Del : SMS
Berlingske Business

Jyske Bank-kunde: "Jeg er stadig dybt skuffet"

Finn Juncker
Finn Juncker investerede mere end 600.000 kroner Jyske Invest Hedge Markedsneutral Obligationer. Nu kan han se frem til at få kompensation for 80 procent af sit fra tab, men han er stadig vred over, at Jyske Bank ikke vil påtage sig ansvaret. Foto:

Selvom han får dækket 80 procent af sit tab på Jyske Invests kuldsejlede investeringsforening, er optiker Finn Juncker ikke tilfreds. Faktisk er han fortørnet over, at Jyske Bank fortsat ikke vil tage ansvaret.

Artiklen fortsætter under annoncen

Umiddelbart ligner det en sejr til investorerne, at Jyske Bank nu - efter tre et halvt år - vil kompensere dem for 80 procent af deres tab på bankens skandaleramte investeringsforening Jyske Invest Hedge Markedsneutral Obligationer.

Men sådan føler Finn Juncker det overhovedet ikke. Han tabte en halv million kroner, selvom hans risikovillighed var kategoriseret som lav, og optikerenfra Faaborg vil gerne have, at Jyske Bank indrømmer deres fejl.

"Jeg er rystet over, at de kommer ud og vil give så meget som 80 procent efter tre et halvt år og rystet over, at Anders Dam samtidig i alvor kan sige, at de ikke har gjort noget forkert. Jeg er dybt skuffet, og jeg forstår ikke, at velbegavede mennesker kan tro, at vi hopper på den. Man giver ikke 80 procent, hvis man ikke er skyldig," siger Finn Juncker.

Anders Dam

Han havde flere gange investeret via Jyske Invest da han skød 600.000 i den hedgeforening, der blev markedsført under sloganet 'Vejen til et stabilt afkast', men som på kort tid tabte mere end 80 procent af sin samlede værdi.

Efter tre et halvt års tovtrækkeri anerkender kan, at han nu har mulighed for at få dækket 80 procent af sit tab, men han er langt fra tilfreds. Præcis hvor hans sag ender, ved han endnu ikke. Ud over at være blandt de 1.100 investorer, der har fået fri proces til et gruppesøgsmål mod Jyske Bank vedVestre Landsret er han nemlig blandt de ni investorer, hvis sag er blevet taget op af Forbrugerombudsmanden.

Otte af dem skulle have været ført ved Vestre Landsret fra den 20. august, men retssagen blev seks dage før pludselig udskudt på ubestemt tid.

JyskeBank_Business

"Jeg er chokeret over, at de otte sager, som var berammet til sidst i august pludselig blev udskudt, fordi Jyske bank pludselig fandt på, at de ville indgå forlig," siger Finn Juncker.

Hvad der nu skal ske, træffer Forbrugerombudsmanden beslutning om, når investforeningen har taget stilling til aftalen med Jyske Bank på en ekstraordinær generalforsamling den 29. september. I den niende sag fik investoren medhold i landsretten. Jyske bank har anket til Højesteret.

Jyske Bank tager 47000 kunder fra bankkrak

I alt anslås der at have været 10.000 investorer i Jyske Invest Hedge Markedsneutral med et samlet tab på 800 millioner kroner. Investorer, der har investeret gennem pengeplejeaftaler i Jyske Bank ellers som ikke har indbragt deres sag til pengeinstitutankenævnet kan dog ikke få kompensation. Finn Juncker er vred over, at aftalen med Jyske Bank ikke vil påtage sig ansvaret for disse kunder.

"Det har jeg det frygteligt dårligt med. Jeg har stor medlidenhed med de 9.000 mennesker, der ikke får noget ud af det her. De må have det meget dårligt, og jeg forstår ikke, at Jyske Bank ikke tager hånd om det. Moralen er meget lav," siger Finn Juncker.

Jyske Bank tilbyder kompensation til tre hovedgrupper af investorer i Jyske Invest Hedge Markedsneutral Obligationer (JIHMO):

- investorer, der pr. dags dato (svarende til tidspunktet for offentliggørelse af Jyske Banks tilbud) er medlem af Investorforeningen (bortset fra nogle få investorer, der ikke er detailkunder),

- investorer, der er omfattet af Forbrugerombudsmandens søgsmål mod Jyske Bank, samt

- øvrige investorer, der har købt JIHMO hos Jyske Bank, dog ikke investorer der har købt JIHMO via pengeplejeaftaler med Jyske Bank. Herudover skal sådanne øvrige investorer enten rettidigt have indbragt/anlagt sag ved Pengeinstitutankenævnet eller domstolene mod Jyske Bank, uden at der senere er indtrådt forældelse, eller have modtaget en erklæring fra Jyske Bank om forlængelse af forældelsesfristen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere