Del : SMS
Berlingske Business

Gode takter i dansk økonomi luner hos bankerne

Kvartalsregnskab fra Danske Bank
Foto:

Den mere end syv år lange krise i dansk økonomi er ved at ebbe ud, og det mærker bankerne tydeligt. De får både færre tab og flere indtægter fra danskernes stigende appetit på at handle bolig, købe ny bil og andre ting, som giver bankerne flere indtægter.

Artiklen fortsætter under annoncen

De bedre tider i dansk økonomi, hvor der endelig efter mere end syv hårde år er tydelig fremgang at spore, er godt nyt for danske banker. De får nemlig i både pose og sæk med færre tab og flere indtægter – på samme tid.

Det ses tydeligt i det nye regnskab fra Danske Bank, som indeholdt en opjustering af det ventede overskud for hele 2015 til 16 milliarder kroner efter skat, netop på grund af en kombination af højere indtægter og lavere nedskrivninger.

23BUSThomas-Borgen-opslag.jpg

»Samme billede vil med stor sandsynlighed kunne ses i de kommende bankregnskaber fra Sydbank, Jyske Bank og flere andre. Bankerne er meget konjunkturfølsomme, og deres indtjening er nærmest et spejl- billede af, hvordan det overordnet set går med makroøkonomien. De bedre tider i dansk økonomi er til klar fordel for bankerne, også selv om økonomien ikke er oppe i de helt høje omdrejninger,« siger bankanalytiker Thomas Eskildsen fra Jyske Bank.

Niels Mengel, der er formand for Dansk Aktionærforening, kalder det »godt for hele banksektoren«, at dansk økonomi så småt er ved at komme ind i en god gænge, hvor der kommer flere nye job, boligpriserne stiger, og aktiekurserne suser i vejret.

»Det gavner alle banker, også det par stykker som stadig ikke har det særligt godt. Sandsynligvis vil vi se færre tab og bedre indtjening også i de kommende bankregnskaber,« siger Niels Mengel.

billede thomas f borgen

Problemer i landbruget

Thomas Eskildsen tilføjer, at enkelte banker kan være eksponeret mod sektorer med problemer såsom landbruget, hvorfor de kan komme ud af 2015 med større tab end branchen generelt. Alle banker er også udfordret af den ekstremt lave rente, som gør det vanskeligt at tjene penge på indlån. Bankerne får således 0,0 procent i rente, hvis de placerer penge på en foliokonto i Danmarks Nationalbank, og køber de indskudsbeviser samme sted, er renten på minus 0,75 procent, sådan at de skal betale for at placere penge.

»Det presser bankernes indtjening. Men til gengæld betyder den lave rente, at mange boligejere kan omlægge lån, hvilket gavner bankernes gebyrindtægter. Den lave rente gør det også attraktivt at låne penge til eksempelvis køb af bolig, hvilket øger bankernes udlån. Samtidig betyder de stigende boligpriser, at bankerne får en bedre sikkerhed, fordi en del kunder måske går fra at være insolvente til at være solvente. Dermed behøver bankerne ikke hensætte penge til mulige fremtidige tab på dette område,« siger Thomas Eskildsen.

BM

Fører tab tilbage

Tabene hos Danske Bank har i den første halvdel af året været så beskedne, at de kan tilbageføre nogle af de hensættelser, der er fundet sted tidligere. Det er første gang siden begyndelsen af 2007, hvor dansk økonomi endnu var i fuld hopla, at bankerne begynder at tilbageføre penge fra tidligere hensættelser.

Danske Banks nedskrivninger på kerne-aktiviteter er styrtdykket med 78 procent til 300 millioner kroner i første halvår. Det svarer til en tabsprocent på bare på 0,03 procent af det samlede udlån, og er en del mindre end sidste års tabsprocent på 0,14 procent. Det er især på erhvervskunder, at hensættelserne til tab er blevet mindre, blandt andet takket være færre konkurser og større indtjening.

billede thomas borgen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere