Del : SMS
Berlingske Business

Forbrugerråd: Tager banken startgebyr - så hold dig væk

pix_danskebank
Forbrugerrådet opfordrer folk til at gå udenom Danske Bank, hvis de bliver mødt med krav om at betale gebyrer for at oprette en almindelig Nemkonto. Foto:

"Hold jer langt væk". Sådan lyder nu Forbrugerrådets råd til de kunder, der oplever, at de skal betale startgebyrer for at blive kunder i Danske Bank.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er ikke i orden, at kunderne skal punge ud og betale ved bankkasse ét, så snart de har sat deres ben i Danske Bank og vil oprette en konto.

Derfor skal kunder, der bliver mødt sådanne krav, skynde sig ud af døren igen og finde en anden bank.

Det mener Forbrugerrådet, der er forargede over landets største bank, efter at det er kommet frem, at Danske Bank som den eneste herhjemme kræver en betaling - på 300 kroner - hos kunder, der vil oprette en helt almindelig konto, som de kan bruge som Nemkonto.

Også Jyske Bank er fra april på vej med et gebyr på 400 kroner for at oprette en grundkonto.

Forbrugerråd: Gå i en anden bank

Afdelingschef i Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe mener, at man skal undgå banker, der tager penge for at oprette en konto.

"Det er en basal ret i vores samfund, at man har en betalingskonto, det fremgår i øvrigt også af et EU-direktiv, og vi har jo indrettet hele vores samfund på den måde, at alle skal have en Nemkonto. Og så nytter det jo ikke noget, at bankerne opstiller deres egne barrierer, så det bliver svært for bestemte kundetyper at få en bankkonto," siger han til Nyhederne på Radio 24 Syv.

Danske Bank scorede godt i undersøgelse

Kritikken kommer på trods af, at en tidligere undersøgelse, som Forbrugerrådets magasin Tænk Penge selv har lavet, viste, at hvis man tager alle gebyrtyper med, så er Danske Bank i mange tilfælde én af de billigste alternativer.

"Det er korrekt, at Danske Banks score i den her Tænk Penge-test viser, at hvis man ser på et livsforløb hos bestemte husstandstyper, så er Danske Bank den billigste", siger Vagn Jelsøe til Radio 24 Syv og fortsætter:

"Men det er ikke det, den her sag handler om. Det handler om at opstille nogle barrierer for, hvem man får ind som kunder. Og der er ikke nogen tvivl om, at når man optager sådan et startgebyr, så er det at sige, at der er nogle kunder, der ikke er ligeså velkomne hos os som andre. Og det synes jeg er et problem," siger han.

Ikke nødvendigt med lovgivning

Dermed er han på linje med Socialdemokraternes erhvervsordfører, der i et indlæg i Berlingske i dag langer ud efter Danske Bank, som han beskylder for at forsøge at slippe af med de svageste kunder, der kun har brug for en Nemkonto.

Benny Engelbrecht truer med at lovgive på området. Men umiddelbart er det ikke nødvendigt, mener Vagn Jelsøe.

"Så længe det kun er enkelte banker, som Jyske Bank og Danske Bank, så er det jo simpelt at give et råd til forbrugere, der kommer i klemme, om at de skal vælge en anden bank. Men det er klart, at hvis det breder sig, så kan det blive et samfundsmæssigt problem, som politikerne bør kigge på," siger han.

Danske Bank: Forfejlet kritik

I Danske Bank kalder direktør for privatkundeforretningen Tonny Thierry Andersen kritikken for forfejlet:

"Vi vil gerne slå fast, at vi i går, i dag og i morgen er en bank for alle kunder. Vi har to millioner kunder, og vi ønsker at være en bank for hele Danmarks befolkning. Det, der er skrevet i indlægget, bygger på misforståelser," siger han.

Debatten opstår netop, som Danske Bank lancerer sit nye kundekoncept og har meldt ud, at den sætter penge til på over 40 procent af kunderne, fordi der ikke er sammenhæng mellem pris og ydelser.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere