Del : SMS
Berlingske Business

Jyske Bank driller "blå banker" i ny annonce

Kolding6_Business
Den engelsprogede "New Standards"-kampagne med referencer til blandt andet Occupy Wall Street er faldet mange for brystet. Efter ugers kritik har Danske Bank fjernet nogle af billederne fra kampagnen. Foto:

Efter debatten om Danske Banks "New Standards"-kampagne og Nykredits blues-reklamer stikker Jyske Bank i ny annonce til "de blå banker". Annoncen går til kanten, men er ikke over stregen, mener reklameekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

De seneste uger har debatten i offentligheden kogt over de "New Standards", som Danske Bank i deres seneste reklamekampagne forsøger at give udtryk for. I sidste uge kulminerede det blandt andet ved, at Danske Bank fjernede et omdiskuteret billede, der henviste til protestbevægelsen "Occupy" Wall Street.

Nu er det en af bankrivalernes tur til at prikke til Danske Bank - og så Nykredit, der først var en "blå banke", og senest markedsfører sig med et bluesband som frontfigurer.

En kongeblå fuldside-annonce med teksten "Don't be blue..." og et lille Jyske Bank logo med ordene "...we speak Danish" i nederste højre hjørne. Sådan ser en annonce for Jyske Bank ud i dagens printudgave af Berlingske.

Direktør for kommunikation og markedsføring i Jyske Bank, Frank Pedersen, siger, at arbejdet med annoncen har været undervejs i en tre ugers tid.

"Vi vil selvfølgelig gerne signalere, at der er et anderledes og uhøjtideligt alternativ til de blå banker som Danske Bank, Nordea og Nykredit. Og så betyder "blue" selvfølgelig også, at man ikke skal være ked af det. Der er selvfølgelig altid nogle kunder, der kunne tænkes at være utilfredse, og dem forsøger man jo altid at appellere til, når man laver markedsføring. Det skal forstås med et glimt i øjet," siger han.

Brandingekspert Kresten Schultz Jørgensen, direktør i kommunikationsfirmaet Lead Agency, mener, at reklamen er vellykket, men kalder også den slags reklamer for lidt af en balanceakt.

"Hele Danmark snakker om Danske Bank lige nu, og derfor synes jeg ikke, at der er tale om, at man træder på nogen, der ligger ned. Der er i mine øjne lige så meget tale om, at de sender et signal ind i en diskussion, som foregår lige nu," siger Kresten Schultz Jørgensen.

Man anser det i reklamebranchen for dårlig stil, hvis man decideret sammenligner konkurrenternes produkter. Hvis det sker, så er det typisk de små, der driller de store.

Kresten Schultz Jørgensen var en af dem, der tidligere har været ude at kritisere Danske Banks "New Standards"-kampagne. Kampagnen i sig selv kalder han flot, men problemet er, at banken ifølge ham ikke har mandat til at komme med den slags kampagne lige nu. Det er den omvendte situation med Jyske Banks annonce.

"Jyske Bank er omdømmemæssigt kommet meget bedre ud af finanskrisen og er i langt højere grad end Danske Bank "den lille mands bank", så derfor er de i en situation, hvor de har et mandat, der tillader dem at gøre det. Var det derimod Nordea, der havde drillet Danske Bank, så havde det været over kanten og dårlig stil," mener han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere