Berlingske Business
LIVE
10:59 Telenor fyrer 54 i Danmark

Gjensidige ramt af stor tilbagegang i Danmark

Den norske forsikringskoncern Gjensidige Forsikring skuffer med regnskabet for fjerde kvartal af 2016, som blandt andet er påvirket af tilbagegang i indtjeningen på de danske aktiviteter.

Samlet kom Gjensidige ud af fjerde kvartal med et resultat før skat på 1,31 mia. norske kr., hvilket var en tilbagegang fra 1,47 mia. norske kr. i samme kvartal året før. Det kom bag på analytikerne, der ifølge et estimat fra SME Direkt havde ventet en lille fremgang til 1,49 mia. norske kr.

Gjensidige er det femtestørste forsikringsselskab på det danske marked, mens det er klart størst på det norske marked, hvor selskabet blandt andet konkurrerer med danske Tryg.

I forretningsområdet Nordic, hvor 78 pct. af præmierne kan henføres til Danmark, måtte Gjensidige se forsikringsresultatet svinde ind til 20,4 mio. norske kr. fra 65,6 mio. norske kr. i fjerde kvartal sidste år.

For hele 2016 blev resultatet i den del, der også indeholder Sverige, halveret til 247,3 mio. norske kr. fra 509,1 mio. norske kr. - og det skyldes primært udviklingen i Danmark.

Nedturen kan nemlig tilskrives en stigning i erstatningerne i Danmark til 4,7 mia. norske kr. fra 3,9 mia. norske kr. Det svarer til en tabsandel på 80,1 pct. af præmieindtægterne mod 74,6 pct. i 2015.

- Den højere tabsandel skyldes flere storskader kombineret med en mindre favorable udvikling i skadesfrekvens i Danmark inden for erhvervsmotorforsikring, ejendomsforsikring og produktforsikring, skriver Gjensidige i regnskabet.

Aktien i Gjensidige falder på børsen i Oslo torsdag 6,2 pct. efter regnskabet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen