Del : SMS
Berlingske Business

Forsikringskæmpe varsler solide prisstigninger på rejseforsikringer

Skiskole
Foto:

Landets største forsikringsselskab Tryg ser sig tvunget til at hæve priserne på rejseforsikringer, fordi danskerne oftere kommer til skade på ferien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Op mod 90.000 danske husstande risikerer at skulle betale mere for deres rejseforsikring hos Tryg.

Det står klart, efter at Trygs topchef, Morten Hübbe, torsdag har fremlagt årsregnskab for 2015. I dag koster en gennemsnitlig årsrejseforsikring fra cirka 500 kroner årligt for en familie. Hvor meget ens rejseforsikring hos Tryg nøjagtigt stiger afhænger af, hvor meget man rejser, men i gennemsnit varsler Tryg-direktøren prisstigninger på 250 kroner for en typisk rejseforsikring.

»Rejseforsikring er vel det ene produkt, hvor der konkret er behov for større prisændringer. Det skyldes, at det gule sygesikringsbevis er blevet afskaffet, og at danskernes øgede rejselyst har ført til flere skader på rejser. Men vi ser, at der er en ekstremt stor forskel på, hvor meget folk rejser, og derfor vil priserne på rejseforsikring variere rigtig meget, alt efter hvordan ens rejsemønster er,« siger Morten Hübbe til Berlingske.

Morten Hübbe

Udover prisstigningerne på rejseforsikring varsler Tryg også, at priserne på »nogle andre områder« vil stige en smule. Forklaringen er, at der begynder at komme gang i hjulene på det danske marked, som betyder, at inflationen stiger, og at Tryg derfor vil sørge for, at priserne følger med. Ifølge Morten Hübbe er der tale om »mange bække små«, og på den baggrund frygter han ikke for, at kunderne flygter.

»Jeg tror, at kunderne ser den samlede leverance, og ikke om de skal betale 250 kroner mere for en rejseforsikring,« siger han og lægger vægt på, at kundetilfredsheden hos Tryg er blevet fordoblet på blot ét år.

Flere forsikringselskaber vil følge trop

Hos Jyske Bank kommer det ikke bag på senioraktieanalytiker Thomas Eskildsen, at Tryg særligt hæver prisen på rejseforsikringer.

»Det er min forventning, at andre selskaber også hæver prisen på rejseforsikringer i den kommende tid. Det er et område, hvor man er et nødt til at gøre noget, og det ligner en generel markedstrend, at vi skal se nogle højere priser på det produkt,« lyder det fra Thomas Eskildsen.

Pres fra flere sider

I 2015 har forsikringsselskaberne mødt flere udfordringer. Blandt presses de af nye udbydere, som forsøger at vinde markedsandele, mens 2015 blev et år præget af mange vejrbegivenheder, hvor adskillige storme, skybrud, oversvømmelser og voldsomt snetryk hen over året førte op mod 20.000 anmeldte skader med sig i Tryg. Set i det lys mener Thomas Eskildsen, at Tryg overordnet leverer et godt årsregnskab.

TTRYG

»Selvfølgelig er toplinjen lidt skuffende i forhold til det, der var ventet, men når man dykker ned, er der også nogle positive elementer. Det positive er, at Tryg havde fremgang i privatkundesegmentet, mens konkurrencen i erhverv og industri er hårdere. Derudover lander de en combined ratio (forholdet mellem præmieindtægter og erstatninger plus omkostninger, red.) i fjerde kvartal på 88,4, og det er ganske fornuftigt,« siger seniorbankanalytikeren.

Minusser i regnskab

Tryg-direktør Morten Hübbe hæfter sig også ved fremgangen på privatkundesiden - men når Trygs skadesudgifter i 2015 er steget med 208 mio. kroner i forhold til året før, og forsikringsselskabets investeringsafkast i samme periode er faldet med 365 mio. kroner, er der også »flere minusser« i regnskabet, erkender han.

»Det er klart, at begge dele er med til at trække 2015-resultatet længere ned end året før. Isoleret set for fjerde kvartal overrasker vi positivt, men når man ser, at hele årets resultat er lavere end året før, giver det selvfølgelig lyst til gøre det bedre over de kommende år,« siger Morten Hübbe.

Tryg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere