Del : SMS
Berlingske Business

Fyret for afsløringer om Facebook og Google

CITIGROUP-Business
Facebooks børsnotering og intern viden om Googles indtjening via YouTube er centrum for to fyringer og en stor bøde til Citigroup. Foto:

To finanseksperter sad inde med oplysninger, der var så spændende, at de simpelthen ikke kunne holde mund.

Artiklen fortsætter under annoncen

Højt profilerede aktieanalytikere skal passe på med, hvilke oplysninger de giver videre til journalister, særligt i forbindelse med en børsnotering. Det giver vel sig selv i mange stillinger, men Citigroup og to af finanshusets ansatte har netop fået genopfrisket princippet på den hårde måde: Begge medarbejdere er blevet fyret, mens deres arbejdsgiver er blevet idømt en bøde på to millioner dollar for ikke at have styr på deres ansatte, skriver flere internationale medier.

Sagen bliver ikke mindre pikant af, at oplysningerne handlede om verdens største søgemaskine Google og verdens største sociale medie Facebook, og at Citigroup var medunderskriver på prospektet forud for årets mest omtalte børsnotering i maj. Forventningerne til Facebook var officielt store, men efter blot én dag på børsen nærmest kollapsede aktien, som i dag koster knap 22 dollar mod 38 dollar ved introduktionen.

I den ene sag valgte en underordnet analytiker ifølge Wall Street Journal at lade oplysninger sive til techsitet Techcrunch.com om den forestående børsnotering på et tidspunkt, hvor Citigroup som en af bankerne bag prospektet fra Facebook ikke måtte udtale sig på andre måder om sin kunde. Junioranalytikeren sendte angiveligt Citigroups usminkede syn på investeringsrisikoen og forventningerne til indtjeningen til mediet.

Det vækker furore i finansverdenen på et tidspunkt, hvor de amerikanske myndigheder i forvejen har bankerne bag prospektet i kikkerten for måske at have holdt små, private investorer i uvidenhed om mere skeptiske eller realistiske prognoser for investeringen i Facebook, mens stamkunder blandt de største investorer blev advaret imod at købe aktierne alt for dyrt.

Den anden sag drejer sig om den omtalte junioranalytikers chef Mark Mahaney, som blev anset for at være en stjerneanalytiker af teknologivirksomheder, og hans navn stod på finansielle vurderinger af giganter som netop Facebook og Google foruden blandt andre Amazon, Groupon og Yahoo. Fredag blev Mark Mahaney fyret, efter det var kommet frem, at han har forsøgt at dække over et brud på Citigroups retningslinjer for fortrolig information.

Mahaney skal ifølge Wall Street Journal have givet oplysninger om forventningerne til Googles indtjening fra YouTube til en journalist fra det franske magasin Capital, hvorefter Mahaney fortalte en kommunikationsmedarbejder hos Citigroup, at han ikke havde besvaret journalistens henvendelse. Det fik medarbejderen til at meddele magasinet, at analytikeren ikke var at træffe - hvortil journalisten overrasket svarede, at han skam allerede havde fået svar.

I første omgang fik Mahaney besked om, at den slags interviews skulle godkendes af ledelsen, og så satte han en anden medarbejder til at ansøge om denne tilladelse til et interview dagen efter. Hvad han ikke vidste var, at kommunikationsmedarbejderen i mellemtiden havde oprettet en ansøgning om eftergodkendelse af interviewet, som jo i virkeligheden allerede havde fundet sted.

Da Mark Mahaney fik at vide, at der nu lå to modstridende ansøgninger i systemerne, vidste han godt, hvad klokken var slået. Ifølge avisen udbrød han:

"Det her kan bringe mig i fedtefadet. Skyd."

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere