Berlingske Business

Hun fik pudset Danske Banks ramponerede facade op

10BUSJeanette-Fangel-L-gstr.jpg
»Man kan ikke profilere til et bedre image med en reklamekampagne,« fastslår Jeanette Fangel Løgstrup, direktør for marketing og kommunikation i Danske Bank – der er en af de nominerede til titlen som Årets CMO 2017. Foto: Emil Hougaard

Artiklen fortsætter under annoncen

Jeanette Fangel Løgstrup er kvinden, der i 2014 kom til en bank, hvis image var sønderslået, og en bank hvor kunde­afgangen var noget nær lige så høj, som kundetilfredsheden var lav. Opgaven var klar: Det ramponerede facade skulle pudses op, og forholdet til kunderne skulle genoprettes.

At det blev kommunikation og marketing, der blev økonomen Jeanette Fangel Løgstrups løbebane er lidt tilfældigt, men allermest båret af, at det var det, som hun kom til at beskæftige sig med i sine første job.

02BUSBangsbohus-133410.jpg

Disciplinen tilfredsstiller både hendes interesse for samfundsforhold og kommuni­kation: Hvordan virksomheder gør sig relevante i et samfund, og hvordan man kommunikerer budskaber bedst muligt.

»Jeg brænder for at arbejde med kommunikation, så det har været utroligt spændende at være med til at forny Danske Bank.«

Der er sket noget, siden 50-årige Jeanette Fangel Løgstrup satte ny strategisk retning for bankens kommunikation, markedsføring og corporate responsibility.

Borte er de brede markedsføringskampagner, »for man kan ikke profilere sig til et bedre image med en reklamekampagne. I den situation handler det helt nøgternt om det fundamentale: at blive en bedre bank,« fastslår koncernmarketing- og kommunikationsdirektøren.

Trods faldende indtægter: Overskud til Danske Bank Kvartalsregn

I stedet for, at banken falbyder et væld af produkter, er det essentielle den gode kunde­oplevelse, fordi det er i kraft af den, at banken får flere ambassadører og flere kunder.

Det er også ad den vej, et bedre image skabes, siger Jeannette Fangel Løgstrup. Og derfor er bankens kommunikation i dag vendt mod kunderne, og hvad der er relevant for dem, og hvad de har brug for:

»Vores rolle er at støtte forretningen. Vores kommunikation skal medvirke til, at vores kunder – virksomheder som private – føler sig trygge omkring deres økonomi, og at de får hjælp til de store finansielle beslutninger med relevant viden og rådgivning.«

Et tigerspring fremad

I den sammenhæng har Danske Bank udviklet en ny brand- og kommunikationsplatform, hvor sigtet har været at skabe en mere imødekommende og mere moderne visuel identitet.

Man har også valgt at fokusere på den direkte værdiskabelse og kommunikation til kunden, bl.a. gennem Danske Guide, hvor den enkelte kunde får besked via mobiltelefonen, når der er forhold i deres privatøkonomi, de skal tages stilling til.

borggen billede

Imagemæssigt er det gået gevaldigt fremad for Danske Bank. Det viste Berlingske Business Magasin imageanalyse i 2016. Især på ledelse og kommunikation blev banken vurderet højere. 2016 var også året, hvor Danske Bank i Danmark fik flere nye kunder, end folk der valgte banken fra.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen