Del : SMS
Berlingske Business

Jyske Bank taber sager om hedge-afdeling på stribe

pix-jyskebank-alm
Foto:

I den forgangne uge har Jyske Bank tabt samtlige 11 sager, der er blevet afgjort i Pengeinstitutankenævnet om bankens katastrofale hedge-obligationsafdeling. Men kunderne skal ikke vente at banken vil rette sig efter de enstemmige afgørelser. (Opdateret kl. 15.07)

Artiklen fortsætter under annoncen
Jyske Banks situation i forhold til en erstatningssag der kan koste banken op til 800 mio. kr. bliver stadigt værre.

I november sidste år fik banken en alvorlig næse af Finanstilsynet for ikke at have levet op til god skik i forhold til markedsføringen af investeringsforeningen Jyske Invest Hedge Markedsneutral - Obligationer, som har vist sig at være en katastrofalt dårlig investering for kunderne.

Nu har Jyske Bank alene i den forgangne uge tabt samtlige 11 behandlede klagesager i Pengeinstitutankenævnet om netop den investering. I hvert af de 11 tilfælde har et enstemmigt klagenævn fastslået, at kunderne har krav på at få dækket deres tab, på grund af helt utilstrækkelig rådgivning.

Konkrete afgørelser

Afgørelserne er interessante, fordi ankenævnet i hvert tilfælde understreger, at afgørelsen ikke kun skyldes Finanstilsynets påtale, men at der er sket en vurdering af bankens rådgivning i den konkrete sag. Og uanset om der er tale om småkunder, velhavende kunder med millioninvesteringer eller tidligere Jyske Bank-medarbejdere, så har Jyske Bank lidt et svidende nederlag.

Bankens klare nederlag i sager, der er blevet behandlet af en landsdommer og repræsentanter for både bankerne og forbrugerne, får dog formentlig ikke banken til at hoste op med de krævede erstatninger. I tidligere afgørelser, som banken også har tabt, har Jyske Bank nemlig blankt afvist at følge ankenævnets afgørelse.

Skal afgøres ved retssag

Som udgangspunkt skal alle banker følge ankenævnets afgørelser, men Jyske Bank kan nægte at følge afgørelsen, og i det tilfælde er kunderne tvunget til at anlægge retssag om at få de penge, som Pengeinstitutankenævnet mener de har krav på. I øvrigt er det ifølge Michael Camphausen, der er advokat hos Nordia Advokater og ph.d.-stipendiat i bankret ret sjældent, at bankerne ikke følger ankenævnets afgørelser.

Jyske Bank understreger dog, at man vil gennemgå afgørelserne individuelt, før man tager stilling til, om man vil følge dem eller ej. Men generelt er banken utilfreds med ankenævnets holdning til sagerne.

"Ankenævnet har i disse sager anvendt en omvendt bevisbyrde for vores rådgivning af kunderne," siger juridisk direktør Peter Stig Hansen, med henvisning til, at ankenævnet i afgørelserne har lagt vægt på, at banken ikke har "godtgjort, at klagerne modtog fyldestgørende rådgivning forud for købet" af investeringsbeviserne.

Åben krig med Forbrugerombudsmand

Jyske Bank ligger dog ikke kun i åben krig med de kunder der har fået medhold i ankenævnet, men også med Forbrugerombudsmanden, der er gået ind i sagen, og vil anlægge flere prøvesager for at tvinge banken til at erkende sit erstatningsansvar. Det har fået Jyske Bank til at nægte at udlevere oplysninger til Forbrugerombudsmanden, med påstand om at den offentlige myndighed er i ledtog med investorerne, selv om banken selv erkender, at Forbrugerombudsmanden som udgangspunkt har et lovkrav på at kunne få oplysninger.

Jyske Bank har også klaget over Forbrugerombudsmanden til Folketingets Ombudsmand. En klage, som ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen ikke engang ønskede at realitetsbehandle, men afviste umiddelbart.

  
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere