Del : SMS
Berlingske Business

International storspiller rykker ind på dansk forsikringsmarked

09BUSgnff.jpg
Michael Buchholz og Jan Leth Christensen – to af de tre stiftere af GNFF, Gerda Nielsen Familie Forsikring, er klar til at tage kampen op – også med de store forsikringsselskaber. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Det ambitiøse agentur GNFF vil med forsikringsgiganten AIG i ryggen vende op og ned på forsikringsmarkedet og tage 40 procent af privatkunderne i Danmark på to år. Flere internationale selskaber tilbyder nu privatforsikringer i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Internationale forsikringsgiganter som AIG, Aon og Lloyd’s kan ikke længere holde sig fra det lukrative danske marked for privatforsikringer. Både Aon og Lloyd’s er allerede så småt begyndt at tilbyde privatforsikringer via henholdsvis MinForsikring og First Forsikring, og nu blæser AIG også til angreb.

Det er det danske forsikringsagentur GNFF, der med AIG i ryggen vil revolutionere det danske marked for privatforsikringer ved at tilbyde simple produkter over nettet til meget lave priser.

»For 15 år siden var der en telebranche med høje priser, men så kom nogen ind på markedet og begyndte at sætte priserne ned. Og det er præcis, hvad vi gør nu. Vi tager al den erfaring og læring, vi kan tage fra telebranchen, og udruller det nu i forsikringsbranchen, for priserne skal ned. Og de skal langt ned,« siger Michael Buchholz, adm. direktør i GNFF, der netop har lanceret rejseforsikringer og over de næste par måneder udruller de klassiske forsikringer som indbo, hus og bil.

GNFF_priser_Business

Ideen er at tænke forsikring på en ny måde, som for det første er væsentlig billigere – op mod 30 til 50 pct. – og hvor det ikke kræver en masse oplysninger fra kunden for at få en pris på en forsikring.

»Vi vil gerne præsentere kunderne for produkter, som er tænkt på en ny måde. Så man køber en bilforsikring til en fast pris uanset hvilket postnummer, man bor i. Det er samme pris for alle. Vi arbejder også på, at man – i stedet for at sælge indboforsikring efter antal kvadratmeter – sælger efter antal rum. En étværelses har én pris, en toværelses en anden pris osv.,« siger Michael Buchholz, der forventer at få mange kunder:

»Vi har en forventning om, at vi lige så stille over de næste to år vil sætte os på 40 pct. af markedet.«

pix-GNFF

GNFF, der står for Gerda Nielsen Familie Forsikringer for at signalere gammeldags sund fornuft, vil holde omkostningerne i bund ved at have en billig adresse og ingen dyre sælgere og rådgivere. Derudover vil selskabet sælge til en stor volumen med en lille avance, vel vidende at den mere enkle risiko­vurdering også vil tiltrække kunder med større risiko for skader.

Mads Sixhøj

Forsikringsselskabet bag, AIG, der er blandt verdens største, har i mange år tilbudt erhvervsforsikringer i Danmark, men selskabet ser GNFFs nytænkning af privatforsikringsmarkedet som en god måde at få en fod inden for på privatforsikringsmarkedet også.

»Vores store platform er erhvervsforsikringsmarkedet. Så vores udgangspunkt i det danske marked har været erhvervsforsikringer, og der har vi set, at fra nogle af vores produktkompetencer er skridtet til privatforsikringer relativt lille,« siger Tine Antvorskov, adm. direktør for AIG Danmark.

I første omgang har man fokus på lanceringen af rejseforsikringer, men hun kalder det »meget tænkeligt«, at AIG kommer til at tilbyde yderligere produkter via GNFF.

»Vores interesse i GNFF er, at vi ser, at de har nogle interessante tilgange til salg af forsikringer. Derfor synes vi, at det kunne være interessant at se, hvad vi kan få ud af det,« tilføjer Tine Antvortskov.

Stormskade

Forsikringssektoren har i flere omgange været kritiseret for manglende konkurrence – blandt andet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der da også bifalder den nye spiller på markedet.

»Det vil være positivt for forbrugerne med mere konkurrence på forsikringsmarkedet. Tidligere undersøgelser viser, at der skal noget til, for at forbrugerne skifter forsikringsudbyder. Og det, at der kommer en ny og måske lidt anderledes udbyder på markedet, kan forhåbentlig sætte lidt mere gang i forbrugerskiftene og konkurrencen på markedet,« siger Carsten Smidt, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Han mener, at det kan får danskernes opmærksomhed, hvis det bliver nemmere at skifte og samtidig væsentligt billigere.

»Vi har ikke set på, hvad der skal til prismæssigt, for at man som forbruger rykker fra den ene udbyder til den anden, men der er da ingen tvivl om, at de prisbesparelser, som de taler om, kan skabe en vis opmærksomhed og potentielt rykke noget rundt på nogle andele af markedet.«

Hos landets største forsikringsselskab, Tryg, der sidder på knap 20 pct. af markedet i dag, er de spændte på at se, om partnerskabet mellem GNFF og AIG kan blive en succes.

»Vi byder altid konkurrence velkommen, og det bliver spændende at se, om det kan lykkes den nye spiller på markedet at opnå et omkostningsniveau, som er så meget lavere end i de etablerede selskaber, at de dermed opnår en konkurrencefordel. Det er lykkedes for nye spillere på markedet andre steder i Europa, men der har de traditionelle selskaber også en højere omkostningsprocent, end vi ser i det danske marked,« siger Steffen Lundgren Kristensen, kommunikations­direktør i Tryg.

skybrud

Også andre store, internationale selskaber som Lloyd’s og Aon har fået en fod indenfor på det danske privatforsikringsmarked. Men ifølge Aon er det svært at lokke danske forsikringskunder til at flytte, og derfor er det for tidligt at gå markant til angreb på de store selskaber.

»Vi har ingen intention om at konkurrere med Tryg og Topdanmark direkte. Det tror vi ikke på, at markedet er til lige nu, for det vil kræve alt for mange penge på markedsføring. Men der er ingen tvivl om, at de store forsikringsselskaber herhjemme tjener gode penge på privat og småerhverv. Jeg synes, at markedet kan tåle mere konkurrence, og jeg synes, at det kan tåle mere gennemsigtighed,« siger Søren Lindbo, adm. direktør i Aon Danmark, der privatforsikringsmæssigt pt. primært fokuserer på at sælge forsikringer til medarbejdere i virksomheder, som Aon forsikrer.

GNFF-direktør Michael Buchholz er godt klar over, at succes kræver solid markedsføring, og planen er også klar:

»Vi kører massiv radio, vi kommer til at køre annoncer i bladene, vi kommer til at køre i dagligvaredistributionen. Vi kommer ud i de forskellige kæder, som vi samarbejder med, hvor vi kommer vi til at sælge forsikringer også. Og vi har allerede en aftale med PostDanmark om at sælge vores forsikringer på posthusene,« siger han og tilføjer:

»Vi ved, at det bliver et langt, sejt træk, men det er vi villige til at tage.«

GNFF er i øvrigt ved at lancere sig selv i USA og Spanien. Derudover er de på vej ind i seks øvrige lande.

pix-penge

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere