Del : SMS
Berlingske Business

Forsikring på guldæg

bob
Forsikringsfolkets selvforståelse synes at høre fortiden til – og nogen burde kraftigt over- veje at stikke dem en tudekiks.

Forsikringsfolkets selvforståelse synes at høre fortiden til – og nogen burde kraftigt over- veje at stikke dem en tudekiks.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forsikringsselskaberne føler sig forfulgte. Pensionssektoren og realkreditten klager over, at kunderne ikke gider sætte sig ind i tingene, og bankerne er frygteligt trætte af at blive udskreget som de eneste skurke og dermed skyldige for finanskrisen. Det er sørme ikke let at være finanshus i dagens Danmark. En sektor, der sammenlagt beskæftiger op imod 80.000 danskere, og som samtlige danskere er i berøring med.

Så jo, den finansielle sektor er en uhyre væsentlig del af danskernes hverdag. Man kan i en højtidelig og festlig stund sige, at de finansielle huse samlet er den lim, der binder det danske samfund sammen. Afgørende for væksten og afgørende for et supermoderne, højteknologisk og mobilt samfund. Et hjemmemarkedserhverv som fylder godt i økonomien – set med alle parametre.

Men nu er sektoren altså både sur og frustreret og føler sig uretfærdigt behandlet. Sektoren risikerer ligefrem at falde hen i apatisk selvmedlidenhed over for alt det »onde«.

Måske det er på tide, at nogen stikker den finansielle sektor en tudekiks og anbefaler den at tørre øjnene og komme ud i virkeligheden. Ud i den virkelighed, hvor den ægte konkurrence foregår. De finansielle huse har overordentligt gode forhold. Det vidner resultaterne da også om. Skadesforsikringsselskaberne har rekordår, realkreditten kan let skrue op for administrationsbidragene på boliglånene, og bankerne øger gebyrerne og rentemarginalen.

Nuvel nuvel, nu ved jeg godt, at flere i sektoren vil fare i harnisk og højt råbe »jamen, fatter den klummeskribent da overhovedet ingenting? Er der da ingen huller i klummeskribentens uvidenhed? Eksempelvis om den lange finansielle krise og de barske følger af den? Pines og plages vi stakkels finanshuse måske ikke af hævngærrige politikere og uvidende embedsmænd?«.Det er her, jeg mener, at der er brug for at kaste en tudekiks eller tre ud. Noget tyder på, at selvforståelsen visse steder i den finansielle branche trænger til en »modernisering« eller i hvert fald en »ajourføring«. Noget tyder på, at ikke alle i den finansielle verden har opdaget, at ja, »new standards« og »new normals« i den finansielle branche er en del af den forbandede virkelighed.

Nu skal man passe på med ikke at skære alle over en kam, men set fra min stol synes bankerne så absolut at være dem i den finansielle verden, som bedst har forstået de nye tider. Som har forstået, at man må i dialog, få rettet op på sin egen selvforståelse og få justeret tilgangen til omverdenen. Ok, efter en lidt træg start, men der er faktisk sket meget i bankverdenen. Det kan man desværre ikke sige om forsikringsverdenen. Her synes støvet fortsat at hænge tungt i lokalerne.

Fair nok, at man kæmper for at kunne ruge videre på sine guldæg, men det er mere måden, det sker på, der springer en i øjnene.Konkurrencemyndighederne er begyndt at røre på sig og har – foreløbig forsigtigt – kritiseret både forsikringsverdenen og bankverdenen for en for svag konkurrence. Uden dog at ville tage drastiske midler i brug. Derimod har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordret forbrugerne til at være meget mere bissede: Til at stille krav, spille institutterne ud mod hinanden for at få den bedste og billigste vare og dermed selv gøre en indsats.

Styrelsens topchef, direktør Agnete Gersing, har konstateret, at banker og forsikringsselskaber konkurrerer for lidt på priser.

»Der er et stort potentiale for at styrke priskonkurrencen på bankmarkedet,« lød det således fra Agnete Gersing 10. april i år, da en bankrapport blev præsenteret. Hun fortsatte: »Forbrugerne spiller en vigtig rolle for konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder. Ved at søge efter og sammenligne tilbud, forhandle om priser og vilkår og være villig til at skifte bank kan de lægge pres på bankerne.«

Så vidt konkurrencepolitiet. Brancheforeningen Forsikring & Pension har bestilt, betalt og fået leveret en rapport, som siger det stik modsatte. Godt for F&P at konklusionerne herfra faldt ud til fordel for forsikringsbranchen, men om det også er troværdigt – om en sådan selvbetalt analyse kan stå alene – er en helt anden sag.

Siden har enkelte forsikringsselskaber meldt ud om udsigten til en stille priskrig, og forsikringsmæglere er begyndt at blande sig i debatten. Senest her i Berlingske Business, hvor formanden for forsikringsmæglerne, Søren Lindbo, lovede billige priser og bedre produkter til forbrugerne, hvis der blev skubbet et ekstra led ind i systemet og ad den vej få skærpet konkurrencen.

Ved den lejlighed fik avisen et lille indblik i den virkelighedsforståelse, der er internt i forsikringsverdenen. Således forsøgte direktør i F&P, Carsten Andersen, at få Søren Lindbo til at stikke piben ind med følgende ordlyd i en mail:

»Vi har modtaget nedennævnte henvendelse fra Berlingske. Det undrer mig af to grunde: For det første, fordi jeg mente, at vi var enige om at samarbejde om vores fælles marked og søge at undgå negativ omtale i pressen. For det andet fordi den fremførte kritik på en række områder er faktuel forkert, jf. fx den netop offentliggjorte redegørelse fra Copenhagen Economics om Konkurrence om private skadesforsikringer.«

Men hallo, »vores fælles marked«? Er en mæglers fornemste opgave ikke at være kundens mand? Og ikke forsikringsselskabernes mand? Carsten Andersen er godt knotten over de kritiske artikler i Berlingske Business og kalder det en kampagne, som – må vi forstå – må stoppes, så aktørerne kan have det lukrative marked i fred. Det er svært at forstå, hvad det er for en verden, Carsten Andersen & Co. lever i – kampagne eller ej.

Nogen må skubbe til forsikringsbranchens selvforståelse. Forsikringserhvervet er alt for vigtigt et erhverv til, at det ikke skal udfordres. Af kunder, af mæglere, af politikere og af medier. Kun derved kan hvervet holde sig skarp – også på længere sigt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere