Del : SMS
Berlingske Business

Fusionsfuser sender Tican til Tyskland

03BUStican.jpg
I stedet for at fusionere med Danish Crown slår Tican sig nu sammen med Tönnies. Foto: Liselotte Sabroe

Danish Crown opgiver fusionen med Tican. På det danske detailmarked står verdens største svinekødseksportør til få skærpet konkurrence fra tyske Tönnies, der snart overtager Tican.

Artiklen fortsætter under annoncen

Verdens største eksportør af svinekød, Danish Crown, annoncerede sidste år overraskende planer om fusion med Tican. Fusions­feberen har nu pludselig fortaget sig.

Økonomisk pressede Tican har i stedet kastet sig i armene på Tönnies, Tysklands største og privatejede slagteriselskab. Med lynets hast har de to slagteriselskaber indgået en rammeaftale.

»Fra årsskiftet forventer jeg, at vores netop indgåede rammeaftale resulterer i en endelig aftale om, at Tönnies køber Tican,« siger Ticans administrerende direktør Ove Thejls.

Danmarks største og næststørste slagteri­selskab, Danish Crown og Tican, kommer således aldrig til at holde det flotte bryllup, de ellers så gerne ville. Festlighederne i den danske andelsbevægelses to hæderkronede kødselskaber blev i sidste uge aflyst, før konkurrencemyndighederne nåede at tage stilling til godkendelse af storfusionen.

TICAN

En af dansk fødevarebranches største virksomhedsfusioner i løbet af de seneste mange år blev en rigtig fuser. Danish Crown afblæste overtagelsen af Tican to måneder før, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde frist til at tage endelig stilling til Danish Crowns mange forslag til fusionen.

Danish Crown valgte at trække sin fusions­ansøgning tilbage på grund af styrelsens åbenlyst negative holdning til selskabets indlemmelse af Tican.

»Vi har indleveret en lang række forslag til tilsagn til Konkurrencestyrelsen, og selv om vi har rådført os med styrelsen om, hvad der skal til for at kunne gennemføre fusionen, har tilsagnene ikke været tilstrækkelige til at opnå en godkendelse,« siger Kjeld Johannesen, topchef i Danish Crown.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som havde en frist til begyndelsen af januar næste år til at tage stilling til fusionen, forklarer sagen sådan:

»Vi var kun halvvejs i behandlingen og analysen af fusionsansøgningen. Vi havde ingen endelig vurdering eller afgørelse truffet, da Danish Crown trak sin ansøgning,« siger vicedirektør Carsten Smidt fra styrelsen.

Danish Crown havde eksempelvis foreslået en model, hvor selskabet på det danske marked løbende solgte store mængder fersk svinekød billigt på en auktion til blandt andre detailkæder. Men det var utilstrækkeligt for myndighederne.

»Vi havde nogle foreløbige betænkeligheder ved de konkurrencemæssige effekter af fusionen, og at den ville hæmme konkurrencen i Danmark. Hvis konkurrencen hæmmes, skal vi forbyde fusionen. Men vi havde ikke foretaget en endelig vurdering,« gentager vicedirektør Carsten Smidt fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Derefter gik Tican til Tönnies. I løbet af fire dages intense forhandlinger, der sluttede i søndags, er det på mirakuløs vis lykkedes Ticans administrerende direktør, Ove Thejls, og bestyrelsens formand og næstformand, Jens Jørgen Henriksen og Søren Over-gaard, på et hemmeligholdt sted at indgå en ramme­aftale med den tyske topledelse.

Når Tönnies’ danske virksomhedskøb er en realitet, går Danish Crown fra at sidde tungt på det danske marked for fersk svine­kød til at få skærpet konkurrence fra Tönnies-Ticans to danske slagterier. Det kan stække Danish Crowns afsætning på hjemme­banen. Måske kan det også give lavere forbrugerpriser.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere