Del : SMS
Berlingske Business

Heftig debat om Danske Bank-undskyldning

DanskeDebat_Business
Danske Banks kunder og andre danskere diskuterer topchef Eivind Koldings undskyldning ivrigt. Foto:

Er Danske Banks topchef Eivind Koldings beklagelse udtryk for reel anger, eller er det et kynisk strategisk træk, der skal styrke bankens image?

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske Banks ordførende direktør Eivind Kolding har i dag været ude med det, der bliver tolket som en undskyldning for bankens medansvar for finanskrisen.

I en lang kronik i Politiken erkender han, at banken blev "fartblind" i årene op til finanskrisen og var for ivrig med at låne penge ud og sælge komplicerede finansielle produkter, som kunderne ofte ikke forstod.

Den udmelding er nu til heftig debat på de sociale medier - især på bankens egen officielle Facebook-side, hvor der bestemt ikke er enighed om, hvad der årsag til Eivind Koldings udmelding.

Opfordrer Jyske Bank til at følge med

Blandt de positive er Ulrik Flyndersøe:

"Dejligt at se, at der endelig er en bank, som vil vedkende sig sit eget medansvar for vores økonomiske kaos og dårlig rådgivning. Tænk hvis en bank som Jyske Bank også vedkendte sig sin skodrådgivning ift. de knap 10.000 privatpersoner, som har tabt penge på deres fup-rådgivning i "sikre produkter", skriver han.

EivindKolding_Business

Også Bent Mathiasen er glad for de nye toner fra Danske Banks ordførende direktør.

"Det tyder på, at bankens ledelse har lært af krisen, dette er positivt og imødekommende".

"Undskyld" er et fattigt ord

Men størstedelen af kommentarerne er knap så rosende. Flere brugere mener, at Eivind Koldings beklagelse ikke er oprigtig. Blandt dem Jimmy Eid:

"Bullshit! I det her tilfælde er "undskyld" et fattigt ord. I er stadig Danmarks dyreste Bank! Hvis I virkelig mener et oprigtigt "undskyld" og indrømmer jeres medskyldighed i krisen, så involver jer, tag medansvar og giv tilbage til folket!! Giv til den arbejdsløse og hjælp den studerende! Please choker mig på en eller anden måde! Undskyld - what a turnoff", skriver han.

Heller ikke Lars Holdgaard er imponeret.

"Det kan næsten ikke blive mere falskt det, der foregår. Alle ved, at Danske Bank ikke har benyttet Occupy i reklamer, fordi der er nogen form for forståelse eller empatisk link mellem Occupy og Danske Bank, skriver han og fortsætter:

"Alle ved også, at "undskyld" ikke er ment som anger for den ustyrlige grådighed, hvis afgrund kun blev forhindret af den danske stat."

Twitter-bruger: De kan blive fartblinde igen

Også på Twitter er Danske Bank til debat i dag, hvor flere både danske og udenlandske brugere henviser til undskyldningen. Men også her er det overordnede billede, at der er flere negative kommentarer end positive.

Occupy Denmark møder Danske Bank

Blandt andre Jacob Frederiksen er skeptisk:

"Danske Bank undskylder og lover ændring. Men hvorfor har man på fornemmelsen, at de bliver fartblinde/grådige næste gang de får chancen?," spørger han.

Doner en kræftafdeling

Et af de mere kreative Twitter-opslag stammer fra en bruger, der kalder sig stovringolsen.dk. Han henviser til en DR-artikel, som beskriver, at der mangler en privat donor til et nyt kræftbehandlingscenter ved Skejby i Aarhus, og opfordrer banken til at træde til.

"Måske var det med sådan en donation, at Danske Bank kunne sige "undskyld?". Det er bedre end alle de flotte ord," skriver han.

Fint nok - men jeg smutter

Mens Linda Framke nøjes med at konstatere, at dagens udmelding fra Danske Bank-toppen ikke er nok til at få hende til at blive som kunde i banken.

"Kære Danske Bank. Fint nok med undskyldninger og sådan, men jeg skifter stadig bank til sommer, når jeg ikke skylder jer penge mere," skriver hun.

Hvad er din holdning til Eivind Koldings kronik og bankens medansvar for finanskrisen? Deltag i debatten under artiklen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere