Del : SMS
Berlingske Business

John Fisker: Kundevækst opvejer lavere fortjeneste

billede fisker
John Fisker, direktør i Ringkjøbing Landbobank, er tilfreds med væksten i banken, men frygter, at det lave renteniveau vil fortsætte med at æde af fortjenesten. Foto:

Ringkjøbing Landbobank har i første kvartal 2015 fremgang på de fleste parametre, men det lave renteniveau truer fortjenesten. En stor kundetilgang sikrer dog en fremgang i indtægterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der kommer fortsat mange nye kunder til i Ringkjøbing Landbobank, og det er med til at øge bankens basisindtjening, der går fra 234 mio. kr. i første kvartal 2014 til 238 mio. kr. i første kvartal.

Samlet lander den vestjyske bank med et resultat før skat på 176 mio. kr. for første kvartal 2015, hvilket er det samme som samme periode sidste år. Sidste år var dog påvirket af bankernes salg af Nets, og derfor er dette et resultat, der ifølge direktør John Fisker formentlig er det bedste kvartalsregnskab nogensinde. Resultatet giver en forrentning af egenkapitalen på imponerende 24 pct.

»Vi er glade for, at vi fortsat kører rigtig godt med kundetilvæksten. Vores udlån er steget med 10 pct. og vores indlån er steget med 12 pct. Det er jo det fysiske bevis på, at der hele tiden kommer nye kunder i butikken, både i afdelingsleddet og i nichekoncepterne og specielt i private banking segmentet rykker det rigtig godt,« siger John Fisker.

Han må dog konstatere, at udviklingen i udlånet ikke helt følger med på toplinjen. Således betyder det lave renteniveau, at Ringkjøbing Landbobank ikke længere har samme fortjeneste pr. udlånt krone.

»Hvis du skal sætte en finger på noget, så er det, at vores nettorenteindtægter kun er i stand til at stige 2 pct., mens vores udlån stiger med 10 pct. Det skyldes, at renteniveauet er blevet så lavt, samtidig med at konkurrencen i sektoren er hård. Kombinationen er de to ting gør, at vi skal vokse 10 pct. på udlånet for at kunne vokse 2 pct. på nettorenteindtægterne,« siger John Fisker.

Nedskrivningerne ligger på 15 mio. kr., hvilket svarer til en nedskrivningsprocent på 0,3 pct. af det samlede udlån. Det betegner John Fisker som et normalt hensættelsesniveau, og han oplyser, at omkring de 10 mio. kr. af de 15 går på gruppevise nedskrivninger - primært på det kriseramte landbrug - mens kun godt 4 mio. kr. går på individuelle nedskrivninger med navn på.

John Fisker forventer, at det lave renteniveau og den store konkurrence om kunderne vil fortsætte i år, og han forventer ikke, at banken fortsat vil kunne levere tocifrede vækstrater på udlånssiden. Fokus er dog stadig på organisk vækst frem for opkøb af andre pengeinstitutter.

»Vi holder snuden i sporet til organisk vækst. Vi har nu siden finanskrisen sagt organisk vækst, og hvis der er nogen, der gerne vil tale med os, så vil vi rigtig gerne tale med dem, men vi bruger alle vores kræfter på organisk vækst. Det har været det eneste rigtige, og det har jo også været en succes henover krisen, så hvorfor ikke holde snuden i sporet på den,« siger John Fisker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere