Del : SMS
Berlingske Business

Indtjening falder markant for Arbejdernes Landsbank

Arbejdernes Landsbank.
Arbejdernes Landsbank. Foto:

Det bliver ikke til et nyt rekordår for Arbejdernes Landsbank. For nedskrivninger og øgede omkostninger belaster bundlinjen

Artiklen fortsætter under annoncen
Kunderne vælter ind i banken og indtægterne stiger. Det er så også det positive, der er at sige om Arbejdernes Landsbanks regnskab for første halvår.

For nedskrivningerne er nemlig fordoblet fra 89 til 160 mio. kr. i forhold til første halvår sidste år. Også omkostningerne kravler opad for banken og alt i alt er det med til at reducere bundlinjen fra 274 mio. kr. før skat til 192 mio. kr. i første halvår. Det betyder også, at indtjeningen for hele året forventes at være på 350-400 mio. kr. mod 517 mio kr. året før.

Alligevel er det en tilfreds adm. direktør, Gert Jonassen, som aflægger regnskabet:

"Med gode meldinger om øget økonomisk aktivitet fra vores filialer landet over, og en langsomt spirende økonomisk optimisme i samfundet generelt, ser vi også positivt på det kommende halvår af 2014. Vi tror også på, at børsmarkederne vil holde et stabilt niveau, og derfor fastholder vi vores forventning om, at det samlede resultat for 2014 vil ligge i niveauet 350-400 mio. kr. før skat."

Arbejdernes Landsbank, der ejes af fagbevægelsen, har en temmelig stor pengetank, som er placeret i forskellige værdipapirer. Det gør bankens regnskab noget følsomt overfor udsving på de finansielle markeder. Her er beholdningsindtægterne da også faldet fra 138 mio. kr. til 89 mio. kr.

Til gengæld er der en del kundevækst i Arbejdernes Landsbank, ligesom banken planlægger at åbne filialer på Frederiksberg og nye filialer er på tegnebrættet i Holbæk og Ringsted.

"Inden længe runder vi kunde nummer 250.000. Det er en milepæl i Arbejdernes Landsbanks historie og et meget konkret bevis på, hvor markant tilstrømningen til banken har været de seneste år. Den udvikling er vi naturligvis meget stolte over, men den er på ingen måde en sovepude. Vi vil fortsat lægge os i selen for at tilbyde vores kunder konkurrencedygtige produkter og services med afsæt i vores grundlæggende strategi om ansvarlig bankdrift med fokus på den personlige og nærværende rådgivning,” lyder det fra direktøren i en pressemeddelelse.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere