Del : SMS
Berlingske Business

Handelsbanken øger udbyttet efter pæn kundetilgang

HANDELSBANKEN-BRITAIN/
På trods af det lave renteniveau formåede svenske Handelsbanken at øge toplinjen i årets fjerde kvartal en kende. Arkivfoto. Foto:

På trods af det lave renteniveau formåede svenske Handelsbanken at øge toplinjen i årets fjerde kvartal en kende. Det betyder, at aktionærerne nu kan så frem til et øget ordinært udbytte samt et ekstraordinært udbytte. Det fremgår af bankens regnskab tirsdag morgen.

Artiklen fortsætter under annoncen

En pæn kundetilgang betyder, at nettorentenindtægterne steg 1 pct. til 6971 mio. svenske kr. i fjerde kvartal af 2015 sammenlignet med samme kvartal året før.

Samtidig steg driftsresultatet i perioden til 5533 mio. svenske kr., hvilket er en stigning på 28 pct. fra fjerde kvartal 2014. Et endnu større spring tog bundlinjeresultatet, der endte på hele 4501 mio. svenske kr - en fremgang på hele 35 pct. i perioden.

Valutareserven eksploderer

I 2015 formåede Handelsbanken at øge det samlede udbud med 7 pct. til 65,6 mia. svenske kr. Samtidig har kreditvurderingsinstituttet Moody's opgraderet bankens langsigtede kreditværdighed til Aa2, hvilket er den bedste rating blandt bankens største konkurrenter i Europa.

Bestyrelsen foreslår en stigning i det ordinære udbytte til 4,50 svenske kr. per aktie samt et ekstraordinært udbytte på 1,50 svenske kr. per aktie.

HANDELSBANKEN-BRITAIN/

Den gode udvikling afspejles også i Handelsbankens danske forretning, hvor det samlede udlån steg med 7 pct. til 65,6 mia. svenske kr., mens resultatet efter nedskrivninger steg med hele 42 pct. til 708 mio. svenske kr. i fjerde kvartal af 2015.

- Vi fortsætter vores positive udvikling med øgede forretningsvolumener og en god tilgang af nye privatkunder og erhvervskunder, siger Lars Moesgaard, der er direktør for Handelsbanken Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere