Del : SMS
Berlingske Business

Goldman Sachs hyrer Anders Fogh som rådgiver i DONG-sag

Boston
ARKIVFOTO. Den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs har hyret Anders Fogh Rasmussen som rådgiver i den betændte DONG-sag. Foto:

Den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs har hyret Anders Fogh Rasmussen som rådgiver i den betændte DONG-sag.

Artiklen fortsætter under annoncen

I et forsøg på at øge forståelsen for det politiske system i Danmark har den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs hyret tidligere statsminister og NATO-generalsekretær Anders Fogh Rasmussen som konsulent og rådgiver.

Det oplyser Goldman Sachs-direktør Martin Hintze til Berlingske.

Ifølge Hintze bliver Anders Fogh Rasmussens opgaver bl.a. at hjælpe banken med at kommunikere mere »klart« og »åbent« til den danske offentlighed og de danske politikere i forbindelse med Goldman Sachs’ omstridte medejerskab af den danske energikæmpe DONG Energy.

Derudover skal Fogh – sammen med hans mangeårige rådgiver Michael Ulveman, der også er hyret af Goldman Sachs – rådgive banken i, hvad den kan gøre for imødegå bekymringerne om, at dens interesse i DONG eksempelvis blot er kortsigtet. Alt sammen i håbet om, at Goldman Sachs image kan blive forbedret på det danske marked og i den danske befolkning.

»Vi var, for at være helt ærlig, overraskede over de kontroverser, DONG-handlen skabte. Vi har en langsigtet interesse i Danmark og i DONG Energy, og derfor er det vigtigt for os bedre at kunne forstå den politiske kontekst og offentligheden i Danmark. Det er vi sikre på, Anders Fogh Rasmussen kan hjælpe os med,« siger Martin Hintze til Berlingske.

Spørgsmål: Der er nok nogen, der, med tanke på hvor ømtålelig DONG-sagen er i dansk politik, vil finde det ret kontroversielt, at I samarbejder med Anders Fogh Rasmussen. Hvad siger du til det?

»Jeg er sikker på, at nogen vil finde det kontroversielt. Men Anders Fogh Rasmussen bestrider ikke længere noget offentligt hverv, han har været ude af dansk politik i meget lang tid, og han er en meget respektabel person med en meget høj integritet. Så vi er meget tilfredse med det samarbejde,« siger Martin Hintze.

Adspurgt om Anders Fogh Rasmussen har været taget med på råd forud for, at Goldman Sachs’ øverste ledelse i dagens Berlingske tilbyder finansudvalget fuld åbenhed i salgsaftalen, svarer Hintze:

»Den udmelding har været længe undervejs fra vores side, og vi har selvfølgelig konsulteret og rådført os med Anders Fogh Rasmussen forinden. Det er jo det, vi har hyret ham til«.

Enhedslistens finansordfører, Pelle Dragsted (Ø), kalder det »problematisk«, at Fogh arbejder for Goldman Sachs.

»Hele den her svingdørstendens, hvor folkevalgte, ministre og statsledere så hurtigt kan skifte fra den ene dag at have tillidsposter og den anden dag at varetage private kapitalinteresser, sår tvivl om upartiskheden,« siger Dragsted.

vregering

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl (DF), ser dog ingen problemer i samarbejdet:

»Det vil jeg overhovedet ikke blande mig i. Det, at han har været statsminister engang, binder ikke ham til ikke at måtte lave det, han finder spændende, efterfølgende«.

Michael Ulveman, direktør i Ulveman & Partners, bekræfter samarbejdet med Goldman Sachs, men oplyser, at hverken han eller Anders Fogh Rasmussen ønsker at kommentere kundeforhold.

 

20BUSchr-hansen-mandag.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere