at en person eller virksomhed er kreditformidler, hvis denne mod betaling som led i udøvelsen af sin erhvervsmæssige virksomhed præsenterer kreditaftaler for forbrugere.

MyBanker fastholder, at prisportalen ikke præsenterer kreditaftaler for forbrugere, men Forbrugerombudsmanden slår fast i afgørelsen, at ”i det omfang den enkelte forbruger præsenteres for tilstrækkelige oplysninger til at vurdere, hvorvidt en eller flere kreditaftaler kan være relevante for forbrugeren, vil kriteriet om præsentation af kreditaftaler være opfyldt.”

”På MyBankers prissammenligningsportal vises en række faktiske oplysninger om kreditaftalerne som rentespænd, interval for den månedlige ydelse, samt ÅOP. Herudover oplyses en række ”plusser og minusser” ved den pågældende låneudbyder, blandt andet tidsangivelse for svar på låneansøgning og minimumskrav til låneansøgers årsindkomst. Forbrugeren introduceres således ikke blot for en kreditudbyder. Det er derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at MyBanker præsenterer forbrugere for kreditaftaler på prissammenligningsportalen,” skriver Forbrugerombudsmanden i afgørelsen.

Santander
LÆS MERE : Renter skraber bunden

Ifølge MyBanker kan Forbrugerombudsmandens afgørelse komme til at betyde, at finansielle prisoplysningsportaler bliver bremset i at hjælpe forbrugerne i fremtiden.

”Vi frygter, at denne uventede nye opfattelse hos Forbrugerombudsmanden af prisportaler som kreditformidlere ikke blot kan ramme Mybanker, men alle prisoplysningsportaler og kan gøre det vanskeligt at opretholde prissammenligningsportaler, som vi kender dem. Hidtil har det jo været opfattelsen – også vores – at prisportaler blot er budbringere af bankernes priser og produkter,” siger MyBankers to partnere og direktører, John Norden og Morten Westergaard, i en fælles udtalelse og fortsætter:

”Konsekvensen af Forbrugerombudsmandens nye praksis er desværre, at alle prisoplysningsportaler dermed risikerer at blive underlagt egentlig tilsynsregulering og hårde krav om tilladelse mv., som var vi egentlige banker dvs. ud over blot at være underlagt markedsføringslovens oplysningsregler. Og derfor er risikoen helt åbenlyst, når nu prisportalerne hindres i at fortsætte som hidtil, at markedet for de private prisportaler faktisk ender med at blive ødelagt til skade for prisgennemsigtigheden og dermed til skade for forbrugerne og samfundet.”

Sne på hustage

MyBanker-direktørerne siger samtidig, at de vil arbejde videre på, at prissammenligningsportaler ikke behandles som kreditformidlere i reguleringens forstand.

De to partnere og direktører oplyser dog videre, at MyBanker allerede fredag, hvor de modtog afgørelsen, har tilpasset Mybanker.dk i overensstemmelse med den nye oplysningspraksis hos Forbrugerombudsmanden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere