Del : SMS

Forbrugerrådet: Pensionsselskaber skal tage mere etisk ansvar

Det er ikke nok, at de danske pensionsselskaber læner sig op af FN- og EU-regler, når det gælder investeringer i våbenproducenter, mener Forbrugerrådet.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Så længe det er lovligt, så gør vi det«.

Sådan lyder meldingen fra en række danske pensionsselskaber, der ifølge Information investerer mange millioner kroner i selskaber, der producerer de omdiskuterede kampdroner. Det gælder blandt andre PensionDanmark, Danica Pension, Nordea Liv og Pension, Unipension og PFA.

Men det er ikke godt nok, svarer Forbrugerrådet.

- Det er en ukonstruktiv måde at se det på. Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt ting er lovlige eller ulovlige. Der er masser af uetiske ting, som ikke er ulovlige, men som kunderne forventer, at selskaberne tager højde for, siger direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl, der også er bestyrelsesformand i Danwatch, som blandt andet holder et vågent øje med, hvordan danske pensionsselskaberne forvalter danskernes opsparinger.

Tidligere sager om danske pensionsinvesteringer i firmaer, der laver de ulovlige klyngebomber, og ulovlig træindustri i Myanmar har fået de fleste selskaber til at tilslutte sig et FN-charter om etisk investering, det såkaldte PRI - Principles for Responsible Investment. Men er ifølge Rasmus Kjeldahl ikke ensbetydende med, at selskaberne kan pudse glorien og kalde sig etisk ansvarlige.

- Sådan et charter kommer til at halte bagud i forhold til virkeligheden, da det typisk tager mange år at få etableret og forhandlet på plads, mens innovationen i krigsførelse går betydeligt hurtigere, siger han.

Forbrugerrådets direktør mener ikke, at pensionsselskaberne kan gemme sig bag juraen i denne type sager. Situationen ændrer sig hurtigt i kundernes bevidsthed, når for eksempel kampdroner bliver forbundet med en type krigsførsel, som mange tager afstand fra.

- Pensionsselskaberne kan ikke løse tingene ud fra nogle systemer. De er nødt til at have et mere dialogpræget forhold til kunderne og følge med i, hvad der optager folk rent etisk, siger Kjeldahl.

Derfor opfordrer han selskaberne til at afstemme forventningerne med kunderne og finde ud af, om der er grundlag for at lave nogle mere etiske strategier for en gruppe af kunderne.

- Der vil være en stor gruppe pensionskunder, der er meget optaget af at få det højeste afkast. Men der er en voksende gruppe, som synes, det er vigtigt, at deres pensionsindskud ikke skal bruges på at dræbe uskyldige. De synes, at pengene skal opspares og forrentes på en etisk måde, lyder det fra Rasmus Kjeldahl.

Som minimum bør pensionsselskaberne forklare kunderne, hvilke overvejelser der ligger bag investeringerne, da der kan komme flere etiske problematikker at tage stilling til.

- Det er hverken den første eller sidste af den her type sager, da de økonomiske sammenhænge er ret komplicerede, siger Rasmus Kjeldahl.

USA bruger kampdroner i jagten på terrorister i blandt andet Pakistan og Yemen, men metoden har kostet mange civile liv og er blevet beskyldt for at krænke landenes suverænitet. Ifølge Bureau of Investigative Journalism har amerikanske droner dræbt op mod 4.263 mennesker - heraf 885 civile - i Pakistan siden 2004 og 1.215 i Yemen, hvor 163 af ofrene angiveligt var civile.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere